اجرای فاز دوم طرح شفاف سازی قیمت ها

به گزارش وبلاگ ملیسا، تهران (پانا) - اجرای فاز دوم طرح شفاف سازی قیمت ها با اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از 19 دی ماه شروع شد و براساس ابلاغیه این سازمان گروه جدیدی از تولیدکنندگان از این تاریخ ملزم به درج قیمت کالا روی محصولات خود شده اند.

اجرای فاز دوم طرح شفاف سازی قیمت ها

به گزارش اقتصادنیوز؛ فاز اول این طرح ابتدای دی ماه شروع شده و براساس آن فراورینمایندگان ملزم به درج قیمت روی محصولات فراوریی خود شدند. حال براساس اعلام سازمان حمایت مصرف نماینده و فراورینماینده فاز دوم این طرح از 19 ماه اجرایی شده تا به این طریق دومین گام در میسیر شفاف سازی قیمت برداشته گردد.

براساس این طرح عباس تابش مدیر عامل سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان طی بخشنامه ای به کانون صنایع غذایی، صنایع سلولزی بهداشتی، صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، کارخانجات و فراورینمایندگان و صادرنمایندگان ماکارونی ، صنایع کنسرو سازی ، فراوری لنت ترمز و کلاچ و پالایشگاههای روغن سازی دستورالعمل درج قیمت فراورینماینده، واردنماینده را ابلاغ کرد.

بخشنامه درج قیمت فراورینماینده به منظور شفاف سازی قیمت ها و روزآمدسازی شیوه نظارت بر بازار به تمامی انجمن های صنایع غذایی و کنسروسازی، سلولزی بهداشتی و آرایشی، کارخانجات و فراورینمایندگان و صادرنمایندگان ماکارونی ، لنت ترمز و کلاچ بعلاوه پالایشگاههای روغن سازی ابلاغ و کلیه انجمنهای مذکور ملزم به اجرای این طرح از تاریخ 19 دیماه امسال شدند.

براساس این بخشنامه؛ کلیه واحدهای فراورینماینده و واردنماینده انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده،محصولات سلولزی،سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی مکلف شدند از تاریخ 19 دیماه امسال نسبت به درج قیمت فراورینماینده- واردنماینده که دربرگیرنده مجموع هزینه ها و سود قانونی واحدهای فراوریی، وارداتی با احتساب مالیات ارزش افزوده است، اقدام نمایند.

در این بخشنامه براین نکته تاکید شده است که قیمت فراورینماینده-واردنماینده درج شده بر روی کالا باید عینا منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب های صادره (فاکتورهای فروش) باشد. بعلاوه به منـظور بهره مـندی مصرف کننـدگان از تخفیـف های اعطایـی احتمالی، هرگونه تخفـیف باید با کاهش قیمت فروش فراورینماینده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد.

در این بخشنامه تصریح شده است، در مواردی از قبیل (مناسبت های ویژه، انتها سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضاء محصول و ...) و لزوم اعطای تخفیف های مقطعی بیش از اندازه مشخص شده در بند 2 این بخشنامه، واحدهای مربوطه باید نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل فراوری، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف نمایندگان اقدام نمایند.

نحوه محاسبه درج قیمت

بعلاوه در این بخشنامه تأکید شده که حداکثر مبلغی که به وسیله مجموع حلقه های توزیعی از تامین نماینده تا مصرف نماینده می تواند به قیمت فراورینماینده، وارد نماینده اضافه گردد؛ شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (10 درصد) و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) می باشد.بعلاوه در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به اندازه ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش یابد.

در بخشنامه صادره از سوی معاون وزیر صنعت ،معدن وتجارت تصریح شده است خرده فروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف نماینده با لحاظ سود و هزینه های مصوب اقدام نموده و بعلاوه درصد سود اعمالی را نیز بصورت شفاف درج کند.

هدف از اجرای طرح

اطلاع رسانی و مطلع سازی شبکه های توزیع و مصرف نمایندگان مرتبط در این خصوص از سوی واحدهای فراوریی، وارداتی از دیگر موارد مورد تأکید در این بخشنامه است.

این تصمیم با تاکید وزیر صنعت ،معدن وتجارت اتخاذ شده و به منظور شفاف سازی قیمت، فراوری نماینده باید بر روی کالاهای فراوریی خود، قیمت درب کارخانه را درج نموده و فروشگاه ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف نماینده است.

هدف از اجرای این طرح علاوه بر مقابله با گرانفروشی و ایجاد شفافیت در نظام توزیع ، ایجاد رقابت در بازار ، تعدیل و واقعی نمودن قیمتها و اصلاح نظام توزیع کالا است.

در ضمنً درج و نصب برچسب قیمت به وسیله آخرین حلقه توزیع کالاها باعث بهره مندی از نرخ های رقابتی برای مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان بوده و اعمال مدیریت فروش از مزیت های طرح مذکور خواهد بود.

پیش از این و در فاز اول اجرای این طرح ، انواع آب میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو از تاریخ 27 آذرماه و انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی نیز از تاریخ 4 دیماه امسال نیز مکلف به درج قیمت فراورینماینده بوده اند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "اجرای فاز دوم طرح شفاف سازی قیمت ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای فاز دوم طرح شفاف سازی قیمت ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید