بشقاب ساسانی با حضور وزیر میراث فرهنگی در موزه تاریخ ساری رونمایی شد

به گزارش وبلاگ ملیسا، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، بشقاب ساسانی با حضور وزیر میراث فرهنگی در موزه تاریخ ساری رونمایی شد.

بشقاب ساسانی با حضور وزیر میراث فرهنگی در موزه تاریخ ساری رونمایی شد

سید عزت الله ضرغامی پس از حضور در مراسم افتتاحیه رویداد بین المللی ساری 2022 که با حضور مدیران سازمان اکو و سفرای کشورهای عضو در ساری برگزار گردید، همراه با رئیس کل موزه ملی ایران، استاندار مازندران و بعضی مسئولان استان برای رونمایی از بشقاب تاریخی ساسانی در خانه کلبادی موزه تاریخ ساری حضور یافت و از ویترین نگهداری موقت این اثر تاریخی ارزشمند شمال ایران رونمایی کرد.

وزیر میراث فرهنگی در این مراسم گفت: یکی از سیاست های وزارت میراث فرهنگی در این دوره اهدای اشیای تاریخی و هنری زیبای موجود در انبار موزه ملی به موزه های استانی است تا موزه های استانی تقویت شوند.

وی اضافه کرد: اخیرا در بازدیدی که از موزه ملی ایران داشتم نیز این موضوع با رئیس کل موزه ملی مطرح شد تا تعدادی از اشیای تاریخی که به علت تعدد این آثار فضای نمایش دادن آن در موزه ملی وجود ندارد، در استانها نمایش داده گردد.

ضرغامی اضافه کرد: البته این بشقاب مربوط به دوره ساسانی که در ساری کشف شد، اثری است که در موزه ملی به نمایش درآمده و به صورت موقت به ساری انتقال یافت. اما در مجموع کار بسیار خوبی است که به بهانه رویداد بین المللی ساری2022 انجام شد و قرار است ادامه داشته باشد.

وزیر میراث فرهنگی گفت: این طرح برای انتقال اشیای تاریخی به موزه های استانی بصورت موقت و نمایش دادن آثار تاریخی در شهرستانها ادامه پیدا میکند.

ضرغامی در این بازدید از چند اثر تاریخی دیگر نیز بازدید کرد و در گفت وگو با کارشناسان میراث فرهنگی و مسئول موزه های مازندران آخرین شرایط فعالیت موزه ها و مدیریت آنها را جویا شد.

جبرییل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران نیز در این مراسم گفت که موزه ملی ایران آمادگی دارد تا در صورت فراهم بودن فضای موزه ای در ساری تعدادی از آثار تاریخی شاخص متعلق به شمال ایران را به مناسبت رویداد بین المللی ساری2022 در ساری نمایش دهد.

نوکنده بعلاوه در این بازدید و در حاشیه رونمایی از بشقاب سیمین ساری از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست که برای تحقق مطالبه مردم ساری به منظور ایجاد یک موزه بزرگ و باکیفیت در ساری همکاری گردد.

بشقاب سیمین ساری تا خاتمه خرداد هر روز از ساعت 9 تا 19 در موزه تاریخ ساری در معرض دید عموم علاقمندان به آثار تاریخی قرار میگیرد. این اثر تاریخی متعلق به دوران ساسانی سال 1335 در ساری کشف شد و اکنون یکی از آثار مهم تاریخی متعلق به شمال ایران در موزه ملی است.

سال 1335، کارگری در یک کارگاه آجرپزی واقع در حوالی انتهای خیابان میرزمانی سه ظرف نقره پیدا کرد و به موزه تحویل داد. روی زیباترین آنها که به شکل بشقاب است، نقشی از شکارگاه شاهنشاه ساسانی دیده می گردد. احتمال داده می گردد این نقش به اردشیر دوم تعلق داشته باشد که در سالهای 383-389 میلادی سلطنت میکرد. در داخل این بشقاب که 28.6 سانتیمتر قطر دارد، شاه ساسانی سوار بر اسب در حال شکار شیر به تصویر کشیده شده است.

منبع: همگردی

به "بشقاب ساسانی با حضور وزیر میراث فرهنگی در موزه تاریخ ساری رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بشقاب ساسانی با حضور وزیر میراث فرهنگی در موزه تاریخ ساری رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید