داعش با چراغ سبز آمریکا از تسلیحات شیمیایی استفاده می نماید

به گزارش وبلاگ ملیسا، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: آن هایی که سلاح های شیمیایی را فراوری و دیکتاتور ها را مجهز و مسلح می نمایند در واقع هیتلر هایی هستند که هنوز هم در بعضی کشور های مدعی حقوق بشری زندگی می نمایند.

داعش با چراغ سبز آمریکا از تسلیحات شیمیایی استفاده می نماید

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ ملیسا، سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور صبح امروز در چهارمین همایش ملی پدافند شیمیایی که به همت سازمان پدافند غیرعامل کشور و با همکاری دانشگاه بقیه الله (عج) با حضور مسئولان لشکری و کشوری در باغ موزه دفاع مقدس برگزار گردید، گفت: آمریکا و کشور های اروپایی مدعی حقوق بشر به خاطر عدم برخورد با کسانی که شهر سردشت و حلبچه را بمباران شیمایی کردند و قریب چند هزار نفر از مردم و البته رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند در جنایت رژیم بعث شریکند.

وی ادامه داد: بعضی کشور های اروپایی ظاهرا متمدن و در باطن دارای خوی حیوانی که سلاح ها و تکنولوژی شیمیایی را به سران رژیم بعث دادند و آن ها را مجهز کردند در این جنایت همدست صدام هستند.

سردار جلالی به بیان خاطره ای از سفر زیارتی به سوریه پرداخت و ادامه داد: سال ها پیش سفری برای زیارت حضرت زینب (س) به سوریه داشتیم. در جوار حرم حضرت زینب (س) عراقی های مقیم دمشق نمایشگاه عکسی از حمله شیمیایی به شهر حلبچه برای زائرین حضرت زینب (س) برپا نموده بودند. مردمی که برای اولین بار این تصاویر را می دیدند به شدت منقلب شده بودند. واقعیت این است؛ آن هایی که پس از فاجعه از خیابان های حلبچه عبور کردند هیچگاه خاطره تلخ اجساد زن و مرد، بچه ها، جوانان و سالمندانی که در جای جای شهر روی زمین افتاده بودند فراموش نخواهند کرد.

هیتلر ها هنوز هم در بعضی کشور های مدعی حقوق بشر زندگی می نمایند

وی با بیان اینکه آن هایی که سلاح های شیمیایی را فراوری و دیکتاتور هایی مثل صدام را مجهز و مسلح می نمایند در واقع هیتلر هایی هستند که هنوز هم در بعضی کشور های مدعی حقوق بشری زندگی می نمایند، متذکر شد: اگر دنیا می خواهد به موضوع امنیت و ایمنی انسان ها فکری کند و ریشه استفاده از هر نوع سلاح شیمیایی علیه مردم چه نظامی و چه غیرنظامی را بخشکاند باید دادگاهی تشکیل بدهد و متهمان و محکومان جرم های عظیم بین المللی را محاکمه کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه نمود: باید با کشور ها و دولت هایی که به این موضوع یاری کردند برخورد گردد. مسامحه غربی ها و امریکایی ها نشان می دهد شعارها، قوانین و معاهدات بین المللی فاقد بازدارندگی در این زمینه و توخالیست. شهدای مظلوم ما در سردشت و هشت سال دفاع مقدس و همه جانبازان شیمیایی که درد و زخم های شیمیایی را تحمل می نمایند شاهدانی بر این مدعا هستند.

استفاده داعش از تسلیحات شیمیایی با چراغ سبز آمریکا

سردار جلالی اظهار داشت: از آنجایی که این تهدید همیشه وجود دارد و حتی جنایت داعش در سوریه و عراق با استفاده از سلاح های شیمیایی با چراغ سبز امریکا هایی اجرا شده، باید این تهدید را محتمل و جدی بدانیم. از همین رو ضرورت مقابله با آن را یک ضرورت جدی دفاعی تلقی می کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه پرداختن به زیرساخت های پدافند شیمیایی یک تکلیف برای همه کشور است، توضیح داد: از طرفی بعد از دفاع مقدس توسعه زیادی در حوزه های نفتی، شیمیایی و پتروشیمی داشته ایم. امروز کشور ما دارای صنایع و زیرساخت های خوبی در این حوزه است. به طور که در شرایط تحریم این بخش یکی از ارزآورترین بخش های مالی کشور و بسیار یاری نماینده بود.

آمادگی در برابر تهدیدات یک شبه به دست نمی آید

سردار جلالی توضیح داد: آمادگی و تجربه یک شبه خلق نشده و به دست نمی آید. نیروی انسانی متخصص و ماهر، زیرساخت ها، آزمایشگاه ها، فضا های درمانی، تجهیزات پدافندی و ابزار ها و دانش فراوری آن ها یک شبه به دست نمی آید. بلکه این ها زاییده یک فرایند زنده و پویای پدافند غیرعاملی، در قالب یک زیست بوم زنده است که باید کشور در شرایط صلح روی آن کار کند تا در شرایط جنگی یا بروز حوادث، کارآمد و جوابگو باشد.

پدافند شیمیایی یک زیست بوم پیوسته است

به گفته وی اگرزیرساخت های پدافند شیمیایی کشور در قالب یک زیست بوم پیوسته به هم کار نکند و این آمادگی همیشه حفظ نگردد ممکن است در بروز حادثه نتواند جوابگو باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در این زیست بوم احتیاجمند صنعت پدافند شیمیایی هستیم؛ فراوری ماسک، انواع فیلتر، ساخت فضا های درمانی و فراوری تجهیزات و ابزار های محافظتی را از مصادیق صنعت پدافند شیمیایی دانست و توضیح داد: توجه به این صنعت یک ضرورت جدی است. یک صنعت زنده و پویا باید حتما بخشی از این زیست بوم است که به ما یاری کند. ممکن است در شرایط عادی احتیاج حیاتی به این بخش نداشته باشیم، اما به فراوری و داشتن این صنعت احتیاجمندیم.

خودکفایی ایران در فراوری تجهیزات راهبردی پدافند شیمیایی

وی ادامه داد: خوشبختانه وزارت دفاع و صنایع مختلفی در بخش خصوصی در این زمینه همت نموده اند. به طوریکه در حال حاضر تقریبا تمام مطابق با استاندارد های بین المللی و قابل رقابت با دنیا را خودمان فراوری می کنیم.

سردار جلالی بخش دیگر زیست بوم پدافند شیمیایی را بخش دانشی آن اسم کرد و شرح داد: نمی توانیم دانش پدافند شیمیایی را یک شبه به دست بیاوریم. یک شبه نمی گردد دانشمند و استاد پرورش داد. باید فرایند آموزشی داشته باشیم و همه کسانی که به هر شکلی با مواد شیمیایی کار می نمایند بتوانند دانش و اطلاعات مورد احتیاج را برابر با استاندارد ها داشته باشند. حوزه شیمیایی را اصطلاحا فراوری ثروت از درون خطر می دانند؛ یعنی فعالیت های شیمیایی پرخطر است، اما از درون آن ها ثروت ایجاد می گردد؛ بنابراین الزام این فعالیت مالی با ارزش، رعایت ایمنی و زنده بودن زیست بوم پدافند شیمیایی است. بدون یک زیست بوم زنده قادر نیستیم صنعت شیمیایی کشور را راهنمایی و اداره کنیم.

سهل انگاری در حوزه ایمنی علت اول بروز حوادث در صنایع شیمیایی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه متاسفانه در زمینه ایمنی واحد های شیمیایی مسائل زیادی وجود دارد، متذکر شد: بیشتر حوادث کشور در پالایشگاه ها، مجتمع های شیمیایی، شهرک ها و حتی بیمارستان های دارای تجهیزات و ابزار های شیمیایی عمدتا ناشی از سهل انگاری در حوزه ایمنی است بنابراین باید شاخص های ایمنی در این بخش ارتقا و رشد پیدا کند.

احتیاجمند مرکز تخصصی ایمنی شیمیایی هستیم

وی با بیان اینکه احتیاجمند مرکز تخصصی ایمنی شیمیایی هستیم، اظهار داشت: خرید و فروش مواد شیمیایی که می تواند قابلیت فراوری خطر داشته باشد نباید خارج از نظام کنترل و محاسبات امنیتی انجام گردد. واقعیت این است هر چقدر ضوابط در حوز های ایمنی را افزایش بدهیم کم است. برای نمونه در حوزه هسته ای شاهد این هستیم با وجود آنکه همه شاخص های نظامات ایمنی هسته ای به صورت دو برابر و بعضا سه برابر است. اما آژانس انرژی هسته ای همچنان تاکید دارد که داشتن سناریو ها و فرضیه های پاسخ به حوادثی مانند نشت هسته ای در همه شهر هایی که زیرساخت های هسته ای داریم یک الزام است.

سردار جلالی با بیان اینکه نمی توانیم قطب شیمیایی و پتروشیمی منطقه باشیم، اما ساختار های پدافند شیمیایی به اسم یک زیست بوم زنده کار نکند و نظامات ایمنی ما دچار اختلال و اشکال باشد، توضیح داد: احتیاجمند رشته های آموزشی در حوزه پدافند شیمیایی هستیم. این حوزه صرفا حوزه درمان نیست.

در فراوری پروتکل های درمان مصدومان شیمیایی مرجع کشور های دنیا هستیم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، حوزه درمان را در پدافند شیمیایی بسیار مهم و ارزشمند دانست و گفت: به لطف همت اساتید و پزشکان دانشگاه بقیه الله (عج) شاهد فراوری دانش از میان تجربیات علمی مراقبت هستیم به طوری که در بخش فراوری پروتکل های درمان مصدومان شیمیایی مرجع بسیاری از کشور های دنیا هستیم.

ساماندهی مراکز پرخطر در حریم شهر ها

سردار جلالی با بیان اینکه داشتن صرف یک مرکز و قطب درمان مصدومان کفایت نمی کند، توضیح داد: در کشور قطب های صنعتی زیادی همانند ماهشهر، عسلویه، خارک، بندرعباس، اصفهان و تهران و اهواز و ... داریم. متاسفانه توسعه ناهمگون شهر ها و بروز پدیده وجود مراکز پرخطر در نزدیکی بافت شهری به سایر مسائل اضافه نموده است. باید ضمن توسعه مباحث مربوط به قطب درمان، آمایش دوگانه و دوکارکردی مراکز درمانی کشور منطبق بر آمایش مراکز پرخطر شیمیایی در کشور صورت پذیرد؛ بنابراین ضمن اینکه اقدامات بسیار ارزشمند و خوبی اجرا شده است باید این کار به صورت سلسله مراتبی ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: احتیاجمند آموزش تخصصی پزشک، پرستار و امدادگر در حوزه قطب درمان هستیم. قطب درمان ضمن کار علمی باید تربیت پزشک، پرستار و امدادگر را مد نظر قرار بدهد. در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی یزد به یاری آمده و مرکز آموزشی مهارتی درمانی مصدومیت های شیمیایی را راه اندازی نموده است تا در سطوح مهارتی بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم که کار ارزشمند و مهمی است.

جای خالی نظام ایمنی شیمیایی در کشور

سردار جلالی موضوع مهم بعدی در زیست بوم پدافند شیمیایی را موضوع رگولاتوری و تنظیم مقررات دانست و اظهار داشت: ما احتیاجمند مقررات و رگولاتوری هستیم تا در حوزه مواد شیمیایی بتوانیم قوانین و مقررات را به روز نموده و بر اجرای آن و نظارت داشته باشد متاسفانه در حوزه شیمیایی فاقد ساختار نظام ایمنی شیمیایی هستیم. این فقدان سبب می گردد با وجود قوانین در این بخش، به علت عدم وجود یک مرکز رگولاتوری برای اجرای الزامات ایمنی، امنیتی و دفاعی شیمیایی، شاهد بروز بعضی حوادث باشیم.

برای مقابله با بحران بیش از تجهیزات، آمادگی احتیاج است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه مسئله بعدی پرداختن به بحث آمادگی هاست، توضیح داد: هر چقدر تاسیسات زیرساختی داشته باشیم اگر آماده نباشند در شرایط حادثه پاسخ نخواهند داد. اگر بیمارستان و اورژانس و تجهیزات داشته باشیم، اما کارکنان و تجهیزات و فضا آماده نباشند در شرایط حادثه قادر به جوابگویی نخواهند بود؛ بنابراین اصل آمادگی در حوزه پدافند شیمایی یک موضوع مهم و جدی است. یعنی بایستی حتما براساس یک نظام آمادگی کار را دنبال کنیم.

وی شرح داد: باید بتوانیم در این نظام کاملا تهدیدات و سناریوی تهدید را احصا و براساس سناریوی تهدید طرح های برخورد و پاسخ را آماده کنیم. پاسخ های اضطراری و جامع باید آماده و طرح های تداوم کارکرد باید تنظیم گردد. باید با تمرین، آموزش و تکرار آمادگی خود را حفظ کنیم. آمادگی خود به خود ایجاد نمی گردد و احتیاجمند یک فرایند علمی است که باید شکل بگیرد و در حوزه پدافند شیمایی یک ضرورت جدی است که باید به آن پرداخته گردد.

ضمانت اجرایی قضایی نظام مصون سازی و عملیات پدافند شیمیایی

سردار جلالی با بیان اینکه همه این حوزه ها را در نظامی به نام نظام مصون سازی و عملیات پدافند شیمیایی آماده نموده ایم. سال گذشته این نظام به تصویب کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور رسید و با امضای رئیس محترم ستاد کل نیرو های مسلح ابلاغ شده است. این نظام ضمانت اجرایی قضایی هم دارد برای مثال در چند بند آن، مستنکفین از اجرای این ضوابط برابر با قانون به قوه قضاییه ارجاع داده می شوند.

اجرایی سازی نظام مصون سازی و عملیات پدافند شیمیایی در سال 1400

وی ادامه داد: در سال 1400 برنامه ما در سازمان پدافند غیرعامل کشور پیاده سازی و ترویج و اجرایی سازی نظام مصون سازی و عملیات پدافند شیمیایی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار داشت: ما در این نظام به طور کلی سه محور اساسی را دنبال می کنیم. نخست بحث مصون سازی است. یعنی نگاه مهندسی و فنی به زیرساخت های شیمیایی که در حال ساخت هستند. اگر الزامات رعایت نگردد می توانند آسیب زا باشند. متاسفانه در بعضی حوادث شاهد این بودیم که مقررات ایمنی در ساخت زیرساخت های پتروشیمی و شیمیایی به طور کامل رعایت نشده است.

به روز رسانی آیین نامه های ایمنی شیمیایی پس از هر حادثه

وی توضیح داد: ما احتیاج داریم همانگونه که در حوزه نظام مهندسی ساختمان وقتی زلزله ای مثل بم رخ می دهد آیین نامه های ایمنی اصلاح و به روزرسانی می گردد بعد از وقوع حوادثی مانند پالایشگاه تهران هم آیین نامه های مربوطه را اصلاح کنیم. نمی توانیم و نباید نسبت به موضوع ایمنی در مصون سازی زیرساختی بی توجه باشیم.

سردار جلالی توضیح داد: کشوری که در معرض تهدید امنیتی و جنگی قرار گرفته است باید اقداماتی فراتر از ایمنی را در تاسیسات زیرساختی به ویژه در حوزه شیمیایی و پتروشیمی مدنظر قرار داده و دنبال کند.

مجلس به بحث ساماندهی مراکز پرخطر در حریم شهر ها ورود کند

به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، وجود مراکز شیمیایی پرخطر در همه شهر ها موضوع مهم دیگری است که باید به آن پرداخت. اگر نقشه GIS شهر های عظیم را از نظر اثر مراکز شیمیایی بر شهر و شهروندان تحلیل کنیم متوجه خطر می شویم. این مهم، حتما احتیاجمند ورود مجلس است تا با اصلاح و وضع قوانین، شهرداری ها و وزارتخانه های متولی را مکلف کند تا الزامات ایمنی را رعایت نمایند.

تکلیف استانداران در برگزاری رزمایش های پدافند شیمیایی

وی با بیان اینکه تمام مراکز صنعتی شیمیایی کشور از یک واحد کوچک تا شهرک های صنعتی در نظام ایمنی دارای تکلیف دقیق و تعیین شده هستند، توضیح داد: تمام استانداران برابر این نظام مکلف هستند برای هر مرکز شیمیایی در سال با هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور به لحاظ سناریو و نوع کار و کنترل یک مانور داشته باشند تا بتوانیم هم طرح پاسخ و هم تجهیزات لازم و هم آموزش و رزمایش را به صورت منظم کنترل و مدیریت کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "داعش با چراغ سبز آمریکا از تسلیحات شیمیایی استفاده می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داعش با چراغ سبز آمریکا از تسلیحات شیمیایی استفاده می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید