کرونا مانع توسعه همکاری های مشترک فرهنگی ایران و اتریش نخواهد شد

به گزارش وبلاگ ملیسا، دکتر علی اصغر مونسان در ملاقات با اشتفان شولتس سفیر اتریش در ایران که صبح روز دوشنبه 26 آبان 99 در دفتر او انجام شد، مطرح نمود: از هفته آینده به مدت دو هفته شاهد تعطیلی گسترده ای هستیم برای اینکه بتوانیم انتشار شیوع ویروس کرونا را کنترل کنیم و تست های کرونا را از 20 هزار عدد به 100 هزار تست افزایش دهیم.

کرونا مانع توسعه همکاری های مشترک فرهنگی ایران و اتریش نخواهد شد

او اضافه نمود: یکی از موضوعات مهم برای کنترل این ویروس، تست پاسخ سریع است، باوجود اینکه کشورها قول داده بودند این تست ها را در اختیار ایران قرار دهند اما این کار را انجام ندادند و موضوع تحریم ها اجازه نداد این تست ها به دست ما برسد.

وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی توضیح داد: تست هایی که در حال حاضر وجود دارد، 72 ساعت بعد جواب آن تعیین می گردد و در این مدت شخصی که آلوده به ویروس است این آلودگی را به خانواده اش منتقل می نماید. خوشبختانه شرکت های دانش بنیان توانستند تست های پاسخ سریع را فراوری نمایند و از فردا این تست ها مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند یاری بزرگی برای شناسایی بیماران، کنترل ویروس و قرنطینه باشد.

او با بیان این که ایران با توجه به تحریم ها، به لحاظ درمانی تحت فشار زیادی واقع شده است، اضافه نمود: البته بیشتر تجهیزات پزشکی را خودمان فراوری می کنیم، اعمال تحریم های سیاسی روی غذا و دارو انسانی نیست.

دکتر مونسان اظهار کرد: به رغم تحریم و شاید کاهش توریستان از سمت اروپا قبل از شیوع کرونا، شاهد افزایش توریستان خارجی با ایجاد بازارهای جدید بودیم. سال 2019 از سوی سازمان جهانی توریستی به عنوان دومین کشور به لحاظ سرعت رشد توریست خارجی معرفی شدیم و باوجود مضیقه مالی و بودجه ای سعی کردیم محصولات توریستی خود را تنوع بدهیم.

توریستان اروپایی و ایرانی از توریستی سلامت استقبال زیادی کردند

او با اشاره به توسعه توریستی سلامت در کشور گفت: تجهیزات و پزشکان خوبی داریم، در حوزه منطقه ای سعی کردیم توریستان سلامت را جذب کنیم البته توریستان اروپایی هم داریم چه توریستان ایرانی که در اروپا زندگی می نمایند و چه خود اروپایی ها که برای درمان به ایران سفر می نمایند، زیرا برای آن ها هزینه درمان ارزان است و خدمات خوبی نیز ارائه می گردد.

وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی اعلام نمود: با توجه به ظرفیت ها و طبیعت بی نظیر کشورمان، روی موضوع جدیدی به نام اکوتوریسم کارکردیم و اصطلاح جدیدی به نام بوم گردی ها در ایران شروع شد و توریستان خارجی و ایرانی از آن بسیار استقبال کردند. در حال حاضر بیش از 2200 واحد بوم گردی داریم که با سرمایه اندک، توسط خود مردم راه اندازی شده و تأثیر زیادی در ایجاد اشتغال داشته است.

او اضافه نمود: بعد از بوم گردی ها که تجربه موفقی بود، اماکن تاریخی را تبدیل به اقامتگاه های توریستی کردیم. این اماکن که حدود دو هزار پروژه بود با پول مردم و استانداردهای ما بازسازی و تبدیل به اماکن توریستی شد، این پروژه ها که همچنان ادامه دارد، حجم بزرگی اقامتگاه به ظرفیت توریستی کشور اضافه نمود.

دکتر مونسان در مورد میزان صادرات صنایع دستی نیز اظهار کرد: فرایند صنایع دستی رو به رشد است به طوری که سال گذشته بر اساس آمار رسمی گمرکات کشور نزدیک به 280 میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشتیم، همین حدود نیز میزان صادرات چمدانی بوده است درمجموع حدود 580 تا 600 میلیون دلار میزان صادرات صنایع دستی بوده که به صادرات غیرنفتی کشور یاری نموده است. تحریم ها ما را اذیت کرد اما موجب شد تا بودجه کشور از کاملاً نفتی به سمت بودجه غیرنفتی برود. برنامه دولت برای سال آینده بودجه بدون نفت است با برداشتن تحریم ها پول نفت صرف زیرساخت های کشور خواهد شد.

در حوزه آموزش علاقه مند هستیم تا از تجربیات توریستی اتریش استفاده کنیم

او اضافه نمود: در حوزه آموزش علاقه مند هستیم تا از تجربیات توریستی اتریش استفاده کنیم، اخیراً درخواستی از آلمان برای برپایی نمایشگاه مردان نمکی در این کشور داشتیم، اگر کشور اتریش مایل بود، می توانیم این نمایشگاه را بعد از آلمان در اتریش برگزار کنیم و متقابلاً اتریش هم در ایران نمایشگاه برگزار کند.

وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی ادامه داد: قبل از کرونا در سال گذشته نمایشگاه های مشترک خوبی با سایر کشورها مانند هلند، موزه لوور پاریس، چین برگزار کردیم و همکاری های موزه ای گسترده ای با آن ها داشتیم، انجام این کار به شناخت ملت ها از هم یاری می نماید و می توانیم در راستای صلح جهانی یاری کنیم.

کمیته ملی سپر آبی ایران برای حفاظت از آثار تاریخی در زمان بحران تأسیس می گردد

اشتفان شولتس سفیر اتریش در ایران نیز در این ملاقات گفت: 13 درصد از کل شاغلان اتریش در حوزه توریستی مشغول هستند، با توجه به شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا مسائل عدیده ای برای این حوزه ایجاد شده به ویژه در زمستان که این مسائل بیشتر می گردد و فشار زیادی ازنظر بودجه های عمومی و اجتماعی بر روی جامعه وارد نموده است.

او اضافه نمود: با شیوع ویروس کرونا کوشش های زیادی برای این حوزه مانند در اختیار قرار دادن تست های رایگان کووید 19 برای کارکنان حوزه توریستی و توریستان به شکل داوطلبانه انجام دادیم تا بتوانیم از طرف دولت برای این حوزه سهمی ایفا کنیم.

شولتس توضیح داد: روز گذشته یادداشت تفاهمی را با سازمان منطقه آزاد کیش امضا کردیم، تعریف تعیینی از همکاری های دو طرف در حوزه برگزاری کنسرت موسیقی، نمایشگاه و برگزاری هفته اتریش در کیش و... برای همکاری مدون اتریش و کیش ارائه شد. یک همکاری مالی که برای طرفین منفعت دارد. همچنین منطقه آزاد کیش برای برگزاری دوره های آموزشی توریستی از سوی اتریش ابراز علاقه نموده است.

سفیر اتریش در ایران عنوان نمود: برای پیگیری امور بخش فرهنگی و نتایج گفت و گوها به 25 استان ایران سفر کردم. در شهر ارومیه و یاسوج دو پروژه همکاری در حوزه های حفاری های باستان شناسی داریم که من در سفر خود این موضوع را پیگیری کردم تا همکاری ها توسعه پیدا کند.

او از تأسیس کمیته سپر آبی در ایران اطلاع داد و گفت: دلیل عمده سفر من تأسیس این کمیته بوده است و از شما برای این ملاقات تشکر می کنم و تقاضا دارم برای تسریع در تأسیس این کمیته حمایت نمایند.

شولتس اضافه نمود: این کمیته برای حفاظت از آثار تاریخی و باستانی ایران در زمان وقوع بحران و بلایای طبیعی تشکیل می گردد، در این حوزه علاقه زیادی داریم با ایران همکاری کنیم و این کشور را تبدیل به مرکز آموزش حفاظت از آثار باستانی و تاریخی در منطقه کنیم.

او توضیح داد: بیش از 70 کشور عضو کمیته ملی سپر آبی هستند، در سال 1956 در لاهه برای تأسیس مرکزی تحت نظارت یونسکو با عنوان کمیته ملی سپر آبی تصمیم گرفته شد. در این کمیته ارگان های زیادی مانند کتابخانه ملی، مؤسسه موزه ها، وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی، نیروی انتظامی و نیروهای مسلح دست اندرکار هستند.

سفیر ایران در اتریش اضافه نمود: تأسیس این کمیته بازخوردهای بسیار مثبتی توسط مراجع ایرانی و اتریشی داشته، بازخورد مثبتی توسط نیروهای مسلح داشتیم که امیدواریم به نتیجه نهایی برسد.

او اعلام نمود: توریستی نقش مهمی را در بازسازی مالی در دوران بعد از کرونا ایفا می نماید و حوزه ای قابل اتکاست.

شولتس همچنین گفت: به دکتر مونسان به دلیل دستاوردها و پیشرفت هایی که ایران در حوزه توریستی به ویژه توریستی کوهستانی و اکوتوریسم به دست آورده است، تبریک می گویم.

او اعلام نمود: پیشنهاد دکتر مونسان برای در اختیار گذاشتن هتل ها برای کادر درمان و افرادی که دوران نقاهت را طی می نمایند، بسیار خوب بوده و مدل بسیار قابل توجهی است و من این مدل را برای مقامات کشور خودم معرفی می کنم.

دکتر مونسان وزیر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خطاب به سفیر اتریش در ایران گفت: به طور جدی موضوع تأسیس کمیته ملی سپر آبی را پیگیری می کنم.

منبع: گردشبان

به "کرونا مانع توسعه همکاری های مشترک فرهنگی ایران و اتریش نخواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا مانع توسعه همکاری های مشترک فرهنگی ایران و اتریش نخواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید