والدین نگران و مدیران مستاصل

به گزارش وبلاگ ملیسا، شیوه تصمیم گیری درباره نحوه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید و البته نوع ابلاغ این تصمیم نشان داد مسؤولان دولتی اصولا خودشان در این زمینه دچار سردرگمی بودند و سوال بزرگی که مطرح می شود، این است دولتی که نمی تواند درباره نحوه آغاز سال تحصیلی تصمیم بگیرد، چگونه می تواند برای مسائل مهم تر کشور تصمیم گیری کند.

والدین نگران و مدیران مستاصل

چراکه ما در روزهای اخیر شاهد این مساله بودیم که هر کسی از مدیران آموزش و پرورش، مسؤولان ستاد ملی مبارزه با کرونا و استانداران که تریبونی به دستش می رسید، درباره چگونگی بازگشایی مدارس اظهار نظر می کرد و بسیاری از این صحبت ها نیز با یکدیگر متناقض بود و مشخص شد هیچ انسجامی در نحوه تصمیم گیری مقامات دولتی درباره شیوه بازگشایی مدارس وجود ندارد.

همه این اتفاقات نیز در روزهای اخیر سردرگمی عجیبی را میان خانواده ها ایجاد کرد و خیلی ها حتی همین امروز هم نمی دانستند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند یا خیر. در این شرایط، در برخی استان ها، استانداران تصمیم گرفتند مدارس در شهرها به شیوه مجازی فعالیت کنند و مدارس روستایی نیز به صورت حضوری بازگشایی شوند. اما طبق آمارهایی که از همان استان ها به ما رسیده است، حتی در مدارس روستایی نیز تا 60 درصد دانش آموزان در روز اول سال تحصیلی در کلاس درس حاضر نشدند.

نکته دیگر این است که ما هنوز زیرساخت های لازم برای اجرای پروتکل های بهداشتی در مدارس را فراهم نکرده ایم. به طور مثال، بسیاری از مدارس از شرایط لازم برای فاصله گذاری اجتماعی در کلاس های درس یا ایجاد تهویه مطبوع برخوردار نیستند و همچنین معلوم نیست مدارسی که در تامین هزینه های گچ یا ماژیک خود مانده اند، چطور می توانند برای دانش آموزان یا معلمان ماسک بخرد یا برای خود مدرسه مواد ضدعفونی کننده تهیه کنند.

همچنین هنوز هیچ توضیحی به خانواده ها درباره جزئیات اجرای پروتکل های بهداشتی در کلاس های درس، حیاط مدرسه، آبخوری، سرویس های بهداشتی و نحوه ورود و خروج به مدرسه یا کلاس ها داده نشده است و با توجه به این که ما در همه این موارد با کمبود جدی امکانات بهداشتی برای اجرای پروتکل ها روبرو هستیم، قطعا خانواده ها حق دارند بابت نحوه اجرای دستورالعمل ها ابراز نگرانی کنند. البته ما نمی گوییم کلاس ها حتما حضوری یا غیرحضوری باشد، ولی مسؤولان نظام آموزشی باید برای رفع دغدغه خانواده ها همه این مسائل را ریز به ریز به آنها توضیح دهند و دانش آموزان را نیز به طور دقیق درباره نحوه اجرای پروتکل ها توجیه کنند.

در این شرایط هم از مسؤولان دستگاه اجرایی تقاضا داریم به صورت منسجم عمل کنند و برای اقناع افکاری عمومی هرچه زودتر با کارشناسان بهداشتی کشور جلسه بگذارند و به صورت کاملا شفاف یک تصمیم قاطع را درباره چگونگی فعالیت مدارس برحسب میزان شیوع کرونا در هر منطقه اعلام کنند البته می تواند اختیار تصمیم گیری در این زمینه براساس شیوه نامه از پیش مشخص شده به ادارات استانی و شهرستانی آموزش و پرورش واگذار شود یا این که دولت می تواند تصمیم مشخصی را برای هر استان یا شهرستان اتخاذ و از پایتخت این تصمیم را به تمام ادارات ابلاغ کند. هرچه هست، تصمیم اتخاذشده دولت باید به صورت شفاف ابلاغ و به طور منسجم نیز اجرا شود.

علیرضا سلیمی - عضو هیات رئیسه مجلس / روزنامه وبلاگ ملیسا

منبع: جام جم آنلاین

به "والدین نگران و مدیران مستاصل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "والدین نگران و مدیران مستاصل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید