6 نکته درباره زبان بدن که در مصاحبه شغلی بعدی باید به یاد داشته باشید

به گزارش وبلاگ ملیسا، استفاده صحیح و مناسب از زبان در مصاحبه های شغلی می تواند نقشی کلیدی را در موفقیت شما ایفا نماید. نشانه ها و ارتباطات غیرکلامی حدود 60 الی 80 درصد ارتباطات حضوری و چهره به چهره را شامل می گردد. کارشناسان بر این باور هستند که حالات بدن شما، بهتر از کلمات و صحبت هایتان می تواند نقاط ضعف و یا قوت احتمالی شما را نشان دهد.

6 نکته درباره زبان بدن که در مصاحبه شغلی بعدی باید به یاد داشته باشید

حتی در دنیای دیجیتال امروزی هم زبان بدن می تواند نشان دهد که آیا فرد متقاضی برای شغل مناسب است یا خیر. امروزه استفاده از ویدئو کنفرانس ها بسیار متداول شده و خیلی ها برای مصاحبه های شغلی از این روش استفاده می نمایند. اگرچه بسیاری از نشانه های زبان بدن در کنفرانس های ویدئویی به خوبی معین نیستند، ولی اگر کمی بیشتر دقت کنید، همچنان نکات زیادی را می توان حتی از پشت صفحه مانیتور هم مشاهده کرد.

در هرحال، فرقی نمی نماید که قرار است مصاحبه کاری را به صورت حضوری و یا مجازی انجام دهید. توصیه ما این است که از خودتان فیلم گرفته و حالات خودتان را دیدن کنید. چک فهرست زیر می تواند راهنمای شما برای انجام این کار باشد.

1. ارتباط چشمی برقرار کنید

برقراری ارتباط چشمی (Eye Contact) یکی از مهم ترین نکات و نشانه های زبان بدن است. برقراری تماس و ارتباط چشمی نیازمند اعتماد به نفس است و همین موضوع را منعکس می نماید. بنابراین، در طول مصاحبه های شغلی باید مراقب باشید که به خوبی ارتباط چشمی برقرار کنید. تحقیقات نشان می دهد که افراد دارای موقعیت بالا، در مقایسه با افراد با موقعیت پایین تر، بیشتر ارتباط چشمی برقرار می نمایند و به مخاطب خود نگاه می نمایند. بنابراین، در برقراری ارتباط چشمی و نگاه کردن به چهره مخاطب سخاوتمند باشید!

همواره سعی کنید که به افراد حاضر در جلسه نگاه کنید. نگاه به سقف و زمین و میز نشان دهنده ضعف اعتماد به نفس شما است. نگاه کردن به مخاطب به خصوص در زمان پاسخ دادن و یا صحبت کردن اهمیت بیشتری پیدا می نماید. علاوه بر نشان دادن اعتماد به نفس، نگاه کردن به مخاطب باعث می گردد صحبت های شما هم تقویت شده و تاثیرگذارتر شوند. اگر بیش از یک نفر در جلسه مصاحبه حضور دارند، دقت کنید که صرف نظر از رتبه آن ها، با تمام آن افراد به مقدار مساوی ارتباط چشمی برقرار کنید.

اگر مصاحبه کاری شما ویدئویی و مجازی است، مراقب باشید که نگاهتان همواره به داخل وبکم باشد. بعلاوه، خیلی از دوربین دور نباشید و فاصله خود را نزدیک نگاه دارید. اگر با دوربین فاصله داشته باشید، فضای اطراف شما هم در تصویر نشان داده می گردد و این امر می تواند منجر به حواس پرتی بصری مخاطب شما (یعنی همان مصاحبه نماینده) گردد. از نگاه کردن اطراف و یا هرجایی غیر از وبکم پرهیز کنید. وقتی این کار را انجام می دهید به نظر می رسد که مصاحبه نماینده را نادیده می گیرید.

2. لبخند بزنید

در کنار برقراری ارتباط چشمی، لبخند گرم و مجذوب کننده را هم می توان مهم ترین جنبه زبان بدن در مصاحبه های شغلی دانست. در یک مصاحبه شغلی همه چیز در خصوص صلاحیت علمی و تخصصی نیست. برقراری ارتباط مناسب با فرد مصاحبه نماینده می تواند تاثیر بسیار زیادی در نتیجه نهایی داشته باشد. در هر حال، آن ها نیاز به یک همکار تازه دارند و طبعاً تمام افراد از داشتن یک همکار خون گرم و خوش مشرب استقبال می نمایند. بنابراین، شما بر اساس توانایی خود در برقراری ارتباط با مردم نیز قضاوت خواهید شد و ترکیب ارتباط چشمی و یک لبخند گرم، این کار را به خوبی برای شما انجام می دهد.

در لحظه ورود و برخورد اولیه با فرد مصاحبه نماینده سعی کنید لبخند بزنید. در حین صحبت هم اگر لازم بود، لبخند بزنید و از این کار نترسید. ولی مراقب باشید که این کار را بیش از حد انجام ندهید، چراکه ممکن است باعث گردد مصنوعی و الکی به نظر برسد. لبخند نزدن می تواند یکی از نشانه های اضطراب باشد. ممکن است به نظر برسد که شما آنقدر مضطرب هستید که نمی توانید ارتباط عادی و روزمره برقرار کنید.

اگر می خواهید حرفه ای تر به نظر برسید. سعی کنید یک لبخند درونی داشته باشید. لبخندی که حاکی از رضایت درونی و همدلی واقعی شما است. منظور ما همان لبخند و احساس رضایتی است که هنگام مکالمه با یک دوست بسیار صمیمی بر چهره شما نقش می بندد. انجام این کار واقعاً سخت است و بخشی از آن هم از فراتر از کنترل خود شما خواهد بود.

3. حالات بدن باز داشته باشید

شرکت ها دنبال افرادی با مهارت های ارتباطی قوی و صمیمی هستند؛ افرادی که با دیگران یکدل و همراه باشند. داشتن حالات بدن باز می تواند این ویژگی ها را منتقل کند. برای اینکه حالت بدن مناسبی داشته باشید، این اصولی را حتما باید رعایت کنید:

  • تقریباً روبرو فرد مصاحبه نماینده باشید و هنگام صحبت کردن دستان خود را تکان دهید (به نحوی که فرد آن ها را کامل ببیند).
  • هرگز به صورت دست به سینه نباشید. با انجام این کار در حالت دفاعی و یا بسته به نظر می رسید.
  • دست و پاهای خود را خیلی تکان ندهید. این کار می تواند نشان از استرس زیاد و اضطراب شما داشته باشد.
  • دستان خود را باز نگه دارید. آن ها را نگیرید، خم نکنید و یا روی میز هم صاف نکنید.
  • صورتتان را خیلی لمس نکنید. لمس زیاد اعضای صورت می تواند نشانه عدم صداقت و غیرقابل اعتماد بودن باشد. بازی با موی سر و یا لمس خاراندن نوک بینی نشانه های خوبی از زبان بدن نیستند.
  • تکان دادن دست ها و استفاده از دست و انگشت ها برای رساندن پیغام نیز یکی دیگر از نشانه های اعتماد به نفس بالا است.
  • تکنیک تکرار کردن را دست کم نگیرید. تکرار کردن، یکی از برترین و تاثیرگذارترین تکنیک ها در زمینه زبان بدن است. انجام این تکنیک خیلی ساده است. هرکاری که مخاطب شما انجام می دهد را هم خودتان انجام دهید. البته، این کار را باید خیلی هوشمندانه و یواشکی انجام دهید. به عبارت دیگر، در انجام آن هرگز نباید افراط کنید. به عنوان مثال، صحبت ها را با حرکت سر تایید کنید، اگر مصاحبه گر پاهای خود را روی هم گذاشت، بعد از چند ثانیه آن را تکرار کنید، ارتباط چشمی را حفظ کنید و …

4. کاملا رو به روی فرد باشید

یکی دیگر از جنبه های مهم زبان بدن در مصاحبه های شغلی این است که با مخاطب خود (یعنی فرد مصاحبه نماینده) کاملاً رو در رو باشید. انجام این کار نشان دهنده احترام است و نشان می دهد که هر دوی شما همسو هستید.

فرقی نمی نماید که مصاحبه شغلی شما حضوری و یا مجازی باشد. نشستن با زاویه می تواند به عنوان نشانه ای برای عدم تعهد شغلی قلمداد گردد. پیغام این کار کاملاً معین است: اینکه این فرد و کار حتی آنقدر برای شما اهمیت ندارد که زاویه دوربین و یا نشستن خود را کاملاً تنظیم کنید.

بنابراین، هنگام مصاحبه دقت کنید که کاملاً روبه روی مخاطب باشید، مگر اینکه چیدمان محیط و دفتر کا آن ها به نحوی باشد که چنین چیزی امکان نداشته باشد.

5. گاهی اوقات بهتر است هیچ کار نکنید!

ساکت نشستن واقعاً توانایی مهمی است. اینکه بتوانید چند دقیقه بدو حرکت و یا حرف اضافه ای بنشینید و کار خاصی نکنید. در طی یک مصاحبه کاری، گاهی اوقات مصاحبه گر ممکن است چند دقیقه صحبت کند و در طی این زمان برترین کار برای شما این است که ساکت و بدون تحرکت باشید و به دقت به حرف های او توجه کنید. انجام حرکات غیر عادی، مانند بازی با مو، مرتب کردن مو، بازی با انگشتان و یا هر حرکت اضافی دیگری می تواند این پیغام را به همراه داشته باشید که شما احساس راحتی نمی کنید.

در چنین شرایطی، برترین واکنش این است که صحبت های مخاطب را با حرکات سر و صورت تایید کنید. حتی پریدن در میان کلام مخاطب و صحبت کردن هم می تواند امتیازی منفی برای شما باشد.

بنابراین، خودتان را برای چنین موقعیتی آماده کنید. گاهی اوقات بهتر است کاملاً ساکت باشید تا نشان دهید کاملاً در لحظه هستید و کاملاً روی بحث متمرکز شده اید.

6. ژست مناسب بگیرید

منظور از ژست، همان حالت بدنی است.از حالت بدن خودتان هم می توانید برای نشان دادن اعتماد به نفس و تاثیرگذاری در مخاطب بهره ببرید.

به عنوان مثال، افرادی که در یک جلسه احساس عدم مشارکت می نمایند و یا اینکه حس می نمایند چیز خاصی برای ارائه کردن ندارند، عموماً کمی خمیده تر هستند. بعضی هم ممکن است به جایگاه تکیه دهند و حالت بدن آن ها به شکلی است که گویی می گویند حوصله ام سر رفته!. بعضی هم ممکن است حالتی خیلی مطیع و فرمان بردار به خود بگیرند.

توصیه ما این است که صاف و محکم بنشینید (یا بایستید). این نوع نشستن اعتماد به نفس ایجاد می نماید و هم در عملکرد و کلام خودتان تاثیر دارد و هم نگرش مصاحبه گر نسبت به شما متفاوت خواهد بود.

ژست شما در هنگام مصاحبه شغلی نشانگر بخشی از وجود خود شما است. این حالت بسیار تاثیرگذارتر از قدرت و منزلتی است که عنوان شغلی ممکن است به شما بدهد. بنابراین، به این نکات توجه داشته باشید و سعی کنید اعتماد به نفس بالایی را از خودتان نشان دهید.

منبع: Fastcompany

منبع: دیجیکالا مگ

به "6 نکته درباره زبان بدن که در مصاحبه شغلی بعدی باید به یاد داشته باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 نکته درباره زبان بدن که در مصاحبه شغلی بعدی باید به یاد داشته باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید