از به به چاپ بیست ویکم رسید

به گزارش وبلاگ ملیسا، به اعتقاد بسیاری از منتقدان، از به یکی از متفاوت ترین رمان های دفاع مقدس است؛ هم به لحاظ فرم و هم از حیث نوع نگاه.

از به به چاپ بیست ویکم رسید

رمان از به فقط نامه است، نامه هایی که میان قهرمان های داستان رد و بدل شده و راوی قصه خلبان جانبازی است که به رغم نداشتن دو پا و ویلچرنشینی، درخواست پرواز دارد، در جایی و درحالی که یک دندان پُر نموده هم، مانع پرواز است. داستان اینچنین شروع می گردد و با نامه های همسر این خلبان و دوستان خلبانش و همسرانشان ادامه پیدا می نماید. در این بین نامه ای دیگر هم وارد می گردد؛ نامه دختری که در دوران جنگ - به خواست معلمشان - برای رزمندگان جنگ نوشته شده و اکنون دست خلبان جانباز است.

کم کم گره های داستان شکل می گیرد، می بینیم که خانواده این دختر در بمباران شهید شده اند و خلبان پس از سال ها قصد یاری به او دارد، در حالی که خودش بسیار محتاج یاری است و….

امیرخانی برای روایت، فرم سختی را انتخاب نموده و البته از پسش هم خوب برآمده است. او در این فرم، توصیف را که از اساسی ترین پایه های رمان است از دست داده و مجبور است هرچه می خواهد بگوید، لابه لای قالب نامه ها بگنجاند. عنوان همه نامه ها یک از و به داریم که تکلیف مخاطب را با نامه ادامه اش روشن می نماید و داستان پیش می رود.

از دیگر ویژگی های اثر، نوع نگاه امیرخانی به جنگ و بازماندگانش است. سختی های خلبان برای زندگی روزمره، مسائل همسر خلبان با تلاطم های روحی خلبان، زندگی دختر که خانواده اش را در بمباران از دست داده و دیگر خلبانان جنگ که امروز باید به قول نویسنده مسافرکشی نمایند -البته هوایی - و… ترکیبی است از آنچه تصویر از به را می سازد. امیرخانی به دنبال واقعیت زندگی آدم های قصه است، نه تصویری آرمانی و ناملموس. جنگ سختی ها و تلخی هایی دارد که میان جامعه هنوز چشیدنی و دیدنی است و این نقطه فزونی رمان است، واقع نگری در حوزه دفاع مقدس. نتیجه فرم متفاوت و نگاه دقیق نویسنده کتاب از به را خواندنی نموده است.

انتشارات کتاب نیستان، چاپ بیست ویکم این اثر رضا امیرخانی را در 136 صفحه و قطع رقعی روانه بازار نشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "از به به چاپ بیست ویکم رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از به به چاپ بیست ویکم رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید