افتتاح سامانه رصد آسیب های اجتماعی؛ به زودی

به گزارش وبلاگ ملیسا، معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، مهمترین فعالیت های سازمان بهزیستی در رصد آسیب های اجتماعی را تشریح کرد.

افتتاح سامانه رصد آسیب های اجتماعی؛ به زودی

به گزارش وبلاگ ملیسا، دکتر فاطمه رضوان مدنی معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در نخستین جلسه شورای عملی و پژوهشی دبیرخانه رصد ملی آسیب های اجتماعی گفت: فعالیت رصد آسیب های اجتماعی و عوامل سبب شناختی در کشور این امکان را به برنامه ریزان اجتماعی می دهد که با توجه به شرایط موجود و سیر تغییرات این عوامل، برنامه های اجتماعی موثرتری را برای پیشگیری از بروز و کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی طراحی و اجرا کنند.

وی با اشاره به موارد قانونی و اسناد بالادستی در موضوع رصد آسیب های اجتماعی گفت:بند 4 جزء ب ماده 57 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه ای کشور مصوب سال 95 مجلس شورای اسلامی؛ دولت را موظف نموده است که به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی، نسبت به ایجاد مرکز اطلاعات و مطالعات آسیب های اجتماعی به منظور پایش و پیمایش انواع آسیب های اجتماعی و شناسایی گروه ها و اقشار آسیب پذیر مورد هدف اقدام کند.

وی اضافه نمود: بعلاوه بند 4 جزء الف ماده 80 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه هم دولت را موظف نموده است بر اساس قوانین و مصوبات شورای اجتماعی و به منظور پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی نسبت به تدوین نظام جامع رصد آسیب های اجتماعی و معلولیت ها تا خاتمه سال اول اجرای قانون برنامه، طبق قوانین مربوطه اقدام کند. بعلاوه نظام نامه رصد آسیب های اجتماعی که مصوب شورای اجتماعی کشور است هم موضوع سامانه رصد اجتماعی سراج را در زمره وظایف سازمان بهزیستی قرار داده است.

بیش از 2 میلیون و 700 هزار داده در سامانه ها ثبت شده است

رضوان مدنی با اشاره به فعالیت های سازمان بهزیستی در رصد آسیب های اجتماعی گفت:این فعالیت ها در دو بخش ساختاری(سامانه ها) و بخش محتوایی(مطالعات و پیمایش ها) طبقه بندی می گردد.

وی اضافه نمود: در بخش اول سامانه اورژانس اجتماعی قابل توجه است که با خط تلفنی 123 در اقصی نقاط ایران فعالیت دارد و از تمامی سطوح کشور قابل دسترسی است. در این سامانه افراد مجرب و تحصیلنموده جوابگوی هموطنان هستند و در صورت احتیاج بلافاصله حضور پیدا می کنند و مسائل را رفع می کنند.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشورگفت: سامانه تصمیم با مشارکت قوه قضاییه در سال 95 مصوب شد و قصد طلاق توافقی دارند می توانند به این سامانه مراجعه کنند و درخواست خود را ثبت کنند. این سامانه ابتدا در 24 مرکز استان و در حیطه فعالیت معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی فعال بوده که از سال 99 به بعد به معاونت پیشگیری انتقال پیدا نموده است و در تمامی استانها و شهرستان های بالای 50 هزار نفر در سراسر کشور فعال شده است.

وی اضافه نمود:کسانی که قصد طلاق توافقی دارند در این سامانه ثبت نام می کنند و پس از غربالگری با توجه به نوع اختلافی که دارند به مراکز مشاوره تخصصی ارجاع داده می شوند و چندین جلسه مشاوره برای آنها برگزار می گردد. چنانچه امکان صلح و سازش وجود داشته باشد؛ دوباره به زندگی مشترک بر می گردند و در غیر این صورت برای طلاق به قوه قضاییه معرفی می شوند.

رضوان مدنی گفت:طی این سال ها به طور میانگین14.5 درصد از کسانی که قصد طلاق داشته اند به تفاهم مجدد رسیده و از طلاق آنها پیشگیری شده است. بعلاوه به غیر از طلاق توافقی، سایر دعاوی هم به این سامانه ارجاع می گردد که در سال گذشته 5 استان و سال جاری 17 استان به این سامانه اضافه نموده شده اند.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور بعلاوه به سامانه صدای مشاور یا 1480 اشاره نمود و اضافه نمود:بیش از 400 نفر از همکاران مشاور ما در سراسر کشور، از ساعت 8 صبح تا 12 شب و به صورت رایگان، مشاوره های تخصصی ارائه می دهند.

وی گفت: سامانه خط ملی اعتیاد با شماره 09628 هم وجود دارد که تماس گیرندگان با این خط، اکثرا دختران، مادران و همسرانی اند که فرزند یا همسر آنان معتاد هستند و در مورد علایم مصرف مواد در افراد، نوع مواد، مراکز مجاز ترک اعتیاد و... اطلاعات تخصصی دریافت می کنند. این سامانه، روزانه از ساعت 8 تا 20 در سراسر کشور، فعال است بعلاوه به سامانه مشاوره در فضای مجازی هم اشاره نمود و گفت: در این سامانه هم مشاروه روانشناسی به وسیله همکاران روانشناس ما ارائه می گردد.

وی گفت: در سال گذشته بیش از 2 میلیون و 700 هزار داده در سامانه ها ثبت شده است.

سامانه رصد آسیب های اجتماعی در هفته بهزیستی افتتاح می گردد

رضوان مدنی بعلاوه با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در بخش ساختاری هم گفت:طراحی و پیاده سازی سامانه رصد آسیب های اجتماعی هم از دیگر فعالیت های بهزیستی در این زمینه است و این سامانه در هفته بهزیستی سال جاری افتتاح می گردد.

وی گفت:تاسیس واحد دبیرخانه ملی رصد آسیب های اجتماعی و معین کننده های آن در ستاد بهزیستی و 31 دبیرخانه استانی و بعلاوه تشکیل شورای عملی و پژوهشی (که امروز در اولین جلسه این شورا حضور داریم) این دبیرخانه هم از دیگر اقدامات ساختاری بوده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور؛ معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در مورد بخش محتوایی فعالیت های سازمان بهزیستی در مورد رصد آسیب های اجتماعی هم گفت:از سال 96 که وظایف سازمان بهزیستی در شورای اجتماعی کشور معین شده است؛ نشست های تخصصی با حضور متخصصین و اساتید دانشگاه ها در حوزه های مرتبط آسیب های اجتماعی تشکیل شد و عوامل خطر و محافظتی آسیب های اجتماعی معرفی شدند. بعلاوه کارگاه های آموزشی برای روش های جمع آوری و پردازش داده ها، مرور بر مبانی نظری آسیب های اجتماعی و معین کننده های آنها هم در ایران و هم در مطالعات مروری ساختارمند و سیستماتیک در ایران و دنیا و نشست های گروهی متمرکز به منظور مطالعه و آنالیز تخصصی در معین شاخص ها و طراحی ابزار مناسب برای جمع آوری داده ها و روش شناسی در عرصه های ملی و بین المللی هم برگزار گردید.

وی اضافه نمود:در سال95 اولین پیمایش با اسم پیمایش ملی رصد آسیب های اجتماعی و عوامل معین کننده آن با حجم نمونه یک هزار نفرانجام شد. بعلاوه پیمایش کشوری رصد آسیب های اجتماعی با حجم نمونه 131 هزار نفر در سال 97-96 در 93 شهر و 281 روستا انجام شد و دومین پیمایش این رصد هم در سال 98 با حجم نمونه 62 هزار و 500 نفر و فقط در 93 شهر(در روستاها انجام نشد) اجرا شد.

رضوان مدنی گفت: اجرای طرح آزمایشی پیمایش برآورد جمعیت پنهان در استان های خراسان رضوی، تهران و لرستان با حجم نمونه 6 هزار و 600 نفر در سال 97 و اجرای طرح کشوری برآورد جمعیت پنهان در کل کشور در سال 99 با حجم نمونه 65 هزار و 800 نفر را از دیگر برنامه های محتوایی اسم کرد.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور بعلاوه به شروع سومین طرح پیمایش رصد آسیب های اجتماعی و معین کننده های آن با حجم نمونه 34 هزار و 100 نفر به صورت کشوری و استانی در سال 1400 هم اشاره نمود و گفت:نتایج تحلیلی این طرح تا خاتمه تابستان سال جاری آماده بهره برداری خواهد شد.

وی گفت:گزارش توصیفی-تحلیلی سامانه مشاوره تلفنی1480 از شروع تشکیل سامانه و مراکز مشاوره حضوری از ابتدای فعالیت تا خاتمه اسفند ماه 99 و فراتحلیل آسیب های اجتماعی و تدوین بسته های سیاستی بر این اساس هم به صورت کشوری و استانی تهیه شده است.

به گفته این مقام مسئول چاپ و انتشار اطلس آسیب های اجتماعی کشور در سال های 97و 98 و بعلاوه به صورت ملی و استانی در سال 99 هم شروع شده است وتا سال 1400 همچنان ادامه دارد.

رصد معلولیت ها

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور به فعالیت های رصد معلولیت ها به وسیله سازمان بهزیستی هم اشاره نمود و گفت:این فعالیت از ابتدای سال 97 شروع شد و اطلاعات اولیه از شرایط موجود از افراد دارای معلولیت سازمان بهزیستی و بعلاوه از معلولان سطح کشور که در بهزیستی هم پرونده ندارند تهیه شد.

وی گفت:آنالیز منابع اطلاعاتی از شیوع و بروز معلولیت در کشورهای مختلف علی الخصوص منابع سازمان بهداشت دنیای با تشکیل کمیته ای متشکل از صاحب نظران حوزه های پیشگیری، توانبخشی، اساتید دانشگاه، متخصصین آمار و... و با هدف تدوین پرسشنامه های تخصصی به منظور جمع آوری داده ها، طبقه بندی بین المللی عملکرد، ناتوانی و سلامت سازمان بهداشت دنیای و استفاده از چک فهرست های ارزیابی مورد استفاده در طرح که منطبق با چک فهرست های بالینی معتبر، آنالیز گروه های هدف شامل معلولیت حسی(بینایی و شنوایی) جسمی-حرکتی با منشا نورولوژی، جسمی-حرکتی با منشاارتوپدی، صوت و گفتار، اختلالات ذهنی-هوشی، اختلالات تکامل رشد و... از اقدامات مرتبط با این موضوع هستند.

رضوان مدنی به طرح آنالیز جمعیت شناختی معلولیت، پراکندگی، موقعیت جغرافیایی و وجود عوامل فرهنگی و قومیتی در استان های خراسان رضوی، گلستان و خوزستان در سال 97 هم اشاره نمود و گفت:در سال های 98 و 99 این طرح در 6 بوشهر، خراسان جنوبی، اردبیل، مازندران، سمنان و کردستان هم توسعه یافت. بعلاوه در سال 1400 این طرح در گروه سنی 6 تا 60 سال و با اضافه نموده شدن 10 استان آذربایجان شرقی، اصفهان، ایلام، زنجان، قزوین، یزد، قم، مرکزی، کرمانشاه و البرز ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "افتتاح سامانه رصد آسیب های اجتماعی؛ به زودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح سامانه رصد آسیب های اجتماعی؛ به زودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید