حُماض، گیاهی برای برطرف کم خونی

به گزارش وبلاگ ملیسا، یک کارشناس گیاهان دارویی گفت: ترشک به علت داشتن اندازه فراوان آهن برای درمان کم خونی مؤثر است.

حُماض، گیاهی برای برطرف کم خونی

لیلا میرزایی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به این که ترشک گیاهی چندساله است که در کشورهای آمریکای شمالی و اروپا به عمل می آید، اظهار کرد: برگ این گیاه مصرف غذایی و ریشه و برگ آن نیز خاصیت دارویی دارد.

وی با اشاره به اینکه گیاه ترشک، گیاهی غنی از ویتامین C، آهن و فسفر است، گفت: این گیاه در درمان ناراحتی های ادراری، کلیوی و اسهال خونی کاربرد دارد و برای جبران ویتامین C در بدن مفید است.

میرزایی مطرح نمود: ترشک ایرانی گیاهی متعلق به خانواده علف هفت بند که بعضی منابع طب گیاهی آن را حُماض نامیده اند، برگ های آن ترش مزه است ساقه آن برافراشته و گل ها در ساقه گل دهنده پراکنده اند.

این کارشناس گیاه شناسی در رابطه با موارد مصرف این گیاه، توضیح داد: در ترشک پتاسیم اگزالات و تارتاریک اسید وجود دارد و سدیم، پتاسیم، کلسیم و فسفر در ترکیب آن گزارش شده است.

وی با بیان اینکه ترشک برای جبران ویتامین C در بدن مفید است، گفت: در ناراحتی های ادراری، کلیوی و اسهال خونی کاربرد دارد.

میرزایی بیان نمود: ترشک ایرانی در بیشتر منطقه ها استان توسعه دارد، اما هنوز به عنوان گیاه دارویی شناخته شده نیست و در اغلب روستاها می توان آن را مشاهده کرد.

این کارشناس گیاهان دارویی اضافه کرد: در میان عشایر مرسوم است که از دانه های این گیاه استفاده می نمایند، طریقه استفاده آن هم به این ترتیب است که دانه های این گیاه را می کوبند و پس از مرطوب کردن در محل درد و مفاصل می گذارند و به عنوان مسکن از آن استفاده می نمایند.

وی ادامه داد: گیاه ترشک منبع ویتامین C است، بنابراین کسانی که کمبود ویتامین C دارند این گیاه می تواند برای آن ها منبع ویتامین C باشد و علاوه بر آن این گیاه آهن و فسفر کافی هم دارد.

میرزایی اظهار کرد: هم چنین این گیاه دارویی اشتهاآور و تصفیه نماینده و هضم نماینده بسیار خوبی است و به خاطر خاصیت تصفیه نمایندگی اش برای کسانی که دارای جوش های موضعی و پوستی هستند بسیار مفید است.

این کارشناس گیاهان دارویی اعلام نمود: این دارو به علت داشتن اسید اکسولید نباید زیاد و بطور مداوم مورد مصرف قرار بگیرد، چون برای مثانه و کلیه می تواند مضر باشد

وی اضافه کرد: برای استفاده موضعی از این دارو اگر برگ یا دانه له شده، پخته شده یا جوشانده آن روی دمل ها گذاشته گردد به راحتی درمان می گردد.

میرزایی با اشاره به این که ترشک به علت داشتن میزان فراوان آهن برای درمان کم خونی مؤثر است، مطرح نمود: مصرف این گیاه برای برطرف اختلالات خونی، آلرژی های بهاری، سل غدد لنفاوی گردن، اختلالات حاد پوستی و نوعی بیماری خونی ناشی از کمبود ویتامین C توصیه می گردد.

این کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به این که دانه های این گیاه به عنوان مسکنی برای بهبود درد مفاصل استفاده می گردد، بیان نمود: جوشانده برگ و دانه های ترشک به صورت موضعی برای درمان دمل مؤثر بوده، بعلاوه این گیاه برای تصفیه خون، دفع زرداب و کارآیی کبد، کلیه و روده ها مؤثر است.

وی با اشاره به این که ترشک به عنوان داروی ضدعفونی و منقبض نماینده خون به صورت موضعی استفاده می گردد، بیان نمود: بعلاوه به هنگام یبوست استفاده شده و برای تنظیم طبیعی اسید معده به کار می رود.

میرزایی با بیان این که از آن جا که مصرف این گیاه جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد برای تقویت مو، ناخن و کیفیت پوست مؤثر است، اضافه کرد: ترشک به علت داشتن میزان فراوان اسید اکسولید نباید بی رویه مصرف گردد، زیرا باعث آسیب زدن به مثانه و کلیه می گردد.

این کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به مضرات استفاه از ترشک، مطرح نمود: این دارو به خاطر داشتن اسید اکسولید نباید زیاد و بطور مداوم مورد مصرف قرار گیرد، زیرا برای مثانه و کلیه می تواند مضر باشد.

منبع: فرارو

به "حُماض، گیاهی برای برطرف کم خونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حُماض، گیاهی برای برطرف کم خونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید