دستورالعمل چاپ سه بعدی در اشیاء ذخیره می شود ، اطلاعاتی پنهان در دل وسایل روزمره

به گزارش وبلاگ ملیسا، با تلاش محققان دستورالعمل های چاپ سه بعدی اشیاء در آن ها ذخیره شده و قابل بازیابی هستند.

دستورالعمل چاپ سه بعدی در اشیاء ذخیره می شود ، اطلاعاتی پنهان در دل وسایل روزمره

به گزارش خبرنگار فناوری وبلاگ ملیسا، ادامه حیات و دستور های مورد نیاز برای زندگی به شکل DNA هستند، اما این موضوع درباره اشیاء بی جان اینگونه نیست و برای چاپ سه بعدی نیاز به یک سری دستورالعمل است؛ اگر همان شی چندسال بعد بخواهد چاپ شود باید اطلاعات اصلی دیجیتالی در دسترس باشد، زیرا خود شیء اطلاعات را ذخیره نمی کند.

محققان ETH زوریخ با همکاری دیگر کشور ها وسیله ای برای ذخیره اطلاعات گسترده تقریبا در هر شیء ارائه کردند. رابرت گراس استاد گروه شیمی وعلوم زیستی کاربردی گفت: با این روش ما می توانیم دستورالعمل سه بعدی را در یک شیء قرار دهیم تا پس از گذشت دهه ها یا حتی قرن ها بتوان دستورالعمل را مستقیما از خود شیء دریافت کرد.

تحولات سال های گذشته این پیشرفت را ممکن کرده است. یکی از آن ها روش Grass برای علامت گذاری محصولات با بارکد DNA است که در دانه های شیشه ای کوچک تعبیه شده است. این دانه ها در صنعت به عنوان ردیاب برای آزمایش های زمین شناسی یا بعنوان نشانگر محصولات غذایی با کیفیت بالا مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین آن ها را با استفاده از یک بارکد نسبتا کوتاه متشکل از یک کد 100 بیتی از نمونه تقلبی متمایز می کند. این فناوری اکنون توسط Haelixa اسپین آف ETH تجاری شده است.

ذخیره داده های با حجم بالا در DNA ممکن شده است. همکار گراس، دانشمند علوم کامپیوتری یک روش تئوری ارائه داده است که ذخیره اطلاعات تا 215000 ترابایت را در یک گرم DNA ممکن می سازد. خود گراس قادر است تا یک آلبوم موسیقی کامل با حجم 15 مگابایت را در DNA ذخیره کند.

برای نمونه محققان با استفاده از چاپ 3بعدی خرگوشی پلاستیکی چاپ کردن که حاوی دستورالعمل های چاپ آن (اطلاعاتی در حدود 100 کیلو بایت) است. محققان با افزودن دانه های شیشه ای ریز حاوی DNA، این خرگوش را تولید کرده اند. گراس می گوید: درست مثل خرگوش های واقعی، خرگوش ما نیز طرح خود را دارد.

درست مانند زیست شناسی این روش جدید اطلاعات را چندین دهه حفظ می کند (ویژگی که دانشمندان با بازیابی دستورالعمل های چاپ، بخش کوچکی از خرگوش را چاپ و از این اطلاعات برای چاپ بقیه آن استفاده کرده اند.) آن ها قادرند تا این فرآیند را پنج مرتبه تکرار کنند و در واقع نوه ی- نوه ی- نوه ی- نوه خرگوش اولیه را ایجاد کرده اند.

همه شکل های ذخیره شده یک هندسه مشخص دارند، سخت افزار شبیه به سخت افزار، سی دی شبیه به سی دی و شما نمی توانید بدون تغییر اطلاعات شکل را تغییر دهید.

پنهان کردن اطلاعات

از دیگر کاربرد های این فناوری می توان به پنهان کردن اطلاعات در اشیاء روزمره اشاره کرد. برای نشان دادن این موضوع، دانشمندان به تاریخ روی آوردند. در میان اسناد معدودی که گواه زندگی گتوی ورشو (بزرگترین گتو در اروپا) در طول جنگ جهانی دوم بوده، بایگانی مخفی وجود داشت که توسط یک مورخ یهودی و ساکن گتو جمع آوری شده بود و از نیرو های هیتلر در یک قوطی شیر پنهان شده بود.

گراس و همکارانش از این فناوری برای ذخیره فیلم کوتاه (1.4 مگابایت) در مورد این بایگانی در دانه های شیشه ای استفاده کردند، سپس آن ها را در لنز های شیشه ای معمولی ریختند. از نظر تئوری، پنهان کردن دانه های شیشه باید در هر اجزای پلاستیکی که در طول مراحل تولید به حرارت زیاد نمی رسند صورت بگیرد مانند اپوکسیدها، پلی استر، پلی اورتان و سیلیکون.

همچنین این فناوری می تواند برای نشان دادن دارو ها یا مواد ساختمانی مانند چسب یا رنگ مورد استفاده قرار گیرد. گراس توضیح می دهد که اطلاعات در مورد کیفیت آن ها می تواند به طور مستقیم در دارو یا خود مواد ذخیره شود. این بدان معناست که ناظران محصولات پزشکی می توانند نتایج تست کنترل کیفیت تولید را مستقیماً از محصول بخوانند. در حال حاضر، این روش هنوز هم نسبتاً گران است. گراس می گوید، ترجمه یک فایل چاپ 3بعدی مانند اطلاعات ذخیره شده در DNA خرگوش پلاستیکی حدود 2000 فرانک سوئیس هزینه دارد. مقدار زیادی از آن به تولید مولکول های DNA مربوط می شود. با این حال، هرچه اندازه اشیاء بزرگتر باشد، هزینه واحد پایین تر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دستورالعمل چاپ سه بعدی در اشیاء ذخیره می شود ، اطلاعاتی پنهان در دل وسایل روزمره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستورالعمل چاپ سه بعدی در اشیاء ذخیره می شود ، اطلاعاتی پنهان در دل وسایل روزمره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید