عشقِ پر حرارت مارال در دوره شاهنشاهی رسوایی به بار آورد

به گزارش وبلاگ ملیسا، سریال رهایم کن را می توان یک درام عاشقانه-تاریخی دیگر از شهرام شاه حسینی دانست که در تداوم می خواهم زنده بمانم قرار می گیرد؛ این بار او یک دهه عقب تر رفته تا داستان خود را در فضای دهه 50 روایت کند. درامی با درون مایه های عاشقانه که داستانش حول خاندان نایب سرخی ها می گذرد و در داستانک های پیوسته به هم پیوند می خورد. در واقع هر یک از اعضای این خانواده، قصه جداگانه خود را دارد که در کلیت درام به هم گره خورده و از مجموعه خرده داستان ها، روایت کلی و کلان شکل می گیرد.

عشقِ پر حرارت مارال در دوره شاهنشاهی رسوایی به بار آورد

این سریال با تصاویر زیبا و طراحی صحنه و لباسی که سال های دهه 1350 را بازنمایی می نماید، رنگ ها را به خدمت داستان خود درآورده و دنیای رنگی مخصوص به خودش را ساخته است. دنیایی که حاصل همکاری آرش رمضانی به عنوان فیلمبردار که نقش مهمی در رنگ تصاویر دارد، سهیل دانش اشراقی به عنوان طراح صحنه با تجربه سال ها کار هنری و تصویری، به همراه مارال جیرانی طراحی لباس که دو سیمرغ بلورین جشنواره فجر را در کارنامه خود دارد.

روانشناسی رنگ در طراحی لباس نیز بسیار موثر است، اما باید دید که مردم چقدر این تأثیر از رنگ ها را متوجه شده اند. اگر مخاطبان برداشت درستی داشته باشند به این معنی است که روانشناسی رنگ ها هم تأثیرگذار بوده است.

در تمام فیلم و سریال ها طراحان برای انتخاب لباس هر یک از بازیگرانِ فیلم یا سریال، ابتدا متن فیلم نامه و شخصیت پردازی هر کارکتر را مطالعه می نمایند و سپس به روند فیلم و تصمیم کارگردان توجه می نمایند که هر کارکتر قرار است چطور پیش برود و چه حسی را به بیننده القا کند و در واقع رنگ و طرح و مدل لباس ها نماد و نشانه هایی دارند و طراح برای نمایش ویژگی های هر یک از شخصیت های سریال از پالت رنگی و مدل های مناسب او استفاده می نماید.

در سریال رهایم کن نیز که در دوره شاهنشاهی ایران روایت می گردد، یک سری ترندهای ثابت در لباس ها وجود داشته که طراحان سعی کردند به نمایش بگذارند مثل مدل موی مردان، خط ریش، دمپای شلوار، یقه خرگوشی، پارچه های چیت و گلدار برای زنانِ روستایی و پارچه های ابریشمی و ساتن برای افرادی با توان مالی بالاتر، کلاه و غیره. برای مثال مارال، بازیگر زن اصلی این سریال، کارکتر اَمن و قابل اعتمادی است و به همین علت لباس ها و رنگ هایی که ملموس تر هستند و ریسک چندانی ندارند برای او انتخاب شده

البته شاید در یک سکانس هایی بهتر بود که تمایز بیشتری بین لباس افسانه که دختر خان بود با لباسِ کارگرها و مارال ایجاد می شد و در واقع تفاوت طبقه اجتماعی رو بهتر به نمایش می گذاشتند؛ اما از طرفی افسانه کاراکتر صمیمی و محبت آمیز ای داشت و خیلی در رفتار و کلامش فخرفروشی نمی کرد!

اما این ویژگی ها رو در نغمه به وضوح می توانیم مشاهده کنیم که با رنگ های تیره تر و پخته تری مثل مشکی، زرشکی، آبی و.. سعی نموده اند قدرت طلبی این شخصیت رو به نماش بگذارند.

تمام ترندهای محبوبِ مردان نیز در آن دوره را در لباس های هاتف (هوتن صبور) می توانیم ببینیم؛ از خط ریش پهن گرفته تا یقه خرگوشی و شلوار دمپا گشاد (بوت کات) که نشان از امروزی بودنِ فرد در آن دوره بوده است.

لباس هایِ شخصیت حاتم نیز با بازی درخشان محسن تنابنده ردپایی از استایل کابوی رو تداعی می نماید، استایلی که در آن کمربندهای پهن، دستمال گردن، بوت چرمی و… پر رنگ تر است و نماد یک مرد محلیِ اهلِ کار و کوشش را در بردارد.

منبع: بهترین ها

منبع: فرارو

به "عشقِ پر حرارت مارال در دوره شاهنشاهی رسوایی به بار آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عشقِ پر حرارت مارال در دوره شاهنشاهی رسوایی به بار آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید