علل و علائم آب آوردن زانو

به گزارش وبلاگ ملیسا، آب آوردن زانو به تجمع مایع در مفصل زانو و اطراف آن اشاره دارد که به تورم و التهاب آن می انجامد. اصطلاح پزشکی این عارضه افیوژن زانو است. پوشش کپسول مفصل زانو معمولاً مایع روان کننده ای موسوم به مایع سینوویال فراوری

علل و علائم آب آوردن زانو

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

آب آوردن زانو به تجمع مایع در مفصل زانو و اطراف آن اشاره دارد که به تورم و التهاب آن می انجامد. اصطلاح پزشکی این عارضه افیوژن زانو است. پوشش کپسول مفصل زانو معمولاً مایع روان نماینده ای موسوم به مایع سینوویال فراوری می کند. این مایع حرکت مفصل زانو را تسهیل ساخته و این غضروف را تغذیه می کند. این مقاله به علل و علائم این عارضه می پردازد و در مقاله ای دیگر تحت اسم درمان آب آوردن زانو راه های تشخیصی و گزینه های درمانی آن را مورد آنالیز قرار داده ایم.

علل افیوژن زانو

✧ گاهی اوقات، مایع سینوویال می تواند به علت آسیب فیزیکی و یا وارد آمدن ضربه در مفصل زانو تجمع یابد. آسیب ناشی از بکار گیری بیش از حد مفصل زانو، شکستگی، پارگی غضروف، و یا پارگی منیسک می تواند به بافتها و مویرگهای زانو آسیب رسانده و به ترشح و تشکیل مایع در بافت بیانجامد.

✧ آرتریت بعلاوه می تواند با تورم زانو و تجمع مایع در ارتباط باشد. آرتروز یک بیماری دژنراتیو بوده که می تواند موجب از کار افتادگی یا فروپاشی مزمن غضروف مفاصل گردد. معین شده است که این عارضه یکی از مهمترین علل آب آوردن زانو است. از سوی دیگر، آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که می تواند باعث تجمع مایع در مفصل زانو گردد.

✧ بیشتر اوقات مشاهده شده است که باکتری می تواند به وسیله جریان خون به مفاصل پخش گردد و موجب بروز نوعی بیماری تحت اسم آرتریت باکتریال گردد. این عارضه می تواند بعلاوه موجب افیوژن زانو گردد. افراد مبتلا به دیابت و آرتریت روماتوئید بیشتر در معرض ابتلا به آرتریت باکتریال قرار دارند.

✧ نقرس بیماری دیگر مرتبط با افیوژن زانو است که در آن بلورهای اسید اوریک به علت نقص در متابولیک اسید اوریک در مفصل زانو تجمع می یابند. علاوه بر این موارد، شبه نقرس یا نقرس کاذب، کیست، تومور و تورم کیسه های مفصلی سایر علل افیوژن زانو می باشند.

علائم افیوژن زانو

✧ درد، سفتی و تورم متداول ترین علائم این عارضه به حساب می آیند. درد ناشی از این بیماری مشاهده شده است که با استراحت فروکش می کند.

✧ همراه با تورم، فرد می تواند پف کردگی اطراف قسمتهای استخوانی زانو را احساس نماید. تجمع مایع در مفصل زانو می تواند حرکت فرد را محدود سازد. فرد ممکن است دچار سفتی و اشکال در خم کردن و یا راست کردن زانوی خود گردد.

✧ چنانچه تجمع مایع ناشی از وارد آمدن آسیب باشد، آنگاه کبودی به راحتی مشاهده می گردد. در چنین شرایطی، فرد ممکن است نتواند وزن وارده بر روی زانوی آسیب دیده را تحمل کند.

عوامل خطر اصلی برای افیوژن زانو، آرتروز، نقرس، و چاقی می باشند. افراد چاق در طول زمان به علت وزن بیش از حد و یا فشار وارد شده بر روی مفاصل زانو در حین راه رفتن و یا انجام سایر فعالیتها به احتمال زیاد این مشکل را تجربه می نمایند. بنابراین چنانچه چاق می باشید، آنگاه سعی نموده با انجام ورزش از وزن خود بکاهید، اما اطمینان حاصل کنید که به خود صدمه نزده و یا در حین انجام آن از زانوهای خود بیش از حد استفاده نکنید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "علل و علائم آب آوردن زانو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل و علائم آب آوردن زانو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید