فرسودگی مراکز اقامتی اردبیل از بی مهری، مهمان خارجی اسکان ندارد

به گزارش وبلاگ ملیسا، خبرنگاران- گروه استان ها: استان اردبیل یکی از قطب های گردشگری کشور محسوب می گردد که درحوزه های مختلف گردشگری طبیعت، میراثی، تاریخی، مذهبی، کشاورزی و فرهنگی آثار قابل طرحی در گستره جغرافیایی خود دارد.

فرسودگی مراکز اقامتی اردبیل از بی مهری، مهمان خارجی اسکان ندارد

توزیع المان های گردشگری در تمامی شهرستان های 10 گانه این استان قابل مشاهده است و بعضی قابلیت ثبت جهانی نیز دارد.

تمامی جذابیتی که می تواند به مانند بعضی استان های پیروز اقتصاد گردشگری اردبیل را رونق دهد به دلیل ضعف زیرساخت ها راه به جایی نبرده و هنوز که هنوز است سهم گردشگری در درآمد سالانه استان حتی قابل طرح نیست و در صادرات استان نیز صنایع دستی رقم بسیار جزئی را به خود اختصاص داده است.

ازجمله اینکه مراکز اقامتی با مسائل عدیده روبرو بوده و نه در تعداد بلکه در کیفیت خدمات نیز جوابگو نیستند و این موضوع نه صرفاً از سوی مشتریان هتل ها و خانه مسافرها طرح می شود، بلکه از سوی بعضی مسئولان نیز به تائید رسیده است.

تا جایی که این مسائل به حدی در سال های اخیر آن هم به موازات برجسته کردن قابلیت های گردشگری اردبیل رشد یافته که بعضی هتل داران و به ویژه مالکان مسافرخانه ها به دلیل نبود سود اقتصادی، ضعف حمایت ها، حمایت های شعارزده و درخواست های غیرمعقول بخش دولتی متمایل به ادامه کار نیستند و حاضرند با تغییر کاربری مرکز اقامتی خود شغل دیگری برای امرار معاش دست و پا نمایند.

عوارض شهرداری کمرشکن است

مالک یکی از مسافرخانه های اردبیل در تبادل نظر با وبلاگ ملیسا با ابراز ناراحتی از برخوردهای شعارزده و سلیقه ای مسئولان توضیح داد: بنده برای یک داربست زدن باید عوارض 30 میلیون ریالی پرداخت کنم؛ درحالی که شهرداری حمایت از گردشگری را مطرح می نماید.

وی توضیح داد: علاوه بر این به حدی هزینه های تعمیر و نگه داری بالا است که به سمت بهسازی مسافرخانه نزدیک نمی شویم و همین که بتوانم هزینه امرار معاش را تأمین کنم برایم کافی است.

این فعال حوزه اقامتی و پذیرایی اردبیل اضافه کرد: اگر موافقت نمایند حاضرم تغییر کاربری بدهم و با این مسائل و خرج و مخارج ها وقتی حمایت نیست ادامه دادن سخت شده است.

این گله مندی ها در وضعیتی است که تعدادی از هتل داران در سرعین به عنوان کانون گردشگری استان اردبیل از ضعف حمایت ها می گویند و اینکه برای دریافت یک تسهیلات ارزان قیمت میراث فرهنگی و هیچ نهادی برایشان پیش قدم نشده است.

از سویی حمایت از هرگونه پروژه مرتبط با گردشگری به کررات از سوی شهرداران و شوراهای شهر مطرح شده و در خود اردبیل پروژه های توسعه گردشگری اردبیل در وضعیتی اجرا می شود که صاحبان مراکز اقامتی مقداری انصاف و حمایت را از شهرداری درخواست دارند.

پشت گوش انداختن خطرآفرین مقاوم سازی

احتیاج به نوسازی و بهسازی مراکز اقامتی که از سوی هتل داران به دلیل کمبودهای اقتصادی اجرا نمی شود، در وضعیتی است که بر اساس آخرین آنالیز های انجام شده از سوی میراث فرهنگی استان چهار مهمان پذیر احتیاجمند مقاوم سازی در مقابل زلزله بوده و 10 مورد در مقابل بار ثقلی مقاوم است اما ضروری است در مقابل زلزله مقاوم شود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان در این خصوص به وبلاگ ملیسا گفت: پنج مهمان پذیر احتیاجمند بازسازی است و نزدیک به 17 مورد نیز احتیاجمند ارائه گواهی استحکام بنا هستند.

بعد از احصای این نتایج به دلیل نگرانی از بی توجهی به مقاومت مراکز اقامتی مراتب به شهرداری ها، معاون امور عمرانی استانداری اردبیل، سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان اردبیل و حتی سازمان میراث فرهنگی کشور انتقال یافته است.

قادر تقی زاده تأکید دارد که در بخش گواهی استحکام بنا مراکز اقامتی خوب عمل نموده اند اما آنجا که با بازسازی و مقاوم سازی روبرو می شویم به دربسته و سؤالات بی پاسخ می رسیم که ضروری است در سطح کشور چاره اندیشی شود.

ازجمله این مسائل را مالک یکی از مراکز اقامتی مرکز استان با ما درمیان گذاشت و آن اینکه نه تنها تسهیلات ارزانی برای بازسازی در اختیار نیست، بلکه به عنوان مثال در مقاوم سازی تغییر ستون ها به دلیل اینکه طبقه تحتانی اغلب مسافرخانه ها فروشگاه است امکان پذیر نیست.

وی تأکید دارد که باید فکر اساسی برای این موضوع شود و معاون گردشگری میراث فرهنگی استان نیز معتقد است ما بدون اینکه حمایت کنیم نباید انتظار داشته باشیم مرکز اقامتی برای بهسازی و بازسازی اقدام کند و یا باید تسهیلات بدهیم یا با تغییر کاربری آن ها که وضع مطلوب ندارند موافقت کنیم.

علاقه مندی به خانه مسافر از سر ناچاری

در حال حاضر 28 هتل، 87 هتل آپارتمان، 99 مهمان پذیر، سه کمپینگ و دو پانسیون کل مراکز اقامتی استان اردبیل را شامل می شوند.

این تعداد که به تعبیر مسئولان میراث فرهنگی بسیار اندک بوده و جوابگو نیست به نسبت سال گذشته تنها با افزایش دو هتل آپارتمان تغییر داشته و در تعداد مراکز اقامتی تغییر محسوسی حاصل نشده است.

این کمبودها موجب شده طی سال های اخیر تعداد خانه مسافرها با افزایش همراه شود و ازقضا در شهرهایی که گردشگر داخلی و خارجی بیشتری دارند بیشترین تعداد را شامل است. بطوریکه از 190 خانه مسافر در استان 170 مورد در سرعین و 15 مورد در بیله سوار فعالیت دارند؛ یک مورد در اردبیل و چهار مورد نیز در نیر فعال شده اند.

گرایش به خانه مسافر تنها به دلیل کمبود مراکز اقامتی درمان موقتی بوده که مدیران میراث فرهنگی استان حتی از آن استقبال می نمایند. در وضعیتی که کوشش برای جذب گردشگر خارجی در استان تأکید می شود نه مراکز اقامتی جوابگوی این احتیاج است و نه تمهیدات مطلوب تفریح و سرگرمی برای این گروه از گردشگران پیش بینی می شود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان گفت: خانه مسافرها بر اساس احتیاج مجوز داده می شوند و در حال حاضر در بیله سوار ما مسافران خارجی داریم و به دلیل محدودیت مراکز اقامتی 15 مجوز صادر کردیم.

تقی زاده توضیح داد: در خود سرعین نیز هرچند بیشترین تعداد مراکز اقامتی را دارد اما همچنان به دلیل احتیاجی که وجود دارد مجوزهای شش ماهه صادر می شود.

وی تأکید کرد: در هر شهرستانی اگر مسئولان محلی احساس احتیاج نمایند و درخواست بدهند مجوز صادر می کنیم.

وی اضافه کرد: ما با کمبود مراکز اقامتی روبرو ایم و تا زمانی که نتوانیم خود را به سطح مطلوبی از استانداردها برسانیم نباید انتظار داشت گردشگر ما را به عنوان مقصد انتخاب کند.

ضرورت رعایت ضوابط استانداردسازی

ساخت هتل های پنج ستاره در مجاور دریاچه شورابیل به عنوان احتیاج مبرم اسکان مسافران به ویژه مسافران خارجی همچنان پادرهوا است. نهایت درجه ای که هتل های اردبیل کسب نموده اند چهار ستاره است و هرچند در دو سال اخیر ساخت هتل پنج ستاره به کررات تأکید شده اما این تأکیدات هیچ کلنگی را به روی زمین نیاورده است.

شهردار اردبیل در مورد چرایی آن به وبلاگ ملیسا گفت: تنها مشارکت شهرداری در احداث هتل تأمین زمین وصدور مجوزها و عوارض رایگان است؛ دو شرکت برای احداث هتل اعلام آمادگی کردند که متأسفانه منجر به نتیجه نشده است و قرار بود میراث فرهنگی استان و شرکت توسعه گردشگری طرف اجرا باشند.

حمید لطف اللهیان اضافه کرد: هر زمان سرمایه گذار بخش خصوصی اعلام آمادگی کند ما حاضر به ارائه عوارض رایگان هستیم؛ علاوه بر این مجموعه شستا هم پیگیر احداث هتل شده اند که بعداً پیگیری نکردند و ما به وسیله فراخوان به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم.

پروژه های معلق توسعه مراکز اقامتی در حال حاضر به ضعف استاندارد سایر مراکز گره خورده است.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان عمده مشکل استان در مراکز اقامتی را ضوابط استانداردسازی می داند.

تقی زاده بابیان اینکه ضوابط فقط برای هتل ها تعریف شده و برای هتل آپارتمان و مهمان پذیر هیچ ضوابطی در دست نیست، تأکید کرد: بنده بارها به ضرورت تدوین ضوابط تأکید داشته ام.

وی متذکر شد: به دلیل اینکه در هتل آپارتمان ها قدمت 25 تا 30 سال است مسائل جدی نیست اما در مهمان پذیرها قدمت های بیش از 50 سال را نیز شاهدیم که با عمر مفید یک ساختمان تعارض دارد و استانداردسازی یک ضرورت است.

پذیرش مهمان خارجی با زبان فارسی

مشکل دیگر به تعبیر تقی زاده به ضعف آموزش ها برمی شود. اینکه هتل داران و مدیران مراکز اقامتی از بسیاری از الزامات و الفباهای پذیرش مسافر بی اطلاع اند.

بر همین اساس میراث فرهنگی استان تمدید پروانه فعالیت را منوط به شرکت در دوره های آموزشی ساخته و از ابتدای سال نیز دوره هایی را برگزار نموده است.

بااین وجود هنوز که هنوز است در مسافرخانه ها ظاهر مدیر پذیرش، آداب جذب مسافر، نحوه رسیدگی به احتیاجهای وی و حتی امور بهداشتی، تشریفاتی، بازاریابی و توانمندی برای ترغیب بازگشت مجدد مسافر مفاهیم بسیار جدید و تعریف نشده است.

علاوه بر این واژه گردشگری در حالی از دهانی به دهان دیگر چرخیده و در جلسات طرح شده که بسیاری از اصول نوین هتل داری و مدیریت یک مرکز اقامتی برای مدیرانی با تفکر سنتی محلی از اعراب نداشته است.

مسافرانی که خود نرخ مشخص می نمایند

کمبود کم و کیف مراکز اقامتی در اردبیل البته چند دستاورد عمده داشته است.

ازجمله اینکه اردبیل در بسیاری از سفرها مقصد نهایی گردشگر نبوده و به عنوان استانی جهت عبور و رسیدن به استان دیگر شاهد توقف های چندساعته یا نیم روزه مسافران خود بوده است.

هرقدر مسئولان نسبت به افزایش آمار گردشگران و حضورهای میلیونی تأکید داشته باشند با یک حساب سرانگشتی مشاهده می شود گردشگری در درآمد سالانه این استان سهمی نداشته و با افزایش چشمگیر همراه نیست.

علاوه بر این تمامی ظرفیت های گردشگری استان مغفول مانده و نتوانسته به مرحله درآمدزایی، تبلیغ و معرفی در سطح جهانی و حتی ملی برسد. استان های مشابه با آثار به مراتب در ابعاد جزئی تر بهره برداری مطلوب تری داشته اند.

کمبود مراکز اقامتی و دست تنها ماندن مدیران این مراکز موجب شده پدیده جارچی در شهر سرعین سال ها به دردسر تبدیل شود و مراکز اقامتی مجبور به رقابت منفی و به نوعی ربودن مسافر از دست یکدیگر شوند.

در وضعیتی که جارچیان هر یک تخت های شیک و تمیز را وعده می دهند مسافران نیز از فضای نامطلوب فراهم استفاده برده و این بار خود برای شب مانی نرخ مشخص می نمایند.

درآمد حداقلی مراکز اقامتی با چنین آشفته بازاری به حداقل رسیده و با غفلت از احیای پتانسیل های گردشگری زمستانی نیمی از سال تخت های مراکز به قیمت های نازل حتی 10 هزار تومان برای یک شب حراج می شود تا هزینه آب و برق و گاز ماهانه تأمین شود.

تمامی این مسائل موجب شده مراکز اقامتی به سختی به حیات خود ادامه داده و نتوانند به عنوان یکی از ارکان گردشگری پیروز عمل نمایند.

خبرنگار: ونوس بهنود

منبع: خبرگزاری مهر

به "فرسودگی مراکز اقامتی اردبیل از بی مهری، مهمان خارجی اسکان ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرسودگی مراکز اقامتی اردبیل از بی مهری، مهمان خارجی اسکان ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید