جاهای دیدنی بندر دیر

به گزارش وبلاگ ملیسا، در این مطلب از خبرنگاران با جاهای دیدنی بندر دیر آشنا می شویم و اطلاعات لازم برای سفر به بندر دیر را برایتان می نویسیم.

جاهای دیدنی بندر دیر

ایران کشور چهارفصلی است که بهترین مقصد برای سفر به شمار می رود. یکی از بهترین و مناسب ترین نقاط ایران برای سفر در تعطیلات، جنوب ایران است. بازدید از جاهای دیدنی بندر دیر، بهترین انتخاب برای سپری کردن تعطیلات است. قسمت جنوبی ایران با داشتن شهرهای زیبا و مردمانی خونگرم همیشه میزبانی خوب برای گردشگران است. بندر دیر، یکی از زیباترین شهرهای جنوب ایران است که برای سفر و گشت وگذار بسیار مناسب است.بندر دیر در استان بوشهر واقع شده است. این بندر یکی از مهم ترین بنادر جنوب ایران به شمار می رود. همچنین این بندر فعالیت گسترده ای در صادرات میگو به خارج از ایران دارد. در حقیقت بندر دیر به بزرگ ترین بندر صیادی ایران مشهور است.

در ادامه این مطلب از وبلاگ ملیسا با جاهای دیدنی بندر دیر آشنا می شویم و به معرفی و راهنمای سفر به بندر دیر می پردازیم.

معنای نام بندر دیر

کلمه دَیِّر (Dayyer) یک کلمه فارسی است. این کلمه در اصل به معنی عبادتگاه و معبد است. دیر در گذشته به عبادتگاه های یهودیان دیر گفته می شد. در کتب تاریخی عنوان شده که در این شهر و اطراف آن، یهودیان زیادی سکونت داشتند. به طوری که این شهرها به شهرهای یهودی نشین ایران مشهور بودند. از همان زمان این شهر یهودی نشین، به دیر معروف شد. جاهای دیدنی بندر دیر از پیشینه تاریخی زیادی برخوردار هستند.

مسجد بردستان

مسجد جامع بردستان از معروف ترین جاهای دیدنی بندر دیر به شمار می رود. ساخت این مسجد زیبا به دوران حکومت اموی برمی شود. به گفته مورخان این مسجد به دستور عمر بن عبدالعزیز، هشتمین حاکم سلسله امویان تأسیس شد. معماری آن معماری اسلامی است. البته وجود یک بادگیر به سبک معماری ایرانی نشان از حضور یک معمار ایرانی می دهد.

معماری درون مسجد ساده و درعین حال، زیبا است. گچ بری های پیچیده یا به اصطلاح، مقرنس کاری ها از مجذوب کنندهیت زیادی برخوردار است. بادگیر ایرانی باعث خنک شدن ساختمان مسجد می شود و دمای ساختمان را متعادل می کند. در نقاط مهمی مانند محراب این مسجد، می توان آثار طراحی هایی به شکل ستون پایه گلدانی مشاهده کرد.

مسجد جامع بردستون، مربوط به سده اولیه اسلامی بر روی تپه ای در کنار شهر بردستان از توابع شهرستان دیر در استان بوشهر واقع شده این اثر در سال 1377 به شماره 2060 به ثبت ملی رسیده. مسجد جامع بردستون از یک عمارت مربع مستطیل با یک مدخل کوچک و شبستان وسیع تشکیل شده

مسجد جامع بردستان که یکی از پرطرف دارترین جاهای دیدنی بندر دیر است، در محله سادات بردستان واقع شده است. در این مسجد قبرهای بسیار قدیمی دیده می شود. روی برخی از این قبرها با خط کوفی متونی درمورد صاحب قبر می توان دید. برخی از مورخان معتقدند بیشتر قبرهای قدیمی به قرن چهارم و پنجم هجری متعلق است. این مسجد در مرکز شهر واقع شده است و به راحتی می توانید از آن بازدید کنید.

کوه نمک جاشک

کوه نمک جاشک یا گنبد نمکی جاشک یکی از زیباترین پدیده های طبیعی ایران به شمار می رود. بازدید از این کوه نمک که یکی از جاهای دیدنی بندر دیر است، در سفر به بوشهر ضروری است. در این گنبد نمکی، سنگ های مختلف با طراحی های خاصی به چشم می خورد. ترکیب رنگ ها و چلچراغ های نمکی تصویر زیبایی ایجاد کرده است.

این گنبد در میان مردم بومی افسانه های بسیاری دارد و این افسانه ها نسل به نسل میان این مردم چرخیده است. برخی از مردم معتقدند این کوه نمک محل زندگی یک دیو است. به همین دلیل قندیل ها می توانند از او محافظت کنند. برخی دیگر معتقدند این کوه به خاطر نوعی نفرین به وجود آمده است. اما به هرحال با گذشت زمان و بالارفتن آگاهی مردم، این افسانه ها کم رنگ شدند. اما همچنان این منطقه از زیباترین جاهای دیدنی بندر دیر است.

اشکال طبیعی مختلفی به وسیله این کوه نمکی قابل مشاهده است. از این اشکال می توان به دودکش جن، یخچال های نمکی، چشمه های نمکی و غارهای نمکی اشاره کرد. این پدیده طبیعی زیبا در صد کیلومتری بندر دیر واقع شده است. این گنبد نمکی یکی از زیباترین جاهای دیدنی بندر دیر محسوب می شود. برای بازدید از آن باید به یک ساعت در جاده بندر دیر به خورموج حرکت کنید.

جزیره نخیلو

یکی زیباترین و متفاوت ترین جاهای دیدنی بندر دیر، جزیره نخیلو است. این جزیره زیبا بهشت پرندگان مهاجر به شمار می رود. هرساله و در هر فصل می توان خیل جمعیت پرندگان که در مدت کوتاهی در این جزیره زیبا ساکن هستند را مشاهده کرد. پوشش گیاهی این جزیره برای پرندگان شرایط مناسبی را ایجاد کرده تا بتوانند به راحتی آن را به عنوان یک مقصد موقت انتخاب کنند.

در این جزیره در هر فصل پرندگان زیادی قابل مشاهده است. یکی از مهم ترین گونه های این پرنده ها، پرستوی دریایی است. پرستوی دریایی یا چلچله دریایی از ارزشمندترین پرنده هایی است که در جهان یافت می شود. این پرنده ها مدت طولانی پرواز می کنند و بعد از طی کردن یک مسافت طولانی در جزیره نخیلو برای استراحت توقف می کنند. از دیگر جانوران این جزیره می توان به خرچنگ ها، لاک پشت ها و خرچنگ خوارها اشاره کرد.

به خاطر این که این جزیره به طور کامل تحت حفاظت سازمان محیط زیست است، بازدید از آن به راحتی انجام نمی شود. قابل ذکر است که در این جزیره هیچ انسانی زندگی نمی کند. به همین دلیل فقط می توان مدت کوتاهی از آن بازدید کرد. بهتر است که هنگام رسیدن به این جزیره با مسئول اداره محیط زیست هماهنگ باشید تا به راحتی این جزیره زیبا را دیدن کنید. جزیره نخیلو که یکی از متفاوت ترین جاهای دیدنی بندر دیر به شمار می رود، در نزدیکی این بندر واقع شده است. با طی کردن فاصله ای کمتر از یک ساعت می توانید از زیبایی های آن لذت ببرید و تصاویر تکرارنشدنی خلق کنید.

چشمه آبگرم گنوی

چشمه آبگرم گنوی یا چشمه آبگرم دیر یکی دیگر از جاهای دیدنی بندر دیر است. این چشمه آبگرم علاوه بر این که چشمه های دیدنی زیبایی دارد، از خواص درمانی هم برخوردار است. مواد معدنی فراوانی که در آب این چشمه وجود دارد، باعث شده تا افراد باهدف درمان امراض مختلف به سراغ این چشمه بروند. از خواص درمانی آن می توان به رفع گرفتگی عضلات، درمان عفونت های پوستی و گوارشی و افزایش گردش خون اشاره کرد.

این چشمه آبگرم از سمت دو روستای مجاور آن در دسترس است. اما یکی از راه ها جادة ماشین رو دارد و دیگری را نمی توان با خودرو طی کرد. به همین دلیل افراد محلی همیشه این چشمه را دور از دسترس معرفی می کنند. این چشمه آبگرم در جاده بندر دیر به سمت آبدان واقع شده است. این چشمه آبگرم از خلوت ترین جاهای دیدنی بندر دیر است که در هر فصلی می توان از آن لذت برد.

تنگه مخدان بندر دیر

در فاصله 150 کیلومتری این شهر، یکی از زیباترین جاهای دیدنی بندر دیر واقع شده است. تنگه مخدان یکی از زیباترین تنگه های درون ایران است که کمتر کسی از آن خبر دارد. این تنگه یکی از عجیب ترین پدیده های طبیعی ایران است. زیرا در مرکز یک نخلستان گرمِ خرما، یک تنگه پر از آب و خنک واقع شده است که باعث برانگیختن تعجب هرکسی می شود. زیبایی این تنگه به حدی است که ترجیح می دهید ساعت ها در این مکان بمانید و از آن لذت ببرید.

تنگه زیبای مخدان دارای چند آبشار کوچک و بزرگ است. محلی ها و گردشگران برای شنا و آبتنی و مهم تر از آن، لذت بردن از آب وهوای خنک، به این تنگه می روند. ترکیب فضای نخلستان ها و آبِ همیشه زلال تنگه مخدان، یک فضای عالی برای عکاسی ایجاد می کند. برای بازدید از تنگه بهتر است که تجهیزات کافی برای عبور کردن از قسمت های کوهستانی بردارید تا در راه با مسئله ای روبرو نشوید. تنگه مخدان که یکی از مجذوب کننده ترین جاهای دیدنی بندر دیر است، بعد از خورموج واقع شده است.

قلعه بردستان بندر دیر

قلعه بردستان یکی از تاریخی ترین جاهای دیدنی بندر دیر است. ساخت این بنا به دوران بعد از اسلام برمی شود. البته به خاطر نبود هیچ نوع مدرکی، اطلاعات دقیقی از زمان ساخت آن وجود ندارد. اما باتوجه به استحکام و معماری بنا، آن را متعلق به دوران آل بویه می دانند. بخش های مختلف بنا به خاطر نبود مراقبت و بازسازی تخریب شده اما ساختمان اصلی آن هنوز پابرجا است.

معماری این قلعه بر اساس معماری اصیل ایرانی است. با وجود این که این بنا متعلق به دوره ای است که تأثیر فرهنگ اسلامی حتی روی معماری هم دیده می شد معماری اصیل ایرانی دارد ساختمان و معماری این قلعه دقیقاً بر اساس قلعه هایی است که ایرانیان در دوران قبل از اسلام یعنی دوران ساسانیان و هخامنشیان می ساختند. ساختمان این قلعه یک ساختمان سه طبقه است. البته هیچ کدام از طبقات قابل بازدید نیستند چون سقف آنها به طور کامل طی ساله های متمادی فروریخته است.

طراحی ها و گچ بری های این بنا بسیار ظریف و خاص هستند. این گچ بری ها همانند گچ بری های دیگر بناهای این منطقه است. در جنوب ایران گچ بری های خاصی استفاده می شود که بر اساس فرهنگ و هنر این منطقه است. آثار این گچ بری ها را می توان در این بنای زیبا مشاهده کرد. قلعه بردستان در نزدیکی مسجد جامع بردستان، در بخش مرکزی بندر دیر واقع شده است. این قلعه یکی از قدیمی ترین جاهای دیدنی بندر دیر است که فضای خوبی برای عکاسی به شمار می رود.

ساحل بندر دیر

ساحل بندر دیر یکی از زیباترین جاهای دیدنی این بندر به شمار می رود. این ساحل زیبا یکی از مراکز تفریحی بندر دیر است که گردشگران از آن استقبال می کنند. این بندر یکی از بکرترین بنادر ایران است. کمترین تغییرات و مدرن سازی در آن دیده می شود. در حقیقت ساحل این بندر دقیقاً شبیه سواحل قدیمی است و تغییرات چندانی در آن انجام نمی شود.

معمولا در نزدیک ساحل این بندر ماهیگیری می شود. همان طور که پیش تر اشاره شد، این بندر بزرگ ترین بندر صادرکننده ماهی و میگو در ایران است. تمامی آبزیانی که به خارج از کشور صادر می شود، در فاصله کمی از این ساحل زیبا و معمولا به صورت سنتی صید می شوند.

ساحل بندر دَیر یکی از زیباترین مکان های ساحل و دریا و سه اسکله اصلی معروف آن، صادرکننده و تأمین کننده ماهی و میگو به داخل و خارج کشور است. دیر به عنوان بزرگ ترین بندر صیادی ایران معروفیت دارد

در ساحل بندر دیر امکانات رفاهی و تفریحی زیادی به گردشگران ارائه می شود. از جمله این امکانات تفریحی می توان به قایق سواری و لنج سواری اشاره کرد. همچنین در سال های اخیر مسئولین در کنار این ساحل، پارک های بسیار خوبی تأسیس کردند. این پارک ها به گردشگران امکانات رفاهی ارائه می دهند. در اطراف آنها رستوران های مناسبی وجود دارد که مسافران به راحتی به هر چیزی دسترسی پیدا می کنند. همچنین این ساحل دسترسی خوبی به جاهای دیدنی بندر دیر دارد.

تل سوز بندر دیر

یکی از مهم ترین منطقه ها تاریخی ایران، در بندر دیر واقع شده است. تل سوز یکی از قدیمی ترین نقاطی است که می توان آثار گذشتگان را در آن مشاهده کرد. در این تپه بقایای چندین اشیا یافت شد که آنها را به حدود 6 هزار سال قبل از میلاد نسبت می دهند. در حقیقت تاریخچه این تپه به دورانی قبل از سکونت یهودیان در بندر دیر بازمی شود.

تل سوزو دیر مربوط به سده های اولیه دوران های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان دیر، بخش مرکزی، بندر دیر، 300 متری جاده کمربندی شمال دیر واقع شده. این اثر در تاریخ 26 اسفند 1386 با شمارهٔ ثبت 22174 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده

مردمان محلی به این تپه تل ماسویی می گویند. ماسو نوعی گیاه است که در این منطقه رشد می کند. معمولا این گیاه را می توان در دامنه همین تپه مشاهده کرد. به همین دلیل به این تپه تاریخی تل ماسویی می گویند. به گفته مورخان مردمانی که در این ناحیه سکونت می کردند، بخش عمده غذای خود را از گیاه ماسو تأمین می کردند. تل سوز و اطراف آن قدیمی ترین جاهای دیدنی بندر دیر محسوب می شوند.

مزارع گوجه فرنگی بندر دیر

علاوه بر ماهی گوجه فرنگی نیز نقش مهمی در اقتصاد این شهر دارد. اطراف جاده های این شهر می توانید مزارع بزرگ گوجه فرنگی را مشاهده کنید که مردم محلی بر روی آن مشغول کار هستند. گوجه فرنگی یکی از محصولاتی است که هر چهارفصل فروش مناسبی دارد. به همین دلیل کاشت آن می تواند برای اقتصاد شهر دیر دارای سود باشد.

گوجه فرنگی هایی که در این مزارع کاشته می شوند، اغلب ارگانیک هستند و بدون استفاده از سموم شیمیایی رشد می کنند. به همین دلیل گوجه فرنگی های این شهر از کیفیت بالایی برخوردار هستند. مزارع گوجه فرنگی، یکی از جاهای دیدنی بندر دیر محسوب می شوند. دیدنی کاشت و برداشت این محصول دوست داشتنی برای گردشگران بسیار لذت بخش است.

بقعه های بندر دیر

در بندر دیر امامزاده ها و بقعه های متعددی وجود دارد که جزو جاهای دیدنی بندر دیر هستند. مهم ترین و معروف ترین این امامزاده ها، امامزاده شاهزاده ابوالقنام است. حرم مطهر این امامزاده در نزدیکی بندر دیر روی یک تپه واقع شده است. این امامزاده نزدیک به ساحل بندر دیر است. شما می توانید با زیارت آن از دیدن منظره غروب آفتاب روی این تپه لذت ببرید.

دومین بقعه معروف این شهر، بقعه بی بی دولت آبدان است. این بقعه از پیشینه تاریخی زیادی برخوردار است و قدمت آن به دوران ورود اسلام به ایران بر می شود. افراد محلی معتقدند که این بقعه متعلق به خواهر امامزاده ای است که در نزدیکی آن واقع شده است. این بقعه در میان مردم محلی از محبوبیت خاصی برخوردار است. بقعه بی بی دولت در سی کیلومتری جنوب روستای آبدان در میان ارتفاعات کوه مند و در 45 کیلومتری شهر دیر واقع شده است. و یک متر نیز ارتفاع گردنه است که گنبد کروی روی آن واقع شده است. در هر یک از اضلاع، طاق نمایی تعبیه شده است. در سقف گنبد سه تکّه چوب درخت گز وجود دارد که آن را برای استقامت و پایداری گنبد به کار برده اند.

بهترین زمان سفر به بندر دیر کی است؟

جنوب ایران به خاطر اینکه آب وهوای گرم و مرطوبی دارد، در فصل پاییز و زمستان آب وهوای مطلوب و مناسبی برای سفر دارد. البته این به این معنا نیست که در فصل بهار و تابستان نمی توان به جنوب ایران سفر کرد. اما اگر تحمل هوای گرم و رطوبت را نداشته باشید، بهتر است که در فصل زمستان و در ماه بهمن، به جنوب ایران و بندر دیر سفر کنید تا بتوانید به راحتی از جاهای دیدنی بندر دیر بازدید کنید.

بندر دیر یکی از شهرهای جنوبی ایران است که دمای آن معمولا روی 40 درجه سانتیگراد است. این شهر یکی از شهرهای گرم ایران محسوب می شود. برای سفر به این شهر زیبا و بازدید از جاهای دیدنی بندر دیر، بهتر است که فصل پاییز و زمستان را انتخاب کنید. در این فصل ها دمای هوا معتدل تر است و شرایط مناسبی برای گشت وگذار در شهر ایجاد می شود.

اگر با گرمای هوا مسئله ای ندارید، می توانید از اول بهار تا آخر تابستان نیز به بندر دیر سفر کنید. در این زمان با وجود گرمی هوا می توانید سرسبزی و طراوت طبیعت این شهر را مشاهده کنید. همچنین خرید ماهی در این فصل بسیار راحت تر است. زیرا فصل بهار زمان مناسبی برای صید ماهی ها و صادرکردن آن است؛ بنابراین باتوجه به ذائقه و همچنین شرایط خود و مهم تر از همه توجه به زمان های تعطیلات، فصل های گرم یا سرد را برای سفر به شهر زیبا انتخاب نمایید.

سوغات بندر دیر

بندر دیر یکی از زیباترین شهرهای جنوب ایران است که سالانه گردشگران محدودی به آن سفر می کنند. جاهای دیدنی بندر دیر بسیار زیاد هستند و بیشتر این مکان ها، پدیده های تاریخی و طبیعی هستند که مجذوب کنندهیت زیادی برای مسافران و گردشگران دارند. یکی از مهم ترین چیزهایی که نباید در سفر فراموش کنید، خرید سوغات مخصوص هر شهر است. با خرید سوغاتی و صنایع دستی از یک شهر، یک یادگاری دائمی برای خود از سفر دارید. در ادامه تمامی سوغاتی های بندر دیر را به شما معرفی می کنیم.

اولین و مهم ترین سوغاتی بندر دیر ماهی های آن است. در این بندر انواع آبزیان صید می شود و به فروش می رسد. می توانید ماهی هایی که طعم بسیار عالی دارند را در این شهر به عنوان سوغاتی خریداری کنید. بهترین ماهی های بندر دیر شامل ماهی حلوا سفید یا ماهی زبیده؛ ماهی شیر و ماهی سنگسر است. از ماهی سنگسر در پخت غذاهای جنوبی مانند قلیه ماهی استفاده می شود.

از دیگر سوغاتی های مهم بندر دیر می توان به خرمای آن اشاره کرد. نخلستان های خرما که در نزدیکی تنگه مخدان واقع شده اند، دارای خرماهای بسیار خوشمزه و با کیفیتی هستند. از دیگر سوغاتی ها می توان به حصیربافی، گبه و ارده اشاره کرد. البته این سوغاتی ها معمولاً سوغاتی های بیشتر شهرهای جنوب ایران هستند. در بندر دیر مغازه های مخصوصی وجود دارد که تمامی این سوغات ها در آن به فروش می رسند. پس علاوه بر از دیدنی جاهای دیدنی بندر دیر، از سوغاتی های خاص آن خرید کنید.

هتل یا اقامتگاه بوم گردی؟

یکی از مجذوب کنندهیت های سفر به هر شهری، سکونت در اقامتگاه های بوم گردی است. این اقامتگاه ها را متناسب با فرهنگ هر ناحیه می سازند تا مردم از نزدیک زندگی در این مکان ها را تجربه کنند. البته اقامت در هتل نیز دارای مزیت هایی است. برای مثال امکانات هتل در دسترس است و به خاطر وجود رستوران در هتل، به پخت وپز غذا نیازی نیست. در نهایت باید باتوجه به شهر مقصد خود، باید بین اقامتگاه بوم گردی و هتل یکی را انتخاب کنید.

در بندر دیر هتل رسمی برای اقامت وجود ندارد. به خاطر نیاز به بودجه زیاد، هیچ هتلی در این بندر ساخته نشده است. اما برخلاف هتل، اقامتگاه های بوم گردی فراوانی وجود دارد. این اقامتگاه ها در سرتاسر شهر هستند و دسترسی به آنها بسیار راحت است. این اقامتگاه ها متناسب با فرهنگ جنوب ایران ساخته می شوند. استفاده از تزیینات مخصوص به فرهنگ جنوب در تمامی اتاق ها دیده می شود.

با توجه به شرایط این شهر برای بازدید از جاهای دیدنی بندر دیر بهتر است که یک اقامتگاه بوم گردی انتخاب کنید اقامتگاه های بوم گردی که در سرتاسر بندر دیر هستند دسترسی بسیار خوبی به جاهای دیدنی بندر دیر دارند. همچنین شما می توانید با یک قیمت مناسب در این اقامتگاه ها ساکن شوید.

دسترسی به بندر دیر

فاصله بندر دیر تا شهر تهران تقریبا 1300 کیلومتر است. فاصله این بندر تا شهر بوشهر مرکز استان بوشهر 208 کیلومتر است. بندر دیر در فاصله 107 کیلومتری عسلویه و در فاصله 360 کیلومتری شهر شیراز واقع شده است. با توجه به این اطلاعات اگر قصد سفر به بندر زیبای دیر را دارید با توجه به مبدا خود شما می توانید با تهیه بلیط هواپیما به عسلویه یا بوشهر بروید و از آن جا به سمت بندر دیر ادامه مسیر دهید.

متاسفانه در مسیر بندر دیر خط راه آهنی قرار ندارد. نزدیک ترین مسیر ریلی دیر، خط راه آهن شیراز است. این مسیر ریلی با بندر دیر تقریبا 350 کیلومتر فاصله دارد.

اگر قصد سفر با خرید بلیط اتوبوس به بندر دیر را دارید باید در ابتدا خود را به یکی از شهرهای بوشهر و یا شیراز برسانید. ترمینال مسافربری بندر دیر در شهرهای شیراز و بوشهر مسافرگیری می کند و شما از آنجا می توانید ادامه مسیر دهید.

کلام آخر

بندر دیر یکی از مهم ترین بنادر ایران است که در نزدیکی بندر کنگان واقع شده است. این بندر مهم ترین بندر ایران در صادرات ماهی و میگو است. برای بازدید از آن بهتر است که با جاهای دیدنی بندر دیر آشنا باشید. در این مطلب تمامی جاهای دیدنی بندر دیر به شما معرفی شد تا در طول سفر به بندر دیر از آن استفاده کنید.

منبع: دنیای سفر

به "جاهای دیدنی بندر دیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی بندر دیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید