فریب و ترفند ماهی های مرکب برای یافتن جفت و در عین حال برانگیخته نکردن خشم ماهی های نر دیگر!

به گزارش وبلاگ ملیسا، هر موجود زنده ای برای بقا حداکثر کوشش خود را می کند و به هر وسیله ای متوسل می شود، و همین موجب می شود که فریبکاری میان موجودات زنده بسیار شایع باشد.

فریب و ترفند ماهی های مرکب برای یافتن جفت و در عین حال برانگیخته نکردن خشم ماهی های نر دیگر!

اگر رفتار فریبکارانه به حیوانی کمک کند از شر شکارگر ها در امان باشد یا بتواند جفت بیابد، می توانید مطمئن باشید آن جانور فریبکار خواهد بود. نمونه مورد علاقه خودم در روش های فریبکارانه، جفت یابی راهبردی است که بعضی گونه های پرندگان و ماهی ها دارند و در آن، بعضی نر ها وانمود می کنند که ماده اند.

در این گونه ها، نر هایی که آن میزان بزرگ نیستند که با نر های دیگر مبارزه کنند در فرایند تکامل به راهبرد تظاهر به ماده بودن رسیده اند، که به آن ها اجازه می دهد همراه ماده ها باشند، بدون اینکه با چالشی از جانب نر های دیگر روبرو شوند. سپس این نر های کوچک مترصد می مانند تا در فرصتی مناسب پنهانی جفت گیری کنند و به این ترتیب ژن خود را به نسل بعد انتقال می دهند، در حالی که در مبارزه با نر های بزرگ تر علاقه مند به همان ماده ها هرگز نمی توانستند پیروز باشند.

شاید خارق العاده ترین نمونه این راه چاره موردی باشد که کولوم بران و همکارانش در دانشگاه مکواری در میان ماهی های مرکب مشاهده کردند. ماهی های مرکب می توانند رنگ خود را به دلخواه تغییر دهند، و وقتی برای استتار به رنگ محیط درنمی آیند، ماده ها اغلب یک الگوی رنگی خاص و نر ها الگوی دیگری نشان می دهند.

یک روز که بران ماهی های مرکب را در آکواریومشان مشاهده می کرد متوجه شد یکی از نر ها روی نیمی از بدنش که به طرف نر ها است الگوی رنگی نر ها و روی نیم دیگری که به سوی ماده ها است الگوی رنگی ماده ها را نشان می دهد. این کلک به این نر دورو اجازه می داد که با ماده ها درآمیزد و در عین حال از حمله نر های دیگر در امان باشد.

این گونه فریبکاری ها نشان می دهد که حیوانات چطور می توانند برای دستیابی به اهدافشان متقلب و دغلباز باشند. این مسأله تعجبی ندارد؛ تکامل فارغ از اخلاق است، و حیوانات از هر راهبردی که مؤثر باشد، اتفاده می کنند.

کتاب جهش اجتماعی

یافته های تازه نظریه تکامل درباره اینکه ما که هستیم و از کجا آمده ایم و چه چیزی شادکاممان می کند

ترجم: میثم محمد امینی

The Social Leap

The New Evolutionary Science of Who We Are، Where We Come From، and What Makes Us Happy

William von Hippel Harper Wave، USA، 2018

فرهنگ نشر نو

منبع: یک پزشک

به "فریب و ترفند ماهی های مرکب برای یافتن جفت و در عین حال برانگیخته نکردن خشم ماهی های نر دیگر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فریب و ترفند ماهی های مرکب برای یافتن جفت و در عین حال برانگیخته نکردن خشم ماهی های نر دیگر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید