مدرن ترین کلبه های جنگلی دنیا

به گزارش وبلاگ ملیسا، خانه های مدرنی که در اینجا می بینید، شکل و شمایل تازه و جذابی به مفهوم اولیه پناهگاه جنگلی بخشیده اند.

مدرن ترین کلبه های جنگلی دنیا

وبلاگ ملیسا | کتاب زندگی کردن در جنگل (Living in the Forest) که انتشارات Phaidon آن را در سال 2022 منتشر نموده است، خواننده را با 50 خانۀ مدرن آشنا می نماید که در نقاط مختلف جهان در احاطۀ درختان ساخته شده اند و تصویر تازه ای به مفهوم کلبۀ جنگلی بخشیده اند.

به گزارش وبلاگ ملیسا ؛ بسیاری از طراحانی که در این کتاب از آنها نام برده شده از سنت های گذشته برای ساخت خانه های آینده الهام گرفته اند. منابع الهام این طراحان، فرهنگ عامه، فرهنگ بومی، معماری بومی یا خود زمین است. آن ها در انجام این کار، زمینه تازه ای را در طراحی و ساخت و ساز سبز ایجاد نموده اند که روش زندگی آینده ما را تغییر خواهد داد. در اینجا به هشت مورد از این خانه های مدرن جنگلی آشنا خواهیم شد.

1. خانه جنگلی گرد، معماران موبیوس، 2020، ایزابلین، لهستان

این خانه چوبی گرد که در جنگل ساخته شده، فاصله کوتاهی با ورشو دارد و نزدیک پارک ملی کامپینوس است. این خانه فضا های دوبلکسی دارد، با اتاق های دنج که همگی در یک سوی عمارت هستند. معماران لهستانی موبیوس برای این خانه تراسی طراحی نموده اند که کف پوش چمنی دارد، همینطور یک حیاط باغی با درختان کاجی که اتصال میان جنگل و خانه را حفظ می نمایند. پرزمک اولچیکِ معمار در اصل این خانه را به شکل یک تنه درخت بزرگ تصور نموده که یک پناهگاه جنگلی گرد از دل آن کنده کاری شده است.

2. خانه تعطیلات، KRADS، 2020، دینگوتلیر، ایسلند

جنگل انبوه و طرح دامنه کوه این پروژه را به شکل خاصی چالش برانگیز کرد: معماران ایسلندی KRADS شالوده ای را برای این خانه طراحی کردند که شیب را در سه سطح متناوب روی زمین آتشفشانی دنبال می نماید. مکان ساخت خانه، پارک ملی دینگوتلیر انتخاب شد تا با منظره بیرون یکی گردد و منظره ای هم رو به دریاچه و کوه ها داشته باشد؛ با سقف سبزی که بازتاب طرح کلی تپه است و یک چهارچوب پانورامایی ارائه می نماید.

3. خانه جنگلی، شما (Shma)، 2017، بانکوک، تایلند

یک خانه جنگلی لزوماً نباید با درختان احاطه شده باشد بلکه می تواند جنگل را در داخل خودش داشته باشد! معماران تایلندی شِما (Shma) این سازه پوشیده از گیاه را در قلب بانکوک به عنوان یک مفهوم تجربی طراحی کردند که کیفیت هوا را بهتر می نماید و با شهرسازی پرشتاب امروزی مقابله می نماید. از آنجا که خانه های شهری به فضای سبز تعدی مینمایند، خانه جنگلی در مقابله با این روال، طبیعت را با خود به یک شهر شلوغ و پرجمعیت آورده است. این ساختمان که متشکل از یک سری بخش های مجاور است، سطوح سقفی متعددی دارد که بیش از 120 درخت در آن ها کاشته شده تا نمای جنگل مانندی برای اتاق های رو به خیابان ایجاد کند. گیاهان استفاده شده در این قسمت بیش از 20 گونه بومی هستند که احتیاج کمی به آب دارند و شکل شان تا جای ممکن پوشش گیاهی فضا را تامین می نمایند.

4. آشیانۀ جنگلی (وودنِست)، هلن و هارد، 2020، اودا، نروژ

معماران نروژی، هلن و هارد یک خانه درختی طراحی کردند که 6 متر بالای سطح جنگل معلق است. این خانه روی شیب تپه قرار گرفته است. این شیب تا هاردان گرفیورد ادامه دارد. این شرکت با الهام از سنت های معماری نروژی روشهای نوین کار با چوب را هم آزمایش نموده است: این خانه حول تنه یک درخت زنده ساخته شده است و از طریق یک بست فلزی با کمترین آسیب به درخت محکم شده است. فضای داخلی آشیانۀ جنگلی مزین به تخته کوبی های چوبی ترمیم نشده است که یک عایق حفاظتی هستند و به مرور زمان ساییده شده و با جنگل همرنگ می گردد.

5. کاسا باتیستا، پروداکتورا، 2019، کینتانا رو، مکزیک

این خانه مدرن با طراحی معماران مکزیکی پروداکتورا، شبیه یک ساختمان صنعتی متروکه ساخته شده که به آرامی در حال آمیخته شدن با طبیعت است. این خانه که در نوار باریکی از ریویرا مایای کارائیب واقع است، درون جنگل پیرامون خود از دید پنهان است. طرح ال-مانند این خانه درست کنار درختان ساحلی پیاده شده است. گیاهان خزنده و پوشش گیاهی جنگل به مقدار بتن ساختمان در نمای آن نقش دارند. بتن نیز از نوع خاصی است که در واکنش به نور خورشید تا حدی تغییر رنگ می دهد. این ساختمان با به حداقل رساندن آسیب به منظره پیرامون، روی شالوده برآمده ای بنا شده که ستون های متقاطع از آن پشتیبانی می نمایند. برافراشتگی شالوده بنا، دید وسیعی را در اختیار ساکنان خانه قرار می دهد.

6. خانه سیرِنا، استودیو ساکس، 2020، سانتا ترسا، کاستا ریکا

معماران کاستا ریکایی استودیو ساکس مجموعه ای از عمارت های کلاه فرنگی طراحی کردند که سقف هایشان هم پوشانی دارند تا یاری نمایند این خانه ساحل با جنگل پیرامونش یکی گردد. فضا های داخلی از تراس ها نمایان هستند و پوشش گیاهی بکاررفته بین ساختار ها رشد نموده و راهرو ها را پوشانده و ساختمان را غرق سبزی نموده است. هر اتاق از دو یا سه سمت درب های شیشه ای به بیرون دارد که راه گردش نسیم اقیانوس در فضای داخلی هستند. طراحی سبز این خانه طبق الگو های آب و هوایی، مصرف انرژی را به حداقل رسانده و این پروژه را به پیشگام معماری گرمسیری پایدار تبدیل نموده است.

7. کاسا میرادور، استودیو راما (Rama)، 2021، پیچینچا، اکوآدور

معماران اکوآدوری استودیو راما (RAMA) ضمیمه ای با چارچوب فلزی طراحی کردند که روی دامنه کوه معلق است. این سازه کمترین شالوده را دارد تا از اثرگذاشتن روی زمین زیر خود اجتناب کند. فراوری و سوار کردن این ساختارِ پیش ساخته کمتر از سه ماه طول کشید. این ساختار سقف سبزی برای عایق بندی دارد. یک واحد انباری دو طرفه در وسط ساختمان است که هم از آشپزخانه و هم از ناحیه مسکونی، راه دسترسی دارد و نمای پنجره ها نیز درۀ سرسبز بیرون است.

8. نیلیتا، استودیو پوئیستو، 2020، کیویجروی، فنلاند

این کلبه سیاه رنگ که درختان کاج آن را احاطه نموده اند روی یک ستون فولادی تک بنا شده و طراحی آن برخلاف کلبه های چوبی سنتی یافت شده در آن منطقه است. طراحان فنلاندی استودیو پوئیستو طرحی پیاده کردند که کمترین اختلال را در زمین ایجاد می نماید و در عین حال، از سنت فرهنگی منطقه بهره می گیرد. این سازه یک سنت بومی را بازتفسیر نموده که کلبه ها را در ارتفاع می سازد تا غذا از حیوانات وحشی ایمن نگه داشته گردد. این کلبه در دل جنگل طوری قرار گرفته که احتیاجی به بریدن درختان نباشد. به مرور زمان کف جنگل می تواند ناحیه زیر خانه را بپوشاند و حانه را با جنگل یکی کند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید

به "مدرن ترین کلبه های جنگلی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدرن ترین کلبه های جنگلی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید