نکات مهمی که باید درباره خرید بیمه مسافرتی بدانید!

به گزارش وبلاگ ملیسا، نکات مهم خرید بیمه مسافرتی

این روزها هزینه سفر کمی بالا رفته و برای خیلی ها اولین گزینه کاهش هزینه ها حذف بیمه مسافرتی است، باید همین جا به شما بگوییم اگر توانسته اید برای سفر به خارج از کشور هزینه کنید، دیگر تهیه بیمه مسافرتی برای شما واجب است و یک خدمت غیر لازم به حساب نمی آید. در این مطلب با خبرنگاران همراه شوید تا نکات مهم خرید بیمه مسافرتی و شرایط استفاده از آن در سفر را به شما بگوییم و بتوانید با اطلاعات کامل و خیال راحت چمدانتان را ببندید و راهی سفر شوید.

نکات مهمی که باید درباره خرید بیمه مسافرتی بدانید!

همیشه وقتی صحبت از سفر به میان می آید با شور و هیجان شروع به برنامه ریزی می کنیم و برای هر روز و هر ساعتش برنامه ای دقیق و از پیش معین شده می چینیم و سپس با اشتیاق فراوان منتظر فرا رسیدن لحظه شروع می نشینیم. متاسفانه علی رغم تمام برنامه ریزی های دقیقمان بعضی اتفاقات را نمی توان پیش بینی کرد و ممکن است چیزی خلاف آن چه ما پیش بینی نموده بودیم روی دهد، در واقع ضروری است در تمام رویاهای شیرینمان این اتفاقات ناخواسته را هم بگنجانیم تا آمادگی روبرو شدن با آن ها را داشته باشیم. در ادامه ابتدا آنالیز می کنیم تا ببینیم بیمه مسافرتی دقیقا چیست و چه پوشش های دارد و سپس نکات مهم خرید بیمه مسافرتی را خواهیم گفت. ضمناً برای خرید بیمه مسافرتی می توانید به وسیله وبلاگ ملیسا اقدام نمایید.

بیمه مسافرتی

اگر اتفاق ناگواری در سفر بیفتند بیمه مسافرتی حامی شما خواهد بود و در این شرایط لااقل دیگر نگرانی هزینه های احتاقتصادی را که ممکن است گاهی سر به فلک بکشد نخواهید داشت. هزینه های بیمه مسافرتی و شرایط استفاده از آن در طول سفر در بیشتر شرکت های بیمه به توضیح زیر است:

  • خسارت دیرکرد در تحویل چمدان

برای دریافت این خسارت بیمه گذار باید فهرستی از قیمت و تاریخ خرید هر یک از اجناس چمدان را شرکت ها تحویل دهد و حدود 20 روز از گم شدن آن گذشته باشد. البته بیمه گذار باید تعهد دهد در صورت پیدا شدن چمدان و دریافت آن باید پول را به شرکت بیمه بازگرداند.حتما به یاد داشته باشید که باید اصل تاییده حمل بار یا شکواییه موید فقدان یا حادثه را همراه خود داشته باشید.

  • خسارت ناشی از تاخیر در زمان حرکت

میزان مبلغ دریافتی این خسارت به میزان تاخیر شما بستگی دارد و شرایط خاصی مانند تاخیر پروازهای چارتر یا اعتصاب کارمندان شاملش نمی گردد. به یاد داشته باشید که قبل از دریافت خسارت تایید رسمی تاریخ و زمان حرکت به همراه دلیل تاخیر را به بیمه بدهند.

  • خسارت ناشی از گم شدن یا سرقت مدارک شناسایی بیمه گذار

در صورت گم شدن مدارک شناسایی معتبر شرکت های بیمه هزینه لازم برای تهیه المثنی یا مدارک مشابه را پرداخت خواهند کرد.

  • هزینه های فوری دندان پزشکی

هزینه های دندانپزشکی تا سقف بیمه شده بعد از کسر فرانشیز پرداخت خواهد شد.

  • جابه جایی یا بازگشت به کشور در صورت وقوع حادثه یا بیماری

در صورتی وقوع همچنین مسئله ای یا به یک مرکز درمانی مجهز و یا به ایران بازگردانده خواهد شد. معمولا این تصمیم توسط پزشکان شرکت بیمه و پزشک معالج فرد بیمه شده اتخاذ می گردد و البته شامل هزینه های آمبولانس هم می گردد.

  • هزینه های پزشکی و بستری شدن در بیمارستان های خارج از کشور

هزینه های ویزیت، معاینه، جراحی و داروی تجویز شده توسط پزشک تا سقف هر بیمه (بعد از کسر فرانشیز) را پرداخت خواهند کرد.

  • سفر اضطراری یکی از اعضای خانواده

معمولا در صورتی که مدت نقاهت بیمه گذار بیش از 10 روز طول بکشد هزینه بازگشت یک نفر از اعضای خانواده همراه او برای بازگشت به مبدا پرداخت خواهد شد.

  • دادن مشاوره و خدمات حقوقی هنگام بروز مسائل حقوقی

هزینه دفاع های قانونی و مواردی مانند حوادث رانندگی را پرداخت خواهند کرد.

  • پرداخت هزینه های ارسال دارو

در صورتی که داروی خاصی در محل اقامت بیمه گذار نباشد هزینه های ارسال آن توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد.

  • هزینه بازگشت شخص به کشور در صورت فوت اعضای خانواده اش

در صورتی که به همچین دلیلی بیمه گذار قبل از خاتمه سفرش مجبور به بازگشت گردد با نشان داد گواهی فوت بیمه خسارت را به او پرداخت خواهد نمود.

  • بازگرداندن جسد متوفی به کشور (در صورت فوت شدن بیمه گذار)

هزینه های لازم برای انتقال جسد به محل خاکسپاری توسط شرکت بیمه پرداخت می گردد.

  • ارسال پیغام ها و اطلاعات مراجع درمانی در مواقع اضطراری

موارد ذکر شده بعضی از پوشش های شرکت ها برای بیمه مسافرتی است و پوشش های هر شرکت با شرکت های دیگر متفاوت است.

کدام بیمه بهتر است؟

برای انتخاب شرکت بیمه باید اولین اولیت را پوشش های آن شرکت قرار دهید چرا که هر چه بیشتر باشد، شما در مقابل حوادث بیشتری بیمه می شوید. چرا که حتی گاهی یک مسمویت ساده می توانید برایتان حسابی دردسر ساز شده و مجبور شوید هزینه و زمان زیادی از سفر را صرف آن کنید. بهترین بیمه آن است که برای جبران مشکلا سریع ترین زمان و بیشترین مبلغ پرداختی به شما را در نظر گرفته باشد.

امداد رسانی در خارج از کشور

همان طور که می دانید شرکت های بیمه فعال در کشور شعبه ای در خارج از کشور ندارند و به همین دلیل برای خدمت رسانی به بیمه گذارانشان برای بیمه های مسافرتی با شرکت های خارجی همکاری می نمایند که به آن ها شرکت های یاری رسان گفته می گردد. از جمله نکات مهم خرید بیمه مسافرتی آن است که ببینید شرکتی که شما قصد خرید از آن را دارید با کدام شرکت یاری رسان قرار داد دارد و خدمات رسانی آن ها در مناطق مختلف دنیا چگونه است.

در حال حاظر بیمه سامان، بیمه مسافرتی پارسیان و بیمه مسافرتی ما با شرکت mideaet قرار داد دارند. بیمه مسافرتی پاسارگاد، بیمه مسافرتی کارآفرین، بیمه مسافرتی آسیا، بیمه مسافرتی دانا، بیمه مسافرتی سرمد، بیمه مسافرتی کوثر و بیمه مسافرتی تجارت نو با شرکت SOS، بیمه مسافرتی ملت با remed، بیمه مسافرتی ملت، بیمه مسافرتی معلم و بیمه مسافرتی البرز با REISESCHUTZ، بیمه مسافرتی ایران با IFRA Assistance و بیمه مسافرتی رازی با Afro Asian قرار داد دارند.

یکی از نکات مهم خرید بیمه مسافرتی شرایط استفاده آن در سفر می باشد. آن ها سه روش متفاوت پرداخت خسارت به بیمه گذار دارند.

  • پرداخت خسارت به صورت مستقیم به سازمان ها (بیمارستان، فرودگاه و …)
  • پرداخت خسارت به خود شخص
  • پرداخت خسارت به بیمه گذار بعد از بازگشت او به ایران

البته گفتنی است بیشتر شرکت هایی که با بیمه های ایرانی همکاری دارند هر سه نوع پرداخت را انجام می دهند و تصمیمشان در هر مورد متفاوت است. به طور مثال بستگی به این دارد که بیمارستانی که شما به آن مراجعه کردید طرف قرار داد آن بیمه ها هست یا خیر؟

از دیگر نکات مهم خرید بیمه مسافرتی آن است که اگر به زبان انگلیسی تسلط ندارید آن شرکت اپراتور فارسی داشته باشید تا در شرایط ضروری، صحبت کردن برایتان به یک مشکل عظیم تبدیل نگردد.

دقت داشته باشید که شرکت طرف قرار داد شما علاوه بر پوشش هایی که دارد سقف آن ها در هر یک از پوشش ها چقدر است چرا که این مورد نیز یکی از نکات مهم خرید بیمه مسافرتی و شرایط استفاده از آن در سفر می باشد.

شرکت میدایست (Mideast)

میدایست با شرکتی آلمانی همکاری می نماید و از سال 2001 تا به حال بر روی بیمه های یاری رسان و بیمه های مسافرتی تمرکز دارد. اکنون بیشتر مشتریان آن ها در خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی هستند. جالب است بدانید تا سال 2013 بیش از 10 میلیون بیمه گذار میدایست را انتخاب کردند و بر پایه اعتماد آن ها همیشه کوشش دارد که کیفیت خود را افزایش دهید. آن ها تیم پزشکی مسلط به چندین زبان، افراد متخص کادر اورژانس برای جابه جایی بیمار، بیش از 40 هزار نفر پرسنل در مراکز بهداشتی و صدور مستقیم صورت حساب را دارا هستند.

شرکت یاری رسان ایران (SOS)

شرکت یاری رسان ایران از سال 1371 خدمات قابل قبولی را به بیمه گذاران ارائه می دهد. یاری رسان ایران با شرکت هایی بین المللی واقع شده است دارند و در مواقع لازم با آن ها همکاری می نمایند تا بهترین خدمات را در اختیار بیمه گذاران قرار دهند. از جمله این شرکت ها می توان به : MedAire، MONDIAL Assistance، SOS International، Global Assistance and Healthcare، Flack Global Assistance، Eurocross Assistance، Mondial Assistance و Coris اشاره نمود.

شرکت رایس شوتز (REISE-SCHUTZ)

یکی دیگر از شرکت هایی که در خرید بیمه مسافرتی با ایران همکاری می نماید رایس شوتز است که خدمات بسیار خوبی در مناطق شینگن ارائه می نماید و البته نوع بیمه بسته به مدت زمان اقامت شما شامل پوشش های متفاوتی خواهد شد.

شرکت آلیانتس (Allianz)

شرکت آلیانتس یکی از شرکت های خدمات اقتصادی چند ملیتی است که شعبه اصلیشان در شهر مونیخ کشور آلمان واقع شده است و بیش از 100 سال است که در ضمینه بیمه فعالیت دارد. در حال حاضر بیش از 60 میلیون نفر در سراسر دنیا مشتری شرکت آلیانتس هستند وجالب است بدانید که در سال 2010 توانست دوازدهمین شرکت عظیم خدمات اقتصادی دنیا گردد.

یکی دیگر از نکات مهم خرید بیمه مسافرتی و شرایط استفاده در سفر آن است که پس از خرید بیمه نامه و بردنش به خانه آن را مطالعه کنید. متوجه می شوید که روی آن تاریخی درج نشده، از این بابت نگران نباشید چرا که تاریخ شروع آن از روزی که پایتان را از کشور بیرون بگذارید شروع خواهد شد. برای همین هیچ تاریخی بر روی بیمه نامه وجود ندارد. دقت داشته باشید که اگر فرد بیمه شده دارای بیماری مزمن بوده و یا تحت درمان بیماری های قبلی خود باشد، هزینه های این موارد قابل پرداخت نخواهد بود.

قیمت بیمه

یکی از عوامل موثر بر روی قیمت، مدت زمان خرید بیمه های مسافرتی شماست که معمولا از 1 تا 92 روز کاری می باشد و البته بسته به مقصدی که خواهید رفت می تواند تا 1 سال زمان داشته باشد. هزینه بیمه مسافرتی نیز وابستگی زیادی به سقف تعهدات دارد. شرکت های بیمه معمولا مقاصد سفر را به پنج دسته تقسیم نموده و هر کدام شرایط خودشان دارند. این 5 منطقه به توضیح زیر است:

الف) سراسر دنیا

ب) سراسر دنیا به جر آمریکا و کانادا (گاهی ژاپن)

ج) منطقه شنگن

د) خاورمیانه و آفریقا

ه) حوزه خلیج فارس

خسارت های غیر قابل پرداخت

این موارد هم درباره نکات خرید بیمه مسافرتی به طور کلی بیان شده و باید درباره هر یک از شرکت ها جداگانه آنالیز گردد. اما یک اشتراک کلی آن ها به توضیح زیر است:

1- اگر به خاطر بی احتیاطی های مسافر اتفاقی روی دهد یا معین گردد هرگونه سوء نیت، تقلب یا معالجات روانی در کار بوده است، هر چند این موارد غیر مستقیم باشد. هر گونه مشاکرت در اقدامات جنایی نیز قابل پرداخت نخواهد بود.

2- بلایایی طبیعی از جمله بهمن، سیل، سونامی، تگرگ، گردباد، زلزله، آتش سوزی طبیعی، آتشفشان، طوفان، تندباد، سقوط شهاب سنگ یا هر شی دیگر، آفتاب سوختی، رانش زمین و یا اگر بخواهیم کلی بگوییم هر عاملی که به زمین یا هوا یا پدیده های زمین شناختی بستگی داشته باشد.

3- حملات تروریستی، آشوب های گروهی و وقایع و اقدامات نیروهای مسلح در زمانی که کشور در شرایط صلح می باشد.

4- تاثیر مستقیم یا غیر مستقیم رادیواکتیو یا آلودگی به تشعشعات ناشی از سوخت های هسته ای و مواد سمی منفجر شونده و یا در کل هر خطری که مرتبط با تاسیسات و امکانات انرژی هسته ای باشد.

5- انجام کارهایی که از نظر عموم مردم خظرناک هستند مانند: اسب سواری، مشت زنی، کشتی دریافت، انجام ورزش های رزمی، پرش با چتر نجات، سقوط آزاد، بالن سواری، کوه نوردی، شکار (به جز اروپا)، غواصی با کپسول هوا و اتومبیلرانی و موتور سواری.

6- حضور فرد در شرط بندی، دعوا و هر نوع درگیری مگر آن که ثابت گردد برای دفاع ضروری از خود بوده است.

7- اسکی و دیگر ورزش های خطرناک فلی و البته حضور در تمامی رقابت هایی که توسط فدراسیون های ورزشی برگزار می شوند.

منبع: الی گشت

به "نکات مهمی که باید درباره خرید بیمه مسافرتی بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهمی که باید درباره خرید بیمه مسافرتی بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید