کارآفرینی که پرورش تخم طلا را از یک اتاق 12 متری شروع کرد

به گزارش وبلاگ ملیسا، یکی از کارآفرینان پیروز کردستانی که در حوزه فراوری بلدرچین فعالیت می نماید توانسته اولین مرکز پرورش بلدرچین را در این استان راه اندازی کند.

کارآفرینی که پرورش تخم طلا را از یک اتاق 12 متری شروع کرد

به گزارش وبلاگ ملیسا از سنندج،کمال مرصادی یکی از کارآفرینان پیروز استان کردستان است که در حوزه فراوری بلدرچین فعالیت می نماید، او با پشتکار و کوشش شبانه روزی مجوز صدور اولین واحد فراوری بلدرچین در کردستان را دریافت نموده است.

با او گفت و گویی را آغاز می کنم و از نحوه ورود او به این شغل می پرسم او می گوید:کارشناس ارشد تغذیه طیور است و از سال 1393 نیز واحد عرصه کارآفرینی شد و چون رشته تخصصی اش مهندسی کشاورزی و علوم دامی گرایش تغذیه طیور بود در زمینه فراوری و پرورش بلدرچین وارد کار شده است و این کار را از یک اتاق 12 متری با هزار قطعه آغاز نموده است.

این کار آفرین کردستانی می گوید: اگرچه قبلا در زمینه تخم خوراکی کار می کردم، اما امروز با توسعه و ارتقا واحد فراوریم در زمینه جوجه یک روزه، تخم نطفه دار و موالید فعالیت می کنم.

مرصادی گفت: دوره پرورش بلدرچین یک دوره 45 روزه است که بعد از آن به سن بلوغ می رسد و آغاز به تخم گذاری می نماید و وقتی 60 روزه شد، به پیک فراوری می رسد.

او با اشاره به مقاومت بالای این پرنده در مقابل بیماری ها گفت: تا به الان با بیماری خاصی روبرو نشده و به دامپزشک احتیاجی نداشتیم.

این کارآفرین کردستانی تمرکز بر مشاغل بومی و بعلاوه تکیه بر پتانسیل های محلی را یکی از زمینه های کارآفرینی در استان کردستان می داند و می گوید: به نظر من اگر جوانان ما در رشته ای که تخصص دارند آستین ها را بالا بزنند و با همت و کوشش وارد عرصه عمل شوند هیچ موقع تن به کار کارمندی نمیدهند و هیچ موقع حاضر نمیشوند که برای کسی کار نمایند بلکه خودشان کارفرمای خودشان می شوند.

مرصادی از احتیاج بیشتر استان به این محصول اشاره می نماید و می گوید: احتیاج داخلی استان بیش از ظرفیت اسمی این واحد است و به همین علت در حال حاضر این محصول به کشور های دیگر صادر نمی شود.

او به چالش ها و موانع پیش روی یک کارآفرین در شرایط مالی و اجتماعی کنونی اشاره نمود و گفت: چالش های بسیاری در این زمینه با کار ما در ارتباط است، اما یکی از مهم ترین آن ها بروکراسی پیچیده اداری است که واقعا باعث دردسر و دل سردی جوانان و اهل فن می شود.

مرصادی یکی دیگر از مسائل این حرفه را قطعی برق در زمان های مختلف مطرح کرد و گفت: پرورش بلدچین وابستگی شدید به برق دارد و مولد ها بدون برق از بین خواهد رفت به صورتی که در تابستان سال گذشته به علت قطعی های مکرر شبکه توزیع برق 500 میلیون ضرر به این واحد فراوریی وارد شد، اما با کوشش و پشتکار مانع از توقف چرخه فراوری شدیم و سعی کردیم همان مقدار فراوری و پرورش بلدرچین را حفظ کنیم.

او ادامه داد: تامین مواد اولیه در تهیه نهاده های دامی ذرت و سویا از جمله چالش های دیگر در این حوزه به شمار می رود.

این کار آفرین کردستانی به مقدار فراوری بلدرچین ها اشاره نمود و گفت: در حال حاضر سالانه بیش از 30 هزار قطعه بلدرچین و بیش از 30 تن گوشت بلدرچین و 4 میلیون و 300 هزار عدد تخم در این واحد فراوری می شود.

او از اشتغالزایی این واحد فراوریی می گوید: در حال حاضر در این کارگاه برای 27 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی نموده که موجب شده افرادی که جویای کار و فعال در این زمینه به اشتان های همجوار نروند و در همین استان برای خود شغل داشتهه باشند.

مادح حسامی مدیرامور طیور و دام سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: یکی از برنامه های این سازمان افزایش تعداد واحد های پرورش بلدرچین در استان می باشد و این سازمان آمادگی لازم برای مساعدت و همکاری در زمینه صدور مجوز، موافقت نامه ها و اعطای تسهیلات بانکی را دارد.

او ادامه داد: درخواست ما از مسئولین استان، حذف بروکراسی اداری و برطرف موانع فراوری، حذف و یا کنترل دلالان از بازار، حمایت تسهیلات بانکی با درصد کم و تنفس دار، ایجاد کارگروه و جلسات متعدد با کارافرین استان و حمایت از صادرنمایندگان محصولات به خارج از کشور می باشد که احتیاج است تا حدی به آن ها رسیدگی شود.

پرورش بلدرچین علاوه بر صرفه مالی برای فراوری نماینده منبع غنی انرژی برای مصرف نماینده نیز می باشد.

انتهای پیغام/م

وبلاگ ملیسا کردستان سنندج

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کارآفرینی که پرورش تخم طلا را از یک اتاق 12 متری شروع کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارآفرینی که پرورش تخم طلا را از یک اتاق 12 متری شروع کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید