کارشناسان درباره 16 دوره طرح های فصلی چه گفتند؟

به گزارش وبلاگ ملیسا ، کتاب فروشی؛ آخرین حلقه زنجیره صنعت نشر را باید ضامن تداوم حیات دیگر حلقه ها دانست؛ بنابراین حمایت از فعالان این عرصه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. برپایه همین استدلال، موضوع حمایت از کتاب فروشی ها با برگزاری طرح کتاب فروشی به وسعت ایران سال 1394 در بیست و سومین دوره هفته کتاب با مشارکت 104 کتاب فروش طی هشت روز، با 20 درصد تخفیف و سقف خرید 100 هزار تومان در سراسر کشور برگزار گردید. حمایت از کتاب فروشی ها با توزیع یارانه مستقیم به جیب مخاطب، به اسم عامل مشوق برای خرید کتاب به یکی از سیاست های ثابت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبدیل شد.

کارشناسان درباره 16 دوره طرح های فصلی چه گفتند؟

طرح های فصلی با اعتبار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از سال 1394 تا امسال ادامه پیدا کرد و در مجموع 16 طرح برگزار شده است. طرح های فصلی در 6 سال گذشته در نحوه اجرا، رویکرد ها از جمله درباره اندازه تخفیف ها، اعتبار ها، سقف خرید، معین دو نوع تخفیف برای کتاب های کودک و نوجوان و تالیف و ترجمه، بعلاوه زمان برگزاری طرح، از نظر تعداد روز های طرح و تمرکز بر منطقه ها کم برخوردار در مقایسه با مرکز و بعلاوه کوشش مجری طرح برای جذب مشارکت نهاد های غیر دولتی به ویژه شهرداری ها با شعار عمل به مسئولیت اجتماعی تجارب متنوعی را به همراه داشت.

به گفته علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مجموع 16 طرح فصلی بالغ بر 30 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

طرح های فصلی، به علت تحول در شیوه توزیع یارانه از مباحث قابل توجه کارشناسان حوزه نشر شناخته می گردد. درباره این طرح، دیدگاه های فراوان و مختلفی شکل گرفته که در قالب یک طیف قابل تعریف است؛ به عبارت دیگر اگر در نخستین دوره های طرح، صدا های مخالف شنیده می شد، اما در ادامه و افزایش تعداد مشارکت کننده ها از 104 کتاب فروش در طرح نخست به 925 کتاب فروشی در زمستانه کتاب، توجه به امر تبلیغ و معرفی طرح، سر مخالف طیف کمرنگ شد. بی تردید طرح های فصلی خالی از اشکال نیست، موضوعاتی مانند دفعات برگزاری طرح در طی یک سال، شکل گیری انتظار و عادت به خرید در خریدار کتاب برای آغاز طرح و خالی ماندن کتاب فروشی ها در روز های دیگر سال، تمرکز پر رنگ تر به کتاب فروشی های غنی تر به ویژه در مرکز، خارج از گود ماندن بعضی کتاب فروشی های کوچک و ضعیف به علت کم توجهی سیستمی به آن ها از جمله ایرادات وارد به طرح های حمایتی است.

ایبنا با توجه به رسالت خود در آنالیز تخصصی رویداد های کتاب محور، موضوع طرح های فصلی را در پنج نشست با حضور کارشناسان این حوزه آنالیز نموده است. اهمیت طرح های فصلی بر گردش مالی صنعت نشر اهمیت طرح های فصلی در حمایت و احیای کتاب فروشی ها آنالیز سیاست های اجرایی و روش برگزاری طرح های فصلی تاثیر طرح های فصلی برعادت خرید مشتریان بازار کتاب و آینده طرح های فصلی باید ها و نباید ها محور های اصلی میزگرد آنالیز طرح های فصلی هستند.

نشست نخست؛

کارشناسان در نشست نخست، درباره اهمیت طرح های فصلی بر گردش مالی صنعت نشر نکات زیر را آنالیز کردند.

1ـ ضرورت توجه بیشتر به کتاب فروشان ـ به ویژه کتاب فروشان فعال در مجتمع های تجاری ـ که دربرابر کرونا آسیب پذیرتر شدند.

2ـ تمرکز بر بازنگری چگونگی اجرای طرح بعد از 16 دوره با هدف تاثیر تخفیف ها و شرطی شدن مشتری؛ راهنمایی یارانه طرح های فصلی به مباحث ریشه ای حوزه نشر به ویژه ترویج کتابخوانی؛ کاهش نقش دولت و میدان دادن به صنف.

3ـ ایجاد زمینه همراهی نهاد های و دستگاه های مختلف تجاری و صنعتی با طرح های فصلی با اتکاء به اصل توجه به مسئولیت اجتماعی.

4ـ تعریف راه چاره هایی برای کاهش آسیب های ناشی از یارانه دولتی در حوزه نشر.

5ـ تشکیل گروه پژوهشی با کارشناسان خارج از مجموعه دولت برای برنامه ریزی دقیق تر برگزاری رویداد های کتاب محور از جمله طرح های فصلیغ بعلاوه تدوین آئین نامه های جامع مشارکتی با اتحایده ناشران و کتاب فروشان.

در این نشست علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مجید تیموری، مدیر کتاب فروشی های زنجیره ای نشر چشمه و محمدحسین متولی، مدیر انتشارات هوپا حضور داشتند.

نشست دوم؛

کارشناسان در نشست دوم، درباره اهمیت طرح های فصلی در حمایت و احیای کتاب فروشی ها نکات زیر را آنالیز کردند.

1ـ تاثیر مثبت طرح های فصلی بر رونق کتاب فروشی ها

2ـ شرطی شدن مشتری به علت تخفیف های طرح و ضرورت توجه به کاهش توان خرید کتاب حتی بین اقشار دانشگاهی به علت کاهش توان مالی و افزایش یارانه هر خریدار

3ـ بازبینی معیار های تقسیم اعتبار هر کتاب فروشی براساس اندازه استقبال از آن در دوره های متفاوت

4ـ تاثیر مثبت طرح های فصلی بر تقویت تبلیغ کتاب خواین در رسانه های مختلف

5ـ برگزاری نشست های مشترک با حضور اهالی نشر برای تشریح مسائل و طرح راهکار های مختلف.

در دومین نشست ابراهیم فرازمند، مدیر کتاب فروشی فرازمند رشت؛ وحید تیموری، مدیر کتاب فروشی کتاب پارسه و محمداسماعیل عبادتی، مدیر کتاب فروشی نوک مدادی حضور داشتند.

نشست سوم؛

کارشناسان در نشست سوم، درباره آنالیز سیاست های اجرایی و روش برگزاری طرح های فصلی نکات زیر را آنالیز کردند.

1ـ تقویت پایه های مالی کتاب فروشی ها در پی برگزاری طرح های فصلی و حضور مشتری

2ـ اعمال تخفیف بین بین 15 تا 25 درصد، با اخذ نظر اتحادیه ناشران و کتاب فروشان

3ـ تاثیر ناچیز تخفیف طرح های فصلی بر عادت مشتری در مطالبه دائمی تخفیف از کتاب فروش در مقایسه با سایر آشفتگی های موجود در بازار نشر از جمله بساط گستری در اماکن مختلف از جمله نمایشگاه های خیابانی، ایستگاه های مترو، گوشه خیابان یا سایت های فروش اینترنتی

4ـ ضرورت افزایش بودجه طرح های فصلی و بعلاوه یارانه هر خریدار

5ـ ناهمگونی مطالبه کتاب فروشان فعال در نقاط مختلف کشور برای دریافت سهم بیشتری از یارانه

6ـ آسیب روزمرگی در اجرای طرح های فصلی و کاهش تبلیغات میدانی

7ـ برگزاری حداکثر دو طرح در سال

8ـ معین تخفیف برابر بین کتاب فارسی و ترجمه

9ـ اهمیت مشارکت کتاب فروشی ها در جریان طرح و ضرورت قانون گذاری برای جلب این مشارکت

10ـ تشریح جریان کلی طرح برای مردم تا زمینه مطالبه گری و در نتیجه افزایش یارانه خرید هر فرد ازفیاش پیدا کند.

در این نشست آزاده نظربلند، معاون کتاب و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران؛ مهدی حسین زادگان، مدیر فروشگاه نشر ققنوس و محمد یراقچی، مدیر کتاب فروشی پنجره و رئیس کارگروه کتاب فروشان در اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران حضور داشتند.

نشست چهارم؛

کارشناسان در نشست چهارم، درباره تاثیر طرح های فصلی برعادت خرید مشتریان بازار کتاب نکات زیر را آنالیز کردند.

1ـ تاثیرگذاری قوی تر طرح های فصلی در مقایسه با سایر طرح های کتابخوانی ـ طرح های ترویجی

2ـ عملکرد پیروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کاهش زمان بازپرداخت بدهی کتاب فروشان

3ـ بهبود دسترسی مردم به کتاب در جریان برگزاری طرح های فصلی

4ـ ضرورت تحلیل داده هایی مثل اطلاعات آمار فروش و رفتار مخاطبان طرح های فصلی (روان شناختی صندلی اجتماعی، سبک زندگی، رفتار و عادت مطالعه ذائقه مردم، نوع مخاطب، سن، جنس، شهر)

5ـ ایجاد راه چارهی برای افزایش مخاطبان طرح های فصلی به جای حفظ مشتریان 16 دوره قبل

6ـ ضرورت نگاه بلند مدت به حوزه نشر با اهدافی مانند تربیت مخاطب کتاب

7ـ مشکل تاثیر منفی یارانه به اسم پول بدون پشتوانه و افزایش قیمت کتاب ها بعد از برگزاری هر طرح

8ـ طرح های فصلی به جای جذب مخاطب رفتارغلط عادت به تخفیف را ایجاد کرد

9ـ توجه به توسعه هدفمند در جریان برگزاری طرح های فصلی و بهره مندی از ظرفیت های نهاد های خصوصی و برون سپاری

10 ـ ضرروت مطالعه درباره تاثیر طرح های فصلی بر افزاش مخاطب

در این نشست ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی پیغام مصلح، مدیر کتاب فروشی کتابشار و نیایش سرامی، مدیر نشر باد حضور داشتند.

نشست پنجم؛

کارشناسان در نشست پنجم، درباره آینده طرح های فصلی؛ باید ها و نباید ها نکات زیر را آنالیز کردند.

1ـ تشکیل کارگروه یا دبیرخانه دائمی طرح های فصلی

2ـ افزایش بودجه کلی طرح با هدف افزایش توان پاسخگویی کتاب فروش به مشتری

3ـ وجود راهکار قعطی برای مسائل برگزاری طرح های حمایتی

4ـ ضرورت مستند نگاری برنامه ها و تجربه های برگزاری طرح های فصلی با هدف شناخت ایرادات ونقاط قوت بعلاوه فاصله گرفتن از بهر ه برداری تبلیغی از رویداد کتاب محور طرح های فصلی

5ـ طرح های فصلی؛ راه مطمئن برای حفظ مخاطب حرفه ای و ایجاد مخاطب تازه با معرفی کتاب سالم

6ـ راهنمایی بودجه طرح های فصلی به سمت برنامه های ترویجی

7ـ استفاده بیشتر از ظرفیت تبلیغی طرح های فصلی برای بهبود صندلی کتاب و کتابخوانی

8ـ معین سقف اعتبار برای کتابفروشان زمینه محدودیت است

9ـ افت فروش قبل و بعد از برگزاری طرح های فصلی

10ـ توجه به کتاب فروشی های پیروز ادوار مختلف در توزیع اعتبار

11ـ ضرورت تقویت تعامل بین کتابفروشان عضو طرح با مجری طرح های فصلی

در این نشست هومان حسن پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران، علی جعفریه، مدیر انتشارات وکتابفروشی نشر ثالث و سعید مدنیان محمدی، مدیر کتاب فروشی اهواز حضور داشتند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کارشناسان درباره 16 دوره طرح های فصلی چه گفتند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناسان درباره 16 دوره طرح های فصلی چه گفتند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید