از کسب و کار در زمین اهدایی تا اختصاص 75 هزار یورو از سوی ژاپن برای کشت گیاهان دارویی

به گزارش وبلاگ ملیسا، خبرگزاری خبرنگاران- سه صندوق خرد زنان روستایی در کنار تعاونی زنان روستایی تیرتاش گلوگاه راه اندازی شد این کسب و کار و زنان روستایی منطقه در زمینی به مساحت 2 هزار مترمربع به وسیله یک خیر اهدا و از سوی سفارت ژاپن 75 هزار یورو اختصاص داده شد تا این فعالیت در استان رونق پیدا کند .

از کسب و کار در زمین اهدایی تا اختصاص 75 هزار یورو از سوی ژاپن برای کشت گیاهان دارویی

به گزارش خبرنگاروبلاگ ملیسادفترمازندران درساری از سال های دور، بشر برای درمان اغلب بیماری ها به شیوه های مختلف گیاهان دارویی را مورد استفاده قرار می داد و همین امر در طب سنتی کاربرد های فراوانی داشت.

یکی از شیوه های رایج استفاده از خواص درمانی گیاهان دارویی در آن دوران با استفاده از فرایند عرق گیری بود که امروزه هم بسیار مرسوم است. در حال حاضر، طیف وسیعی از گیاهان دارویی عرق گیری می شوند و برای التیام یا درمان امراض گوناگون مورد مصرف قرار می گیرند. از این رو، عرقیات گیاهی یکی از محبوب ترین روش های درمانی از طریق گیاهان محسوب می شوند.

گیاهان دارویی با توجه به تنوع و گستردگی آنها و خواصی که در درمان بیماری های مختلف دارند و بعلاوه بی ضرر بودن آنها در مقایسه با داروهای شیمیایی امروزه در جهان با استقبال خوبی روبرو شده است.

گیاهان دارویی محصولات بومی منطقه ها مختلف کشور هستند که با توجه به ارزش بسیار، عایدیزایی و ارزآوری قابل توجه، سرمایه ارزشمند محسوب می شوند که حمایت و توسعه کشت آنها از اهمیت وافری برخوردار است.

استفاده از گیاهان دارویی از گذشته تا به امروز مرسوم بوده و امروزه اهمیت گیاهان دارویی و شناساندن نقش حیاتی آنها در پیشبرد اهداف ملی، منطقه ای و جهانی برای تحقق سلامت، خودکفایی دارویی، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست.

کاربردهای فراوان و سودهای کلان کشت گیاهان دارویی موجب شده بسیاری از کشورها کوشش نمایند با روی آوردن به این صنعت، اقتصاد خود را سامان دهند.

خطه سرسبز مازندران هم از کشت گیاهان دارویی بی نصیب نمانده و بیش از 800 گونه گیاهی به صورت خودرو و یا دست کاشت در مازندران وجود دارد که می توان با برنامه ریزی دقیق و سرمایه گذاری مناسب بر روی گیاهان دارویی فرایند تولید را تقویت کرد.

تابستان سال 96 بود که اولین کارگاه عرقیات گیاهی شمال کشور با حمایت اقتصادی سفارت ژاپن برای ایجاد واحد عرقیات گیاهی برای زنان سرپرست خانوار در روستای تیرتاش شهرستان گلوگاه احداث و افتتاح شد تا بتوان راهی مناسب برای اشتغال زنان خانوار و توانمندی آنان ایجاد گردد.

تعداد سهام داران این شرکت 400 نفر هستند

به همین منظور گفت وگویی با سمیه لطفی مدیرعامل تعاونی زنان روستایی تیرتاش شهرستان گلوگاهداشتیم؛ وی تعداد سهام داران این شرکت را 400 نفر گفت و افزود: با حضور این بانوان در زمینه فرآوری انواع گیاهان دارویی شامل نعنا فلفلی،گل محمدی، شاه تره، کاسنی، بادرنجبویه، مریم گلی، خارشتر و هر گیاهی که خاصیت دارویی داشته باشد و متقاضی آن هم وجود داشته باشد فعالیت می کنیم.

خانم لطفی درباره عایدی اقتصادی و بازاریابی این کار گفت: فعالیت در این زمینه برای من و همه اعضای این شرکت تعاونی لذت بخش است چرا که با علاقه و اشتیاق کار می کنیم و هرچه جلوتر می رویم کار کردن برای مان رضایت بخش تر می گردد.

وی انتظار و خواسته خود را از مسؤولان بخش کشاورزی این طور اعلام کرد: اگر بانک اطلاعاتی کشاورزان از سوی جهاد کشاورزی تهیه و در اختیار ما قرار گیرد راحت تر می توانیم نسبت به تهیه گیاهان دارویی که از سوی کشاورزان کشت می گردد اقدام کنیم چرا که دست واسطه ها در این زمینه کوتاه می گردد.

مدیرعامل شرکت تعاونی زنان روستایی تیرتاش شهرستان گلوگاه افزود: در حال حاضر مجبور هستیم گیاهان دارویی را از واسطه ها خریداری کنیم و این امر برای ما صرفه اقتصادی ندارد و با قیمت های بیشتری به دست ما می رسد.

وی اظهار کرد: هر چقدر گیاهان دارویی با قیمت بالاتری به دست ما برسد قیمت تمام شده عرقیات گیاهی هم افزایش پیدا می نماید و به همین منظور در اختیار قرار دادن بانک اطلاعاتی از سوی جهاد کشاورزی در زمینه تولید انواع گیاهان دارویی در استان و حتی سایر استان ها یاری فراوانی در تامین مواد اولیه به ما می نماید.

خانم لطفی اعلام کرد: اگر بازارهای هدف شناسایی گردد، تجاری که وارد استان می شوند می توانند یاری فراوانی به ما برای فروش محصول نمایند و جهاد کشاورزی اگر بتواند این افراد را به ما معرفی کند مسئله ای در فروش محصول نداریم.

فاطمه یساری مشاور امور بانوان و خانواده جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه شرکت تعاونی زنان روستایی تیرتاش به منظور توسعه اشتغال زنان و یاری به اشتغالزایی پایدار راه اندازی شد، گفت: در گذشته زنان این منطقه گیاهان دارویی را به صورت سنتی جمع آوری می کردند و در منزل اقدام به عرق گیری می کردند که برای توسعه این کسب و کار، شرکت تعاونی راه اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه سه صندوق خرد زنان روستایی در کنار این شرکت تعاونی فعالیت می نمایند، افزود: برای راه اندازی این کسب و کار و توانمندی زنان روستایی منطقه زمینی به مساحت 2 هزار مترمربع از طریق خیر اهدا و از سوی سفارت ژاپن 75 هزار یورو اختصاص داده شد تا این فعالیت در استان رونق پیدا کند.

یساری اظهار کرد: این تعاونی مجهز به سالن تولید، ذخیره سازی محصولات تولیدی، آزمایشگاه و فروشگاه سیار است و صفر تا صد فعالیت ها در این شرکت از سوی اعضا انجام می گردد.

کارشناس مسؤول زنان روستایی و عشایری جهاد کشاورزی به طرح زنجیره ارزش گیاهان دارویی در سطح 5 هکتار با انواع مختلف گیاهان دارویی در مزارع این منطقه اشاره نمود و گفت: تفاهم نامه ای با امور اراضی کشور، دفتر توسعه کشاورزی زنان روستایی و عشایر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی منعقد شد و 10 هکتار از اراضی روستای تیرتاش اهدا و برای کشت سیاه دانه اختصاص پیدا کرد.

کارشناس بخش کشاورزی در این زمینه با بیان اینکه بیش از 600 گونه گیاهی در شهرستان گلوگاه وجود دارد که به صورت خودرو رویش دارند، گفت: کشت گیاهان دارویی احتیاج به سرمایه گذاری فراوان ندارد و تعاونی زنان روستایی فعال در زمینه عرق گیری گیاهان می توانند از این منابع خدادادی استفاده نمایند.

حمید فرجی درباره حمایت از کشت گیاهان دارویی و فعالیت هایی که جهاد کشاورزی شهرستان انجام داده است، گفت: 10 هکتار زمین به اعضای شرکت تعاونی خرد زنان روستایی تیرتاش واگذار شد که می توانند در این مزارع اقدام به کشت گیاهان دارویی نمایند.

سه محور اصلی تامین گیاهان دارویی، فرآوری گیاهان دارویی و بازاریابی گیاهان دارویی زنجیره ارزش گیاهان دارویی را شکل می دهند که اگر این فرایند ادامه پیدا کند مازندران با انبوه تولید گیاهان دارویی که دارد می تواند به اسم یکی از قطب های تولید گیاهان دارویی در کشور شناخته گردد.

آنچه را که می توان در این رابطه مورد تاکید قرار داد این است که با توجه به ظرفیت و توانمندی های کم نظیر طبیعی در مازندران ضروری است هم در بعد پژوهش و تحقیقات و هم در بعد اقتصادی سرمایه گذاری های لازم در این منطقه صورت گیرد تا با ایجاد کارخانه تولید داروهای گیاهی، این استان برای صنعت دارویی کشور ارمغانی سبز را به همراه بیاورد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "از کسب و کار در زمین اهدایی تا اختصاص 75 هزار یورو از سوی ژاپن برای کشت گیاهان دارویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از کسب و کار در زمین اهدایی تا اختصاص 75 هزار یورو از سوی ژاپن برای کشت گیاهان دارویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید