اینجا آموزشگاه است نه مسابقه استعدادیابی صدا!

به گزارش وبلاگ ملیسا، مسابقه یک دو صدا، با هدف کشف استعدادهای گویندگی و آموزش به آن ها، مدتهاست که از رادیو ایران پخش می گردد. آنچه در ادامه می خوانید گزارش خبرنگارانست از این برنامه استعدادیابی.

اینجا آموزشگاه است نه مسابقه استعدادیابی صدا!

یکی از راهروهای منتهی به استودیوی شماره یک رادیو محل ضبط مسابقه یک دو صدا است.

شرکت نمایندگان این مسابقه از اقصی نقاط کشورمان ایران در این استودیو، حضور دارند و با هم رقابت می نمایند، برای اینکه بتوانند در حوزه های مختلف از جمله گویندگی در رادیو وارد بشوند و البته توانایی های خود را بسنجند و ببینند که آیا می توانند در این عرصه، حرفی برای گفتن داشته باشند یا نه؟

انتخاب استعدادهای جوانان

عباس محبی، پیشکسوت بازیگری در عرصه طنز و داور برنامه یک دو صدا رادیو ایران، می گوید: یکی از دستاوردها، رویاها و آرزوهای این برنامه که در سه ـ چهار سال اخیر طراحی شده، این است که از بین استعدادهای جوان تعدادی را انتخاب کنیم، این ها پرورش پیدا نمایند و از تجربیات خودمان به آن ها منتقل کنیم و این کار در خلال این مسابقه در حال اجرا شدن است.

او می گوید: 60 ـ 70 نفری در سالن تست مسابقه نشسته اند؛ در حقیقت اینجا نوعی آموزشگاه است. در این ساعت هایی که نشسته اند کل موارد را برای جوان ها شرح می دهیم. کسانی که در این مسابقه رد می شوند یا کارشان مورد ایراد قرار می گیرد و قبول نمی گردد، می توانند این برنامه را بارها و بارها گوش و عیب و ایرادهای خود را برطرف نمایند.

فقط صدای خوشگل ملاک نیست

محبی ادامه می دهد: آرزوی دست اندرکاران این برنامه این است که از بین جوان ها، استعدادهایی کشف بگردد. گویندگی اضلاعی گوناگون در بخش بازیگری و در بخش هنری دارد. وقتی که به بازیگری نوشته می دهند، این متن در حقیقت موادی خام است که در اختیارش قرار می دهند؛ مثل آشپزی که برای پخت غذا به او مواد خامی مثل لوبیا و عدس می دهند. این بازیگر مثل آشپزی می ماند که بایستی بداند از این مواد در چه مواقعی استفاده کند یا اینکه پخت غذا را از چه زمانی آغاز کند که به موقع پخته گردد. اینکه من فقط صدایی خوشگل داشته باشم، ملاک نیست.

او در این زمینه می گوید: ساز، وسیله ای خوش صداست ولی همین ساز را هم نوازنده باید صداهای گوناگونی از آن درآورد و به سمع مستمع برساند. خیلی باید مراحل گوناگون طی گردد تا این بازیگر بتواند از این مواد خام چیزی پخته و خوب و قابل قبول برای مستمع تهیه کند.

پیروزیت بازیگر و مجری در رادیو

محبی با بیان اینکه در حال حاضر اغلب جوان های ما علاقه ای به مطالعه ندارند، ادامه می دهد: متاسفانه تعداد زیادی از کسانی که برای تست به این برنامه می آیند، از لحاظ مطالعه و تحقیق خیلی عقب هستند. اینکه من می گویم واقعیت است. در رادیو بخش اعظم تفکرات یک گوینده خوب آن است که مطالعه داشته باشد. هر چقدر مطالعه بازیگر و مجری در رادیو بیشتر باشد، تجربیات تاریخی و هنری اش بیشتر باشد، چه در بخش بازیگری و چه در بخش مجری گری، این آدم پیروز تر است. در نتیجه یکی از بحران هایی که داریم این است که جوان های ما بیشتر تحت تاثیر رسانه ها قرار دارند تا مطالعات و تحقیقات. به این علت من در مثالی منظور خود را شرح می دهم.

او سپس مثالش را چنین عنوان می نماید: وقتی از جوانی که علاقه به کار بازیگری دارد می خواهیم که تیپ بگیرد، می بینم که این تیپ، تیپ مقبلی، نوذری است. بیشتر تحت تاثیر هنر دیگران قرار دارند که ما به این کار تقلید می گوییم. در صورتی که یک بازیگر محقق و مولف بایستی در درون جامعه برود (به لحاظ طنز عرض می کنم)؛ یعنی باید برود درون جامعه بگردد اول تیپ و شخصیت خود را بشناسد. این شخص می تواند دایی، عمو، همسایه یا معلمت باشد. این تیپ را هنرمند می آورد و روی آن کار می نماید، کاریکاتورش می نماید آن زمان دیگر به طور مثال می گردد ملون، جانعلی ، دست و دلباز.

در تلویزیون هم همین طور است اما من دارم مراحل تیپ سازی در رادیو را شرح می دهم. پس اول مطالعات و تحقیقات بعد هم ممارست و تمرین از رموز کار هست که ما این ها را در برنامه یک دو صدا بارها و بارها تذکر می دهیم. و از همه مهم تر استعداد و خلاقیت. یعنی زمانی که ایشان استعدادش پرورش یافت تازه باید خلاقیتش گل کند؛ اگر خلاق نباشد اصلا به درد این کار نمی خورد.

به گفته این هنرمند باسابقه کشورمان، یک بازیگر نسبت به قصه ای که وجود دارد بایستی کاراکتر را خلق کند؛ حتی اگر لطیفه ای دو خطی تهیه نماینده به او بدهد او بایستی خودش بسازد پرورشش بدهد تا باورپذیرتر باشد. رادیو یعنی خلاقیت. من به همراه خانم نوروزی و آقای همتی کار داوری برنامه را انجام می دهیم. رادیو قانون و جایگاه خودش را دارد. ما سعی می کنیم که تجربیات خودمان را در اختیار نسل جوان جامعه قرار بدهیم. ان شاءالله که پیروز باشند.

هدف یک دو صدا آموزش است

ساجد قدوسیان، تهیه نماینده مسابقه استعدادیابی یک دو صدا هم چنین می گوید: ماهیت رادیو همیشه جنبه فرهنگی و آموزشی داشته و لزوما مخاطب رادیو برای سرگرمی یا وقت گذرانی پای رادیو نمی نشیند و از فرهیختگی نسبی برخوردار است. لذا من معتقدم همین امر باید تفاوت یک برنامه یا مسابقه استعدادیابی در رادیو با دیگر رسانه ها باشد. یک دو صدا مسابقه ای تخصصی در حوزه هنرها و فعالیت های مربوط به رادیوست و ما هم سعی می کنیم هر دوره را با موضوع یک رشته به خصوص و با حضور داوران صاحب نظر در همان رشته برگزار کنیم. از بارزترین ویژگی های مسابقه یک دو صدا که بسیار برای من اهمیت دارد آموزش و شناساندن تخصص های رادیویی به شرکت نماینده و مخاطب است. اینکه رادیو تعریف مجزایی دارد و طبیعتا مولفه های خاص خود را می طلبد.

قدوسیان ادامه می دهد: با روحیه ای که از آقای دکتر محمدزاده مدیر محترم رادیو ایران سراغ دارم، اگر امکانات و البته کرونا اجازه دهد قصد دارم در آینده نه چندان دور با هماهنگی و همدلی و کمک مدیران شبکه، چند اتفاق مهم را برای برنامه یک دو صدا رقم بزنم. یکی برگزاری مسابقه به صورت عمومی و خارج از فضای محیطی سازمان صداوسیماست و دوم برگزاری دوره ای مسابقه در استان ها و شهرستان ها به جهت کشف استعدادهای سراسر کشور و سوم اختصاص مربی برای شرکت نمایندگان مسابقه در هر رشته با این هدف که شرکت نمایندگان در طول جهت مسابقه و در مراحل مختلف قبل از داوری به وسیله یک مربی راهنمایی شوند تا جنبه آموزشی برنامه هدفمند باشد.

برای گوینده شدن رادیو گوش بدهید

معصومی حقی یکی از شرکت نمایندگان در مسابقه که گیلانی و اهل لنگرود است و مدتی است که در تهران به خاطر اینکه دانشجو است زندگی می نماید، می گوید: چون در کلاس گویندگی شرکت نموده بودم به وسیله مدرس آن کلاس، متوجه شدم مسابقه ای هست. ثبت نام کردم، در مرحله آزمون ورودی شرکت کردم و بعد به مسابقه راه پیدا کردم.

او می گوید: از همه کسانی که علاقمند به گویندگی هستند، دعوت می کنم تا در مسابقه شرکت نمایند. این مسابقه برای من خیلی تجربه لذت بخشی بود هر قسمت مسابقه یک کلاس درس بود. پر از نکته که شاید این ها را باید به سختی در طول سال ها کسب کرد ولی اینجا در چند روز نکته هایی که به ما و دوستانمان می گفتند، یاد گرفتیم. یکی از توصیه هایی که می توانم داشته باشم برای کسانی که علاقمند هستند که در مسابقه شرک نمایند، این است که حتما رادیو را گوش بدهند مخصوصا این مسابقه را که با روال آن آشنا بشوند. می گویند برای نویسنده شدن کتاب بخوانید برای گوینده شدن هم رادیو گوش بدهید. من حالا اینجا با کسانی آشنا شدم که می گفتند به رادیو گوش نمی دهند و به متن ها آشنا نیستند. این یک کم برایشان عجیب است و سخت تر می توانند خودشان را با شرایط هماهنگ نمایند.

این شرکت نماینده ادامه می دهد: من خودم را موظف نموده ام که هر روز این برنامه ها را گوش کنم و نکته های داورها را بشنوم چون ممکن است عیبی در صدای من وجود داشته باشد و داور درباره همان مسئله، صحبت کند.

او در خاتمه صحبت هایش می گوید: من می خواهم از رادیو ایران و همه سازندگان و داوران این برنامه تشکر کنم. این نکته را هم بگویم که حرفه ای شدن در هر کاری خیلی سخت است. همه کسانی که در این مسابقه شرکت نموده اند راه خیلی طولانی را طی نموده اند ولی این مسابقه نقطه آغاز خیلی خوبی می تواند باشد.

به گزارش وبلاگ ملیسا، مسابقه یک دو صدا، مسابقه استعدادیابی رادیویی است که شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 با اجرای نسیم رفیعی، گزارشگری سمیه رنجکش، صدابرداری مجید آیینه، دستیار تهیه نمایندگی مونا قنادها و تهیه نمایندگی ساجد قدوسیان از رادیو ایران پخش می گردد.

در حال حاضر، سیروس همتی در کنار عباس محبی و مینا نوروزی فرد شرکت نمایندگان این مسابقه را قضاوت می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اینجا آموزشگاه است نه مسابقه استعدادیابی صدا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینجا آموزشگاه است نه مسابقه استعدادیابی صدا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید