معروف ترین غذاهای محلی ایرانی و تنوعی بی نظیر از رنگ و طعم

به گزارش وبلاگ ملیسا، همانطور که می دانید، کشور عزیزمان ایران دارای فرهنگ و تمدنی غنی و گسترده می باشد. فرهنگ و هنر ایرانی در بخش های مختلف این کشور و در هر یک از استان ها و شهرهای آن دیده شده و تفاوت بین آن ها باعث جذابیت بیشتر آن شده است. فرهنگ غذایی و هنر آشپزی ایرانیان نیز در بین تمام گردشگران زبانزد بوده و عطر و طعم خوشمزه غذاهای محلی برای آن هایی که چشیده اند، خاطره انگیز و به یاد ماندنی می باشد. خوردن خوشمزه ترین غذاهای محلی ایرانی نه تنها برای گردشگران خارجی بلکه برای گردشگران و مسافران داخلی نیز بسیار دوست داشتنی و لذت بخش است. با توجه به این که چشیدن غذاهای مربوط به هر منطقه بخشی از جذابیت سفر محسوب می گردد، در اینجا قصد داریم شما را با 10 غذای سنتی ایرانی که می توانید در شهرهای مختلف نوش جان کنید، آشنا کنیم. نام اغلب بهترین غذاهای محلی ایرانی برای شما آشناست و شاید در شهر خودتان نیز این غذا را میل نموده باشید اما چشیدن طعم سنتی هریک از آن ها در شهری که متعلق به آن است، چیز دیگری است. پس با ما همراه باشید تا با معروف ترین غذاهای محلی ایرانی آشنا شوید.

معروف ترین غذاهای محلی ایرانی و تنوعی بی نظیر از رنگ و طعم

چلوکباب تهران

کباب یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین غذاهای محلی ایرانی است که در انواع مختلف تهیه می گردد. برای تهیه این غذا گوشت مرغ یا گوسفند را به شکل های مختلف در آورده و در ادویه جات و چاشنی های متنوعی می خوابانند تا عطر و طعم خوبی به خود بگیرد. سپس گوشت ها را به سیخ کشیده و بر روی آتش ذغال کباب می نمایند. چلوکباب به همراه گوجه کباب شده معمولا با برنج زعفرانی و کره سرو می گردد و در کنار آن نیز ماست، سبزی خوردن تازه و ترشیجات گوناگون قرار می گیرد. چلوکباب ایرانی را می توان در تمامی رستوران های این کشور پیدا کرد. این غذا در بین گردشگران خارجی محبوبیت زیادی دارد تا جایی که در سفر خود به ایران حتما آن را امتحان می نمایند.

آش رشته اصفهان

آش و سوپ بخش عمده ای از معروف ترین غذاهای محلی ایرانی را تشکیل می دهند. در منطقه ها مختلف ایران با توجه به مواد غذایی و گیاهان موجود در آن منطقه، آش های خوشمزه و بی نظیری طبخ می گردد که هرکدام طعم و مزه خاص خود را دارند. بعضی از این آش ها مناسبتی بوده و در اعیاد، جشن ها و مراسم های گوناگون تهیه می شوند اما آش رشته یکی از انواع آش های ایرانی است که تقریبا در همه شهرهای کشورمان طبخ شده و بسیار پرطرفدار می باشد. برای تهیه این آش از سبزیجات، حبوبات، رشته و کشک استفاده نموده و روی آن را نیز با پیاز داغ، سیرداغ و نعناع داغ تزئین می نمایند. خوردن این آش خصوصا در هوای سرد پاییز و زمستان بسیار دلچسب می باشد. پیشنهاد ما برای خوردن آش رشته، شهر اصفهان و خصوصا مهمانسرای عباسی این شهر است. این مهمانسرا یکی از بناهای تاریخی اصفهان می باشد که به صورت هتل در آمده و معماری فوق العاده ای دارد. از این رو برای گردشگران خارجی جذابیت زیادی دارد.

دیزی مشهد

نام دیزی را حتما همه شنیده اید و طعم آن را نیز چشیده اید. دیزی یا آبگوشت یکی از برترین غذاهای محلی ایرانی است که از ترکیب گوشت، نخود و لوبیا، پیاز و سیب زمینی به همراه ادویه جات مختلف برای طعم دادن تهیه می گردد. این مواد را با هم در ظروف سنگی یا سفالی ریخته و بر روی آتش قرار می دهند تا آرام آرام پخته گردد. این غذا معمولا به همراه سبزی خوردن و ترشی سرو می گردد و دوغ نیز به عنوان نوشیدنی در کنار آن قرار می گیرد. پیشنهاد می کنیم دیزی را در مشهد امتحان نموده و یک وعده غذایی به یاد ماندنی را در کنار عزیزانتان تجربه کنید.

گلاب کاشان

کاشان معدن گلاب است و هرساله در فصل بهار که گل های تازه محمدی در این شهر به بار می نشینند، جشنواره گلاب گیری در این شهر به طور گسترده انجام می گردد. گفته می گردد گلاب گیری در ایران بیش از 2500 قدمت داشته و ایران اولین کشوی است که از برگ های این گل زیبا و خوشبو گلاب تهیه می نماید. در فصل بهار کاشان پر از گردشگرانی است که برای تماشای این گل های زیبا و مراحل گلاب گیری به این شهر سفر می نمایند. در این فصل شهر پر از عطر گل محمدی است. شما می توانید برترین گلاب های ایران را از کاشان خریداری نموده و یک فالوده خوشمزه با عطر تازه گلاب نوش جان کنید.

ترش تره تالش

غذاهای شمالی با طعم بی نظیر سیر و سبزی های خوش عطر و بوی این منطقه، بخشی از خوشمزه ترین غذاهای محلی ایرانی را تشکیل می دهند و هواداران زیادی نیز در بین گردشگران و مسافران دارند. از جمله این غذاها می توان به ترش تره اشاره نمود که برترین نوع آن در شهرستان تالش استان گیلان پیدا می گردد. این غذای گیاهی از سبزیجاتی مانند اسفناج، شوید، جعفری، گشنیز و پیازچه تهیه شده و به همراه تخم مرغ سرو می گردد. برای چاشنی ترش تره و مزه دار کردن آن نیز از آبغوره یا آب لیموی تازه استفاده می گردد.

شیرینی های یزد

یزد یکی از زیباترین شهرهای ایران است که با بناهای تاریخی و بی نظیر خود جایگاه خاصی در بین گردشگران داخلی و خارجی پیدا نموده است. اگر بخواهیم یکی از خوراکی های خوشمزه یزد را معرفی کنیم، حتما از شیرینی های سنتی و لذیذ آن نام می بریم. شیرینی هایی که در هیچ کجای جهان مانند آن را پیدا نخواهید کرد. از جمله این شیرینی های خوشمزه می توان به باقلوا، قطاب، پشمک، نقل و کیک یزدی اشاره نمود. این شیرینی ها را می توانید در تمامی قنادی های این شهر پیدا نموده و به عنوان سوغاتی با خود ببرید.

ته چین شیراز

ته چین یکی از برترین غذاهای محلی ایرانی است که با برنج اصیل ایرانی پخته شده و انواع مختلفی دارد. یکی از معمولی ترین ته چین ها، ته چینی است که با برنج، ماست چکیده و زرده تخم مرغ تهیه شده و برای خوش طعم کردن آن نیز از زعفران استفاده می گردد. زرشک و خلال پسته در کنار تکه های گوشت و مرغ و بادمجان نیز از دیگر مواد این غذای خوش رنگ و لعاب هستند. اگر به شیراز سفر کردید، پیشنهاد می کنیم چشیدن طعم این غذای خوشمزه را از دست ندهید. اغلب رستوران های شیراز ته چین را در منوی غذاهای سنتی خود دارند و با برترین کیفیت برای مهمانان سرو می نمایند.

کوفته تبریز

کوفته تبریزی از جمله غذاهای پرطرفدار ایرانی است که در نقاط مختلف این کشور طبخ می گردد. برای تهیه این غذا از گوشت چرخ نموده و سبزی کوفته استفاده نموده و ترکیب این مواد را به صورت گلوله ای شکل در می آورند. در وسط کوفته های توپی شکل نیز موادی چون آلو، آلبالو، زغال اخته، گردو و یا تخم مرغ آب پز شده قرار می دهند. سپس کوفته ها را در سسی که از زعفران و گوجه فرنگی پخته شده آماده نموده اند، قرار می دهند تا بپزد. هرچند این کوفته خوشمزه در شهرها و استان های مختلف ایران سرو می گردد اما خوردن آن در شهر زیبای تبریز مزه دیگری دارد که پیشنهاد می کنیم آن را از دست ندهید.

قلیه میگوی بندرعباس

اگر به غذاهای دریایی علاقمندید، برترین آن ها را می توانید در بندر عباس نوش جان کنید. این استان به علت قرار گرفتن در سواحل زیبای خلیج فارس، محصولات دریایی تازه و خوشمزه ای دارد که انواع غذاها با استفاده این مواد تهیه می گردد. از جمله غذاهای خوشمزه این منطقه می توان به قلیه میگو اشاره نموده که با استفاده از میگو، گشنیز تازه، تمر هندی، فلفل قرمز و سیر تهیه می گردد. برای خوردن غذاهای دریایی در بندرعباس بهتر است رستوران هایی را انتخاب نمایید که در نزدیکی بازار ماهی فروشان قرار دارند. این رستوران ها معمولا از صید روز برای غذاهای خود استفاده می نمایند از این رو غذاهای آن ها طعم و عطر خوشمزه تری در بین خوشمزه ترین غذاهای محلی ایرانی دارد.

میرزا قاسمی ماسوله

میرزا قاسمی یکی از برترین غذاهای محلی ایرانی است که به علت طعم خوشمزه و دوست داشتنی آن پای خود را از شمال کشور فراتر گذاشته و تقریبا در تمامی نقاط ایران جای خود را باز نموده است اما همچنان میرزاقاسمی شمالی با طعم سیر محلی تازه چیز دیگری است خصوصا اگر در ماسوله خورده گردد. این غذا از موادی چون بادمجان، سیر تازه، گوجه فرنگی و روغن زیتون تهیه می گردد. از این رو یک غذای کاملا گیاهی و سالم است. برای تهیه میرزا قاسمی، بادمجان ها را به صورت کبابی در آورده و به همراه سایر مواد در روغن تفت می دهند. در پایان نیز تخم مرغ ها را به آن اضافه نموده و سرو می نمایند. این غذا با نان یا برنج خورده می گردد.

منبع: همگردی

به "معروف ترین غذاهای محلی ایرانی و تنوعی بی نظیر از رنگ و طعم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین غذاهای محلی ایرانی و تنوعی بی نظیر از رنگ و طعم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید