بهره برداری از سامانه برخط آموزش الفبای فارسی دهخدا

به گزارش وبلاگ ملیسا، سامانه آموزش الکترونیکی الفبای فارسی در مؤسسه لغت نامه دهخدا و مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران طراحی و ایجاد شد.

بهره برداری از سامانه برخط آموزش الفبای فارسی دهخدا

به گزارش وبلاگ ملیسا، محمود بی جن خان، رئیس مؤسسه دهخدا در مرنام بهره برداری از این سامانه که به مناسبت شروع سال تحصیلی نو در روز سه شنبه، 30 شهریور برگزار شد، گفت: مؤسسه دهخدا به نام اولین و بزرگ ترین مرکز دانشگاهی آموزش زبان فارسی که تا کنون بیش از 23 هزار فارسی آموز از یکصد کشور دنیا را آموزش داده است، و با توجه به نیازی که در این حوزه دیده شده این سامانه را طراحی کرده است. در واقع این سامانه بخشی از پروژه بزرگ سامانه فارسی آموز دهخدا است که محتواسازی بخش های آن کامل شده و به تدریج بخش های مختلف در این سامانه پیاده می شوند.

هادی ویسی، معاون علمی مؤسسه دهخدا و مدیر این پروژه هم اظهار کرد: این سامانه به صورت نرم افزاری برخط و تحت وب، الفبای زبان فارسی را به غیرفارسی زبانان آموزش می دهد؛ بنابراین این نرم افزار یک آموزگار پایه است و به واسطه ترکیب تکنولوژی های نوین یادگیری الکترونیکی و نقش آفرینی معلم، اثربخشی یادگیری بالایی دارد و برای اولین بار است که در این سطح ارائه می شود.

او در ادامه گفت: در تهیه این سامانه، از تجربه های مدرسان و استادان مؤسسه دهخدا استفاده شده است و تیم کارشناسی و تولید محتوای این سامانه متشکل از اعظم السادات نوابی، کاظم هزاوه ای، پگاه خدیش، سیده رؤیا معصومی و زهرا ملکشاهی هستند. علاوه بر تولید محتواهای آموزشی مناسب، تمرین ها و آزمون های لازم هم طراحی شده و دکتر بی جن خان هم به نام یکی از استادان مطرح زبان شناسی نظارت کامل بر فرایند تولید محتوا و مراحل فنی داشته اند. همچنین آقای دادرس در مسائل نظارتی فنی سامانه و تهیه محتواهای صوتی پروژه را کمک کرده اند.

در بخش دیگری از این مرنام رئیس مؤسسه دهخدا افزود: این سامانه از نظر فنی، مجهز به قابلیت های مدرن و به روز در آموزش الکترونیکی است و در آن فارسی آموزان می توانند به صورت غیرهمزمان (بدون حضور مدرس و به صورت خودخوان) و همزمان (با کمک گیری از مدرس و سایر یادگیرنده های هم گروه خود) آموزش ببینند.

بی جن خان گفت: استفاده از محتواهای جامع و به روز در آموزش الفبای فارسی، آزمون تعیین سطح، مشاهده محتوا، تمرین و آزمون پایانی در فرایند یادگیری، قابلیت تعامل با کاربران، امکان دریافت بازخوردهای اصلاحی از مدرس، قابلیت مشاهده کارنامه فعالیت و عملکرد از طریق یادگیرنده، امکان پایش عملکرد یادگیرنده ها از طریق مدرس، ارسال بازخوردهای ترغیبی، قابلیت های مدیریتی مختلف و امکان استفاده در همه دستگاه ها و سیستم عامل ها را می توان از ویژگی های این سامانه نام برد.

همچنین هادی ویسی گفت: در واقع این یک کار مشارکتی است که در آن مؤسسه دهخدا تولید محتوا و بحث های دیگر مرتبط با آموزش مانند سناریونویسی سامانه به همراه نظارت و ارزیابی را به عهده داشته و شرکت رایادرس مسائل فنی کار مانند پیاده سازی و برنامه نویسی و تهیه محتواهای چندرسانه ای این کار را انجام داده است. شرکت رایادرس حدود یک سال قبل از طریق فراخوان مشترکی که مؤسسه دهخدا با صندوق نوآوری ریاست جمهوری داشت، از بین بیش از 50 شرکت و استارت آپ های متقاضی انتخاب شده است.

پرهام نیا، مدیر عامل شرکت رایادرس هم در این مرنام گفت: سامانه فارسی آموز دهخدا یک نرم افزار تحت وب (web application) است که امکان تولید و عرضه بسته های یادگیری الکترونیکی را فراهم می سازد و این ظرفیت را دارد که محتواهای متعدد و مختلف متنی و چندرسانه ای را در کنار فعالیت و تمرین ها به یادگیرنده ارائه و داده های مربوط به فعالیت و عملکرد یادگیرنده را گردآوری کند. همچنین بستری برای تعامل آموزگار-یادگیرنده و یادگیرنده-یادگیرنده فراهم می آورد.

دریایی از شرکت رایادرس هم افزود: با توجه به اهمیت بالای رسانه های آموزشی در تفهیم مطالب آموزشی و نقش مهم آن در یادگیری، در سامانه الفبا سعی شده است از تمامی مدیاهای آموزشی موردنیاز همراه با تعاملات کاربران استفاده شود. از این رو می توانیم با استفاده از امکانات سامانه و اثربخشی بالای مدیاهای آموزشی نقش مهمی را در درگیری حواس فراگیران و در نتیجه آموزش زبان فارسی ایفا کنیم. مدیاهای مورد استفاده در سامانه الفبا شامل: 318 فیلم، 330 فایل صوتی، 175 فایل تصویری و … است. که بعضاً با توجه به حساسیت های آموزشی تولید و بارگذاری فایل ها به دفعات اجرا شده است.

این سامانه هم اکنون به صورت رایگان در وبگاه مؤسسه لغت نامه دهخدا و مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران در اختیار علاقه مندان به زبان فارسی در سراسر دنیا قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بهره برداری از سامانه برخط آموزش الفبای فارسی دهخدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره برداری از سامانه برخط آموزش الفبای فارسی دهخدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید