حراج مجموعه ای از نامه های شخصی مارسل پروست به دوست بانکدارش

به گزارش وبلاگ ملیسا به نقل از اکتوالیته-دپارتمان کتاب های قدیمی و نسخه های خطی نادر خانه حراج آگوت در پاریس قرار است 300 آیتم شامل کتاب ها، نامه ها و نسخه های خطی قدیمی را در 3 ام ماه آینده میلادی به حراج بگذارد که بخش عمده ای از این مجموعه متعلق به کتابخانه شخصی هوراس فینالی، بانکدار و دوست نزدیک مارسل پروست بوده است.

حراج مجموعه ای از نامه های شخصی مارسل پروست به دوست بانکدارش

در بین کتاب های کتابخانه این بانکدار ثروتمند که در ابتدای قرن گذشته می زیسته، 15 نامه با خط و امضای مارسل پروست وجود دارد که بیانگر ارتباط صمیمی و نزدیک بین نویسنده فرانسوی و دوست بانکدارش بوده است.

در یکی از این نامه ها پروست از دوستش خواسته کمکش کند تا هر چه زودتر از شر یک عاشق نسبتا مزاحم خلاص گردد. پروست از هوراس خواهش نموده اگر می تواند شغلی برای آن شخص عاشق در یک جای دور پیدا کند تا دیگر مجبور نباشد او را ببیند.

پروست در یک نامه بدون تاریخ خطاب به دوستش نوشته من روی رازداری تو حساب می کنم که به او نگویی این من هستم که می خواهد او هرچه زودتر برای آغاز کارش به هرجا که می توانی بفرستی اش، اعزام گردد.

پروست در ادامه با لحنی بی رحمانه نوشته: او راس ساعت 5 همان طور که از قبل هماهنگ نموده اید، از طرف من به بانک پاریس می آید. ببین می توانی یک شغل در خاور دور یا قاره آفریقا برایش دست وپا کنی. او دنبال کار پرسود است و می خواهد آینده درخشانی داشته باشد. اما نگران و می ترسم که ذات او -که احتمالا در هیچ جغرافیا و مکانی تغییر نخواهد کرد- روحیه خوبی برای ادامه دادن برای او نگذارد و آن جا خیلی دوام نیاورد.

گفتننی است که خانه حراج آگوت قیمت مجموع این نامه ها را بین 40 تا 50 هزار یورو تخمین زده است.

یک نسخه لوکس نیز از کتاب در سایه دختران نوشکفته که جلد دوم شاهکار در جستجوی زمان از دست رفته است در این حراجی به قیمت تقریبی بین 60 تا 80 هزار یورو گذاشته شده است. در تقدیم نامه این کتاب پروست خطاب دوستش نوشته است به دوست قدیمی و همواره ام، آقای هوراس فینالی، به یاد خاطرات خوب روزهای گذشته.

مارسل پروست نویسنده و مقاله نویس فرانسوی بود که به دلیل نگارش رمان عظیم 7 جلدی در جستجوی زمان از دست رفته -که طی 14 سال به زبان فرانسه منتشر شد و به عقیده بسیاری برترین رمان قرن یا حتی برترین رمان همه زمان ها است- یکی از عظیم ترین نویسندگان تاریخ ادبیات دنیا قلمداد می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "حراج مجموعه ای از نامه های شخصی مارسل پروست به دوست بانکدارش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حراج مجموعه ای از نامه های شخصی مارسل پروست به دوست بانکدارش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید