حساس ترین حسگر تشخیص گاز آمونیاک طراحی شد ، زیست الکترونیک برای جلوگیری از خطر

به گزارش وبلاگ ملیسا، محققان با یاری نانوسیم های پروتئین پیروز به طراحی حساس ترین حسگری شدند که می تواند گاز خطرناک آمونیاک را تشخیص دهد.

حساس ترین حسگر تشخیص گاز آمونیاک طراحی شد ، زیست الکترونیک برای جلوگیری از خطر

به گزارش خبرنگار فناوری وبلاگ ملیسا، محققان دانشگاه امهرست ماساچوست در آمریکا یک حسگر گاز آمونیاک ابداع نموده اند که حساس ترین حسگری است که تا به امروز نسبت به این گاز خطرناک طراحی شده است. این حسگر که حسگر زیست الکترونیک به شمار می آید از نانوسیم های پروتئینی مشتق شده از باکتری ژئوباکتر درست شده است.

ژئوباکتر نوعی میکروب دوستدار رسوبات است و رشته های مو مانندی دارد که در فراوری برق از گل و لای و فاضلاب یاری می نمایند. بیش از 30 سال پیش، یک میکروبیولوژیست به نام درک لاولی این باکتری را در گل رودخانه کشف کرد. این میکروب رشته های پروتئینی مو مانندی دارد که از آن ها به عنوان سیم های نانو برای انتقال بار استفاده می نماید تا هم تغذیه کند و هم با سایر باکتری ها ارتباط برقرار کند.

حال محققان از این باکتری برای ساخت حسگر گاز آمونیاک استفاده نموده اند. آمونیاک برای کشاورزی، محیط زیست و زیست پزشکی گاز بسیار مهمی به شمار می رود. به عنوان مثال، زمانی که گاز آمونیاک در تنفس انسان وجود داشته باشد، علامتی از بیماری است. در حالی که در مرغداری ها، این گاز از مدفوع طیور فراوری می گردد و برای سلامت و راحتی آن ها مقدار این گاز باید به شدت مانیتور و کنترل گردد.

محققان می گویند: حسگر ما نسبت به آمونیاک حساسیت بسیار زیادی دارد و بهتر از حسگر های الکترونیک دیگر این گاز را تشخیص می دهد. علاوه براین، حسگر های الکترونیک موجود اغلب مستعد مداخله سایر گاز ها هستند. این در حالی است که حسگر ما به غیر از اینکه ارزان تر است، زیست تخریب پذیر است؛ بنابراین زباله الکترونیک به جا نمی گذارد و توسط باکتری ها با استفاده از خوراک های تجدیدپذیر و بدون احتیاج به مواد شیمیایی سمی فراوری می گردد.

آن ها می افزایند: نانوسیم های پروتئینی ژئوباکتر بسیار پایدار هستند و به مدت طولانی کار می نمایند. حسگر مبتنی بر این نانوسیم ها بعد از ماه ها استفاده مداوم همچنان قوی عمل می نماید و این امر بسیار حائز اهمیت است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "حساس ترین حسگر تشخیص گاز آمونیاک طراحی شد ، زیست الکترونیک برای جلوگیری از خطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حساس ترین حسگر تشخیص گاز آمونیاک طراحی شد ، زیست الکترونیک برای جلوگیری از خطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید