دو دیدگاه متفاوت درباره تعویق انتخابات پارلمانی هنگ کنگ

به گزارش وبلاگ ملیسا، خبرنگاران، گروه بین الملل- فرهاد همتی: انتخابات مجلس قانونگذاری منطقه ویژه اداری هنگ کنگ که برای شهریور امسال میلادی برنامه ریزی شده بود به تعویق افتاد.

دو دیدگاه متفاوت درباره تعویق انتخابات پارلمانی هنگ کنگ

فرماندار هنگ کنگ اظهار داشت از بیم افزایش شیوع ویروس کرونا، انتخابات شورای قانونگذاری این منطقه خودمختار یک سال به تعویق افتاد. شورای قانونگذاری (مجلس محلی) هنگ کنگ 70 کرسی دارد و آخرین بار سپتامبر 2016 انتخابات این شورا برگزار گردید و قراراست انتخابات مجلس هنگ کنگ شهریور سال آینده بر گزار گردد. نکته مهم دراین باره اینکه، کاخ سفید از تعویق انتخابات هنگ گنک انتقاد نموده و آن را مخالف دموکراسی دانسته است.

کارشناسان درباره علل تعویق انتخابات مجلس قانونگذاری منطقه ویژه اداری هنگ کنگ دو دیدگاه متفاوت دارند:

الف) از منظر بعضی از کارشناسان، انتخابات منطقه اداری ویژه هنگ کنگ به دلیل افزایش مبتلایان به کرونا و جدی بودن شیوع کرونا به تعویق افتاده است، همچنان که رئیس منطقه هنگ کنگ نیز در بیان علت تعویق انتخابات مجلسی به این موضوع اشاره نموده است.

ب) بعضی دیگر از کارشناسان براین باورند که، تعویق انتخابات هفتمین دور شورای قانونگذاری هنگ کنگ یک رویکرد سیاسی است تا دولت چین در این مدت بتواند با آرام کردن فضای منطقه هنگ کنگ، انتخابات را سال آینده برگزار نماید. هنگ کنگ چند ماهی است که دستخوش ناآرامی های سیاسی است. چینی ها معتقدند که کشورهای غربی در ایجاد این ناارامی ها دخیل هستند. صرف نظر از اینکه کدام نگاه با واقعیات تحولات هنگ کنگ مطابقت دارد، ذکر چند نکته دراین باره مهم به نظر می رسد:

خانم کری لم رییس اجرایی منطقه اداری ویژه هنگ کنگ روز آدینه اظهار داشت انتخابات مجلس این منطقه با توجه به اهمیت کنترل شیوع ویروس کرونا و با هدف حفظ جان و سلامتی مردم، به مدت یک سال به تعویق افتاده است. هنگ کنگ به مدت ده روز متوالی شاهد ابتلای بیش از 100 نفر به ویروس کرونا بوده و لم هشدار داده است درصورت شروع موج جدید شیوع این بیماری، نظام درمانی این منطقه از هم خواهد پاشید. تاکید خانم کری لم به این موضوع در شرایطی است که در حال حاضر آمار کلی مبتلایان این منطقه به کرونا به سه هزار و 151 تن رسیده است که از این تعداد 25 تن جان باخته و هزار و 66 تن هم درمان شده اند. طبق آمار نهادهای بین الملل، تا اواسط ماه ژوئیه، حداقل 70 کشور یا منطقه جهان به دلیل همه گیری کرونا انتخابات خود را به تعویق انداخته اند. بنابراین تعویق انتخابات محدود به چین - منطقه هنگ کنگ - نیست.

نکته بعدی اینکه، دولت آمریکا از تعویق انتخابات محلی منطقه هنگ کنگ انتقاد نموده وآن را تضعیف فرایندهای دموکراتیک و آزادی های هنگ کنگ ارزیابی نموده است. مقام های آمریکایی طی هفته های اخیر و به موازات تشدید تنش ها بین واشنگتن و پکن بارها با مداخله در مسایل داخلی این کشور به ویژه در زمینه روابط چین و هنگ کنگ، اتهاماتی را بر ضد پکن مطرح کردند، اما چین با رد این اتهام زنی ها به این کشور درباره دخالت در امور داخلی این کشور هشدار داده است. هنگ کنگ که مستعمره بریتانیا بوده در جولای 1997 از بریتانیا جدا و تحت حاکمیت سرزمین اصلی چین نهاده شد. با این حال کشورهای غربی از جمله انگلیس و آمریکا همچنان در امور داخلی این منطقه تحت حاکمیت چین مداخله می نمایند.

افزون براین، اعتراض واشنگتن به تعویق انتخابات هنگ کنگ یک روز پس از درخواست ترامپ برای تعویق انتخابات آمریکا انجام شده است. ترامپ که بارها از رأی گیری پستی انتقاد نموده روز پنجشنبه به صورت ضمنی خواهان تعویق زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور شد. به بیان دیگر، اعتراض واشنگتن به تعویق انتخابات مجلسی هنگ گنک، یک روز پس از درخواست ترامپ برای تعویق انتخابات آمریکا مطرح شده است.

از منظر بعضی کارشناسان، هنگ کنگ حالا تازه ترین جبهه رویارویی میان چین و آمریکا است. پس از تصویب قانون امنیتی هنگ کنگ که فقط آشوب گران، جدایی طلبان و تروریست ها را هدف قرار می دهد، آمریکا و شماری از کشورهای دیگر، چین را تحت فشار گذاشته اند اما بیشترین فشارها از طرف واشنگتن است که چندین لایحه و مقررات جدید ضد چینی و تحریم علیه مقام های این کشور در نظر گرفته است. باید به این نکته توجه کرد که، برای چین استقلال هنگ کنگ از این کشور یک معنا دارد و خودمختاری عالی معنای دیگری پیدا می نماید این منطقه و مرکز اقتصادی عظیم، دارای خودمختاری عالی است اما زیر اصل چین واحد اداره می گردد و استقلال آن به معنای عبور از این اصل و خط قرمز چین است.

افزون بر این، در حال حاضر، آمریکا و مخالفان داخلی چین، تعویق انتخابات هنگ کنگ را بهانه جدیدی برای اعمال فشار به پکن می بینند و کوشش می نمایند از این فضا نهایت استفاده را انجام دهند. تکیه بر موج تعویق انتخابات هنگ کنگ در حالی است که، واشنگتن در ماههای اخیر با ابزارهای مختلف کوشش نموده با افزایش فشارها بر پکن، در رفتار دولتمردان در مواجهه با آمریکا تغییر ایجاد نماید اما این کوشش ها تا به امروز نافرجام مانده و چینی ها اخیراً در بازی دیپلماتیک و جنگ کنسولگری نیز فاتح میدان بودند.

از منظر بسیاری از کارشناسان چین و آمریکا وارد جنگ سرد نانوشته ای شدند که هر روز به ابعاد آن افزوده می گردد. به جرات می توان مدعی شد که چین و آمریکا به همان عظیمی اقتصاد و داشتن قدرت بالای خود، دارای بیشترین اختلافات میان دو کشور در سراسر جهان هستند مجموعه ای از اختلافات و منازعات، روابط دو کشور عظیم در حال رشد و توسعه یافته را در حالی در بر گرفته است که رفع کردن یک یا چند مورد این چالش ها هم برای بهبود مناسبات دو طرف کفایت نمی نماید. در مجموع برآیند رویارویی و زورآزمایی امروز چین با آمریکا که ریشه در تاریخ مناسبات و اختلافات شدید دو طرف در عرصه های منطقه ای و جهانی دارد حاکی از شکل گیری نوع جدیدی از قطب بندی جهانی به ویژه خط بطلان کشیدن بر جهان تک قطبی و یکجانبه گرایی آمریکا است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دو دیدگاه متفاوت درباره تعویق انتخابات پارلمانی هنگ کنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو دیدگاه متفاوت درباره تعویق انتخابات پارلمانی هنگ کنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید