سوخت های فسیلی و گرمایش جهانی

به گزارش وبلاگ ملیسا، سوخت های فسیلی و گرمایش جهانی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارد. این بدین خاطر است که پدیده گرمایش جهانی عمدتاً به خاطر استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی ایجاد می گردد. در ادامه به جزئیات بیشتری در این مورد اشاره

سوخت های فسیلی و گرمایش جهانی

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

سوخت های فسیلی و گرمایش دنیای ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارد. این بدین خاطر است که پدیده گرمایش دنیای عمدتاً به خاطر استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی ایجاد می شود. در ادامه به جزئیات بیشتری در این مورد اشاره شده است.

زغال سنگ ، نفت و گاز طبیعی سه شکل مختلف سوخت های فسیلی می باشد که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. سوخت های فسیلی به وسیله تجزیه بی هوازی مواد آلی در زیر سطح زمین که میلیون ها سال طول می کشد تشکیل می شود. امروزه، سوخت های فسیلی از منابع انرژی در دسترس است که به طور گسترده هم برای مصارف شخصی و هم مصارف تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. از نفت برای تأمین سوخت وسایل نقلیه استفاده می شود و از زغال سنگ و گاز طبیعی برای فراوری برق برای مصارف خانگی و اداری استفاده می شود. آمار نشان می دهد که تقریباً سه چهارم احتیاج به انرژی در دنیا به وسیله سوخت های فسیلی تأمین می شود.

دی اکسید کربن: گاز گلخانه ای

وجود مقادیر بالای دی اکسید کربن در اتمسفر منجر به افزایش اندازه گرما در سطح زمین می شود. این بدین خاطر است که دی اکسید کربن گرمای نور خورشید را به دام می اندازد و اجازه نمی دهد از اتمسفر پراکنده شود. این فرآیند اثر گلخانه ای نامیده می شود. از آنجایی که سوخت های فسیلی از هیدروژن و کربن تشکیل شده است، سوختن آن ها اندازه زیادی کربن دی اکسید در هوا آزاد می نماید. هنگامی که افزایش قابل توجهی در اندازه دی اکسید کربن موجود در هوا رخ می دهد، اندازه گرمای جذب شده به وسیله دی اکسید کربن هم افزایش می یابد. این به نوبه خود باعث افزایش دمای سطح زمین می شود که با اسم گرمایش دنیای هم شناخته می شود.

گرم تر شدن سیاره زمین

شواهد به دست آمده از تحقیقات مختلف نشان می دهد که از اوایل قرن نوزدهم، اندازه دی اکسید کربن اتمسفر حداقل 25 درصد افزایش یافته است. این عمدتاً به خاطر استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی در سرتاسر دنیا می باشد. بدین خاطر، در 150 سال گذشته، دمای زمین بیش از 1 درجه فارنهایت افزایش یافته است. برآورد می شود که دما در صد سال آینده باز هم افزایش یابد. بنابراین، سیاره زمین در قرن بعد به مراتب گرم تر خواهد بود.

بالا رفتن سطح آب دریاها

افزایش سطح آب دریا می تواند آب و هوای زمین را تحت تأثیر قرار دهد. این باور وجود دارد که تغییرات شدیدی در شرایط آب و هوایی نقاط مختلف دنیا صورت خواهد گرفت. یخچال های طبیعی با سرعت بیشتری ذوب خواهد شد. در نتیجه، منطقه ها واقع در نزدیک محل های آبی به همراه منطقه ها ساحلی در معرض خطر غرق شدن قرار خواهد گرفت. بسیاری از دلتاها ، جزیره ها و شهرهای پر جمعیت به وسیله آب پوشانده خواهد شد و خشکسالی و سیل های مکرر و بسیاری رخ خواهد داد.

گازهای سمی باعث ایجاد باران اسیدی می شود

احتراق سوخت های فسیلی نه تنها باعث انتشار دی اکسید کربن در هوا می شود بلکه باعث فراوری گازهای دیگری مانند کربن مونوکسید ، متان ، نیتروژن اکسید و غیره هم می شود که باعث آلودگی هوا می شود. این گازها در آب حل می شود و به اسیدهای مضر مانند اسید سولفوریک و اسید کربنیک تبدیل می شود. این مواد به شکل باران اسیدی به سطح زمین باز می شود که تأثیر زیادی بر روی کل شرایط زیست محیطی دارد. باران اسیدی باعث آسیب تماشا خاک و زندگی گیاهی می شود و آب را آلوده می نماید.

نشت نفت

نفت خام اغلب به وسیله نفتکش ها از محلی به محل دیگر انتقال داده می شود. وجود نشت در نفتکش ها باعث نشت نفت می شود. چنین تصادف هایی بارها در گذشته رخ داده است. نشت نفت نه تنها باعث آلوده شدن آب می شود بلکه زندگی جانوران دریایی را هم تهدید می نماید.

می توانید ببینید که مسائل سوخت های فسیلی ، گرمایش دنیای و تغییرات آب و هوایی همگی با یکدیگر مرتبط است. همه ما نقش حیاتی در کنترل این مسائل ایفا می کنیم. اگر ما اقدامات کوچکی از جانب خود انجام دهیم، می توانیم سیاره خود را از بلایای بزرگ نجات دهیم. بدین منظور، باید احتیاج خود به انرژی را کاهش دهیم. ما باید مصرف انرژی را در خانه ها و وسایل نقلیه خود کاهش دهیم. ما بعلاوه باید قطع کردن درختان را متوقف کنیم و بیشتر درختکاری کنیم. این بدین خاطر است که گیاهان از دی اکسید کربن برای فراوری اکسیژن استفاده می نمایند.

منبع: راسخون

به "سوخت های فسیلی و گرمایش جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوخت های فسیلی و گرمایش جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید