قادری: چاره ای جز حذف ارز ترجیحی نداریم

به گزارش وبلاگ ملیسا، یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 با بیان اینکه ناچار به حذف ارز ترجیحی هستیم، گفت: تبعات منفی استمرار پرداخت ارز ترجیحی بیشتر از حذف آن است، چون دولت برای تأمین آن ارز از بازار آزاد گرفته که نتیجه آن افزایش حجم نقدینگی و پیامدهای تورمی است.

قادری: چاره ای جز حذف ارز ترجیحی نداریم

جعفر قادری در گفت وگو با وبلاگ ملیسا اظهار کرد: به نظر بنده باید با حذف ارز ترجیحی یارانه ای برای قشرهای کم عایدی در نظر گرفت تا بخشی از کاهش قدرت خرید را جبران کرد. برای بقیه کالاها هم ارز ترجیحی به مرور حذف گردد. بدان معنا که ارز 4200 تومانی اختصاص پیدا نکرده و در عین حال ارز 23 هزار تومانی هم داده نگردد بلکه عدد بینابینی در نظر گرفته که بخشی از مشکل را حل نماید.

وی درباره تبعات حذف ارز ترجیحی گفت: اگر همچنان ارز ترجیحی در سال آینده استمرار داشته باشد ایرادات و اشکالاتی که به تخصیص آن وارد می شد، ادامه پیدا می نماید. بدان معنا که تقاضا برای ارز ترجیحی اضافه شده و بخشی از کالاها که با ارز 4200 تومانی وارد می شد به علت قیمت پایین آن حیف و میل می گردد و بعلاوه امکان رشد تولیدات داخلی وجود ندارد پس ناچار به حذف ارز ترجیحی هستیم چون ادامه راستا مشکل زا خواهد بود.

قادری در عین حال گفت: نباید یکباره ارز ترجیحی را حذف کرد بلکه باید این کار به مرور انجام گردد. مثلا حذف ارز 4200 تومانی از روغن مشکل خاصی را ایجاد نمی نماید ولی درباره گوشت باید عدد بینابینی برای تخصیص ارز در نظر گرفته تا یکباره فشار به مردم وارد نگردد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: تبعات منفی وجود ارز ترجیحی بیشتر از حذف آن است. ادامه تخصیص ارز 4200 تومانی بدان معناست که دولت وادار می گردد از بازار آزاد، ارز مورد نیازش را تأمین کند که تأمین آن هزینه های ریالی برای دولت دارد. پس دولت وادار می گردد که پایه پولی و حجم نقدینگی را اضافه کند که این موضوع هم آثار و پیامدهای تورمی خواهد داشت. پس نگرانی بعضی از آقایان مبنی بر اینکه حذف ارز ترجیحی آثار تورمی در پی دارد به این موضوع تبدیل می گردد که اگر ارز ترجیحی حذف نگردد آثار و پیامدهای تورمی بیشتری را به جای خواهد گذاشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "قادری: چاره ای جز حذف ارز ترجیحی نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قادری: چاره ای جز حذف ارز ترجیحی نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید