موقعیت های بزرگ تر خواب و خیال شده اند

به گزارش وبلاگ ملیسا، یکی از دلایلی که ستاره های ایرانی را به بازی در بلژیک قانع می کند، نبودن فرصت های بزرگتر است.

موقعیت های بزرگ تر خواب و خیال شده اند

مازیار گیلکان| علیرضا بیرانوند را اگر یکی از مهم ترین چهره های سالیان اخیر فوتبال ایران بدانیم، آنگاه حضورش در لیگ بلژیک پیام هایی را برای ما خواهد داشت. او یکی از مؤثرترین بازیکنان پرسپولیس در چند فصل اخیر و یکی از پیروز ترین چهره های فصل های اخیر لیگ برتر ایران است. بیرانوند جام جهانی را تجربه کرده و اگر بخواهیم چند نفر را از لیگ ایران در آستانه پیوستن به یک باشگاه بزرگ تصور کنیم، لابد یکی از آنها علیرضا بیرانوند است. اما آنچه در واقعیت اتفاق می افتد با خواب و خیال تفاوت دارد. بزرگترین فرصت برای بیرانوند بازی در آنتورپ بلژیک است و این بخشی از واقعیت های فوتبال ایران را با ما در میان می گذارد.

فوتبال ایران که روزگاری بازیکنانش را از لیگ ایران در بایرن مونیخ و هامبورگ می دید یا تجربه بازی در کالچو و لالیگا را پشت سر می گذاشت، حالا بابت حضور بازیکنش در لیگ بلژیک شاد است. این بی شک از نشانه های نزول کیفیت فنی بازیکنان ایرانی است اما دلایل دیگری هم دارد.

افزایش قیمت دلار در ایران هر پیشنهادی از خارج کشور را برای بازیکنان هیجان انگیز کرده است. فوتبال ایران با بحران های جدی اقتصادی روبرو شده و اگرچه با توجه به بحران های اقتصادی همچنان از خرید بازیکنان به قیمت گزاف دست برنمی دارد اما افزایش چشمگیر نرخ دلار در سال های اخیر هر پیشنهاد اروپایی یا از کشورهای حوزه خلیج فارس را حتی برای گران ترین بازیکنان لیگ ایران رویایی جلوه می دهد، چون تبدیل دلارها و یوروها به ریال، ارقام قرارداد را برای بازیکنان بسیار بزرگتر از همیشه جلوه می دهد. حالا یک قرارداد ارزان در اروپا برای بازیکن ایرانی رقمی فوق العاده محسوب می شود و این می تواند باعث شود بازیکنان به هر پیشنهادی پاسخ مثبت دهند.

علیرضا بیرانوند یک بازیکن 20ساله نیست که حضورش در بلژیک دروازه های بعدی را برای او باز کند، مگر آنکه درخشش او در بلژیک فوق تصور باشد که امیدواریم چنین شود. اما یکی از دلایلی که ستاره های ایرانی را به بازی در بلژیک قانع می کند، نبودن فرصت های بزرگتر است. در فوتبال ایران روابط برای ساختن موقعیت های بزرگتر از بین رفته و فوتبال ایران روابط گسترده ای با سطح درجه اول فوتبال ندارد. این خود هزار و یک دلیل دارد که مهم ترین آن، سطح بینش مدیریت باشگاه هاست. باشگاه پرسپولیس به درآمد حداقلی اش از فروش بیرانوند قانع است چون در بسیاری از موارد باشگاه های ایرانی درآمدی از فروش بازیکنان خود ندارند و قراردادهای کوتاه مدت و گزاف راه درآمدزایی را به روی باشگاه ها بسته است.

کاش فرصت های بزرگتری ساخته شوند و کاش ستاره ها در قاب های تماشایی تری دیده شوند.

منبع: ایران ورزشی

به "موقعیت های بزرگ تر خواب و خیال شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موقعیت های بزرگ تر خواب و خیال شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید