نمایش های خیابانی جشنواره تئاتر فجر، پرشور تر از سال های پیش

به گزارش وبلاگ ملیسا، خبرگزاری خبرنگاران- عضو هیئت انتخاب بخش ویژه سرباز انقلاب سی و نهمین جشنواره تئاتر فجرگفت: بخش نمایش های خیابانی جشنواره تئاتر فجر به دلیل شرایط ویژه سال جاری می تواند پرهیجان تر از دوره های قبل برگزار گردد.

نمایش های خیابانی جشنواره تئاتر فجر، پرشور تر از سال های پیش

به گزارش خبرگزاری وبلاگ ملیسا به نقل از روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، آقای محمد لارتی عضو هیئت انتخاب بخش ویژه سرباز انقلاب (نمایش های خیابانی) جشنواره تئاتر فجر، درباره حضور این بخش در جشنواره سال جاری، اعلام کرد: بخش ویژه در جشنواره تئاتر فجر یک رویکرد و حرکتی است که باعث می شود ما دسته بندی بسیار خوب و هدفمندی در اجرای آثار داشته باشیم. این هدف به شاکله اصلی در نام جشنواره تئاتر فجر به عنوان جشن انقلاب باز می شود تا بتوانیم آثاری را که با هدف دستاورد های انقلاب و آنچه ماحصل زحمات هنرمندان تئاتر است، به نمایش گذاشته و عرضه کنیم.

وی اضافه نمود: این برآیند و حضور وقتی در جشنواره تئاتر فجر نمود پیدا می نماید، باعث شکوفایی فراوری آثار می شود. در طول سال جشنواره های هنری موضوعی بسیاری برگزار می شود و ماحصل این آثار در جشنواره فجر به نمایش در می آید. سال جاری با توجه به شیوع کرونا جشنواره های تئاتری نتوانسته اند همچون گذشته فعالیت نمایند، هنرمندانی را داشتیم که آثاری فراوری کردند، اما فضا و محیطی برای اجرایش پیدا نکردند و در جشنواره فجر فرصتی برای آن ها ایجاد شده تا بخشی از فراوریات نمایشی خود با موضوعات ارزشی را ارائه نمایند.

وی درباره سطح کیفی آثار ارسال شده، شرح داد: فراوریاتی که در حوزه تئاتر خیابانی شاهد آن هستیم، بسیار ارزشمند هستند و سال جاری هم با توان و قدرت بسیار بالاتری گروه های تئاتری به فعالیت پرداخته اند و علی رغم اینکه محدودیت هایی برای فراوری داشتند، اما انرژی بیشتری گذاشتند و کوشش بیشتری کردند. من نوید یک جشنواره بسیار خوب و اجرا های پرباری را می دهم، امیدوارم که بچه های تئاتر خیابانی با این آثار ارزشمند رونق و شکل و شمایل خوبی به جشنواره تئاتر فجر سال جاری بدهند.

او درباره اینکه برگزاری بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر در شرایط کرونایی سال جاری تا چه اندازه می تواند در زنده نگه داشتن تئاتر در جامعه موثر باشد؟ عنوان نمود: به نظرم تدارک ویژه ای برای بخش خیابانی دیده شده و با توجه به شرایط سال جاری فکر می کنم اجرا های خیابانی دوره سی و نهم پرطمطراق باشند و شور و هیجان هر ساله جشنواره فجر را سال جاری در بخش خیابانی بیشتر ببینیم.

آقای لارتی درباره برگزاری آنلاین جشنواره تئاتر فجر در شرایط شیوع کرونا و محدودیت های اجتماعی، اعلام کرد: باید خودمان را به روز کنیم. در مقاله ای خواندم که هنرمندان انگلیسی گفته بودند باید خود را برای شرایط کنونی و حتی پاندومی های بدتر آینده آماده می نمایند. حقیقتا ممکن است شکل تئاتر کلاسیک برای مدت ها اتفاق نیافتد و ما باید خود را با شرایط و فرم جدید برای آنکه هنر تئاتر از بین نرود و به کسالت روی نیاورد وفق دهیم و از فضای مجازی و ابزار های مدیا استفاده کنیم تا مخاطبان با تئاتر همراه شوند. ضمن اینکه معتقدم می توانیم مخاطبان حداکثری را از طریق بستر آنلاین جذب کنیم. البته این مسایل به فراهم بودن زیرساخت ها باز می شود که متاسفانه در این زمینه مشکلاتی داریم.

وی در پاسخ به اینکه برگزاری جشنواره تئاتر فجر را تا چه اندازه ضروری می داند؟ شرح داد: در پاسخ به این سوال با دو مبحث رو به رو هستیم، اول معیشت هنرمندان و دوم وجود تئاتر. در زمینه مقوله معیشت همه می دانیم که هنرمندان تئاتر یک سال تمام با سختی زندگی کردند و این شرایطی است که هیچکس برای آن آماده نبوده است. از طرف دیگر برگزار نشدن جشنواره تئاتر هم امکان پذیر نیست و علاقه مندان و فعالان حوزه تئاتر به وجود آن احتیاج دارند و به همین دلیل اگر جشنواره فجر را به واسطه کرونا حذف کنیم عظیم ترین ضربه به تئاتر کشور وارد و شرایط بسیار سخت تر خواهد شد.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری آقای حسین مسافرآستانه 11 تا 21 بهمن 99 برگزار می شود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir است.

منبع: خبرگزاری آریا

به "نمایش های خیابانی جشنواره تئاتر فجر، پرشور تر از سال های پیش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش های خیابانی جشنواره تئاتر فجر، پرشور تر از سال های پیش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید