گیاهانی با ساختار حیرت انگیز و خاص، آشنایی با جام میمون و پارچ گوشتخوار را از دست ندهید

به گزارش وبلاگ ملیسا، گیاهان نسبت به دنیای اطراف خود مطلع هستند و گیاهانی در دنیا وجود دارند که رفتار های عجیبی دارند.

گیاهانی با ساختار حیرت انگیز و خاص، آشنایی با جام میمون و پارچ گوشتخوار را از دست ندهید

به گزارش خبرنگار ، گیاهان چشم و گوش ندارند، اما می توانند غذای خود را بیابند، مغز ندارند، اما به طرز شگفت انگیزی قادر به درک محیط خود هستند و براساس آن واکنش نشان می دهند. برای مدت طولانی اعتقاد داشتیم گیاهان موجودات زنده بی حرکتی هستند که دنیای اطراف خود را دیدن می نمایند و نمی توانند هیچ کاری برای آن انجام دهند که معلوم شد این اعتقاد اشتباه است.

در فهرست زیر 8 گیاه که مانند حیوانات هستند آورده شده اند. حتی بعضی از آن ها به انسان هم شباهت دارند.

1- گیاه سِس، درخت مو صحرایی (گیاهانی که بو را حس می نمایند)

گیاه سس، گیاهی انگلی است که ریشه ندارد و نمی تواند غذای خود را تهیه کند. او در یک گیاه میزبان زندگی می نماید و احتیاج های خود را از آن تهیه می نماید. نیشتر های ریز آن، ساقه های گیاهان دیگر را سوراخ می نماید و از آن ها می مکد. چیزی که ما را بسیار غافل گیر می نماید این است که این گیاه قادر به انتخاب میزبان است و اکثرا گوجه فرنگی را بیشتر از بقیه گیاهان انتخاب می نماید. طبق تحقیقاتی که به وسیله دانشگاه دولتی پن انجام شد این گیاه قربانیان را در اطراف خود استشمام می نماید و پایان یکی را انتخاب می نماید.

2- گیاه حساس یا قهر و آشتی (mimosa pudica)

واکنش گیاهان نسبت به لمس طبیعی است، اما نه به سرعت زیاد. در این گیاه فشار آب در برابر دیواره های سلول، برگ ها را سفت نگه می دارد. هنگامی که این گیاهان نیش زده شوند و یا ضربه بخورند به سرعت خم می شوند. این گیاه بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است. علت دقیق پاسخ سریع این گیاه نسبت به لمس کاملا معین نیست، اما با این حال انتظار نمی رود یک گیاه با سرعت بسیار زیاد واکنش نشان دهد.

3- گیاه پایکوب (desmodium gyrans)

گیاه پایکوب گیاهی است که تمامی رفتار یک گیاه را نقض می نماید. گیاهان ممکن است به لمس، نور و آتش واکنش نشان دهند، اما به موسیقی چطور؟ این گیاه به صدا واکنش نشان می دهد و بیشتر از هر چیزی نسبت به آن حساس است.

4- ونوس حشره خوار

بسیاری از ما با این گیاه درنده آشنا هستیم. این گیاه رفتار حیوانات را به نمایش می گذارد و بومی کارولینا است. هنگامی که حشره ای به برگ های باز آن نزدیک می گردد و پرز این گیاه را لمس می نماید، گیاه بسته می گردد و حشره را در خود حبس می نماید. سپس حشره هضم می گردد و به اسم مکمل مواد غذایی گیاه استفاده می گردد.

5- گیاه تهاجمی (spotted knapweed)

گیاه تهاجمی گیاهی است که تهدیدی جدی برای مراتع محسوب می گردد. برای جذب مواد غذایی از خاک ریشه گیاه تهاجمی مجموعه ای از مواد شیمیایی را در خود جای داده است و این مواد شیمیایی فواید ناخوشایندی دارند که بسیاری از گیاهان دیگر را از بین می برد تا تسلط بیشتری بر خاک داشته باشد.

6- گیاه پارچ

یکی دیگر از گیاهان گوشتخوار گیاه پارچ است. تکامل باعث شده است که برگ های آن به شکل قیف دربیایند و ساختاری کلاهک شکل روی دهانه آن رشد کند. دام ایجاد شده به وسیله این گیاه بسیار ساده است و حشرات به وسیله رنگ و بو جذب آن می شوند. وقتی حشره نزدیک می گردد، روی دهانه قدم می گذارد، در قسمت داخلی می افتد، سپس می میرد و هضم می گردد.

7- نپنتس

این گیاه به اسم جام میمون شناخته می گردد، زیرا مشاهده شده است میمون ها از آب جمع شده داخل این گیاه می نوشند. این گیاه بعلاوه حشرات را به دام می اندازد، اما گونه های عظیم تر این گیاه حتی موش ها را هم به دام می اندازد. نپنتس مانند فنجان به نظر می رسد بنابراین حاوی مایعاتی است که برای غرق کردن و هضم حیوانات استفاده می گردد.

8- گیاه شبیه به حیوان (دروزرا، گیاه حشره خوار باتلاقی)

گیاهی گوشت خوار با 200 گونه است. خصوصیت شاخص این گیاه شاخک های متحرک آن است که دارای ترشحات شهد مانند شیرین و چسبنده است. وقتی حشره به منظور جذب غذا روی ترشحات بنشیند، به دام می افتد.

  • 5 گیاه گلدار آپارتمانی را بشناسید
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "گیاهانی با ساختار حیرت انگیز و خاص، آشنایی با جام میمون و پارچ گوشتخوار را از دست ندهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاهانی با ساختار حیرت انگیز و خاص، آشنایی با جام میمون و پارچ گوشتخوار را از دست ندهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید