اتصال 40 سرویس برای ارائه خدمات شهری

به گزارش وبلاگ ملیسا، تهران (پانا) - مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با اشاره به حوزه تبادل داده در بخش های دولتی می گوید سرویس های زیادی خدمات خود را از بخش های دولتی دریافت می نمایند، اما با این وجود هنوز در حوزه تبادل داده ها کارهای زیادی باید انجام گردد.

اتصال 40 سرویس برای ارائه خدمات شهری

به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پنجاه و نهمین جلسه از سلسله نشست های نقد و اندیشه که مدتی است وزارت ارتباطات آن را برگزار می نماید، این بار کارشناسان ضرورت تحقق دولت الکترونیکی، تدوین قوانین در حوزه فضای مجازی، اصل شفافیت و آزادسازی داده ها را به عنوان ضرورت اعمال حکمرانی بر فضای مجازی به بحث گذاشتند. این جلسه موضوع حکمرانی در فضای مجازی از منظر دولت الکترونیکی با حضور رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات و محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران برگزار گردید.

شورایی برای هماهنگی دستگاه های دولتی

رضا باقری اصل با این شرح که شورای اجرایی فناوری اطلاعات هماهنگ نماینده دستگاه های دولتی در ارائه خدمات الکترونیکی است و در اساسنامه آن کاربری فضای مجازی در امور فرهنگی، مالی، سیاسی و اجتماعی قید شده است، گفت: زمانی از دولت الکترونیکی نام می بریم منظور همه دستگاه های اجرایی سه قوه و بخش خصوصی است که این شورا وظیفه اتصال بخش های الکترونیکی ایجادشده را در لایه های مختلف دارد.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اعلام کرد: برای نخستین بار رئیس جمهوری، ریاست شورا در پنج جلسه گذشته را به عهده داشته و مصوبات جدید این جلسات نیز برای برطرف اختلافات گذشته است، بنابراین تغییر رویکرد موجب ایجاد تغییر در فعالیت شورا شده است.

باقری اصل تأکید کرد: تعامل خوبی با نهاد ریاست جمهوری برقرار شده است که این تغییرات در نحوه حکمرانی دولت الکترونیکی به خوبی قابل مشاهده است.

محمد فرجود درباره عملکرد فناوری اطلاعات شهرداری نیز گفت: سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران وظیفه سیاست گذاری ICT و مدیریت فناوری های این حوزه را به عهده دارد که این اقدامات با یاری بخش خصوصی انجام می گردد. حوزه نرم افزار، امنیت داده ها و... جز وظایف این سازمان است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران درباره مأموریت های این سازمان نیز توضیح داد: راهبری حوزه شهر هوشمند در شهرداری تهران و ارائه آمار و داده ها و تحلیل آن ازجمله مأموریت ها در این سازمان است.

قوانین با فضای جدید منطبق نیست

باقری اصل درباره ضرورت هوشمند شدن خدمات اعلام کرد: موضوعاتی که ما با آن ها سروکار داریم فقط تهران هوشمند نیست بلکه مالیات هوشمند، بیمه و... را شامل می گردد در این زمینه این سؤال مطرح می گردد که آیا قوانین جوابگوی این موضوعات است؟ که باید بگوییم قوانین فعلی برای دهه های گذشته است و با فضای جدید منطبق نیست.

وی ادامه داد: ما با سازوکارهایی که ایجاد نموده ایم نمی توانیم مرزهای فضای مجازی را بشکافیم. ساختارهای ما مفهوم فضای مجازی را هضم ننموده اند.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات با اشاره به اهمیت الکترونیکی شدن خدمات توضیح داد: در حال حاضر برای احراز هویت افراد مراکزی تشکیل شده است و مردم باید گاهی در صف های طولانی منتظر باشند درحالی که می توان از سیستم های هوشمند بهره گرفت و در کمترین زمان بیشترین خدمات را ارائه کرد اما در ساختارهای ما استفاده از ابزارهای هوشمند نفوذ ننموده است.

نبود قوانین چالش هوشمند سازی

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران درباره چالش های الکترونیکی شدن نهادها توضیح داد: نکته مهم این است که ابتدا باید قوانین تدوین و تصویب و سپس توسط مخاطبان اجرا گردد.

وی درباره اهمیت ایجاد دولت الکترونیکی اعلام کرد: دولت الکترونیکی، یک سازمان عظیم است که باید تشکیل گردد تا بخش های بعدی بتوانند هوشمند شوند با این روش بهره وری نیز افزایش می یابد؛ اما مشکل اینجاست که نوآوری هنوز در قانون گذاری رسوخ ننموده است و باید اصلاح گردد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با اشاره به حوزه تبادل داده در بخش های دولتی اعلام کرد: سرویس های زیادی خدمات خود را از بخش های دولتی دریافت می نمایند، اما با این وجود هنوز در حوزه تبادل داده ها کارهای زیادی باید انجام گردد.

فرجود اضافه نمود: در حال حاضر برای یک خدمت شهرسازی در شهرداری بیش از 40 سرویس به هم متصل هستند هر چه تعداد این اتصال ها بیشتر گردد خدمات سریع تر ارائه می گردد.

حکمرانی داده مساوی با مقابله با فساد

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات درباره پرداخت قبوض انرژی شرح داد: قبوض آب، برق و گاز در حال حاضر به نام کسی صادر می گردد که از ابتدا مجوز را از اداره مربوطه دریافت نموده است بنابراین اگر مصرف زیاد یا کم باشد به نام فردی که قبوض به نامش صادر شده ثبت می گردد درحالی که قبض باید به نام بهره بردار یا کسی که از آن استفاده می نماید صادر گردد به طوری که به محض خرید یا دریافت اجاره نامه، نام بهره بردار به وسیله سیستم به مرکز ارسال گردد و در قبض های بعد ثبت گردد.

باقری اصل توضیح داد: مثال قبوض نشان می دهد که حکمرانی داده از موضوع نوآورانه به ضرورت تبدیل شده است و با همین روش می توان جلوی فساد ایستاد.

وی تأکید کرد: سیاست گذاران باید بدانند تا وقتی نگاه اقتدارگرا به نحوه حکمرانی داشته باشند نمی توانند به چالش های جدید فضای مجازی غلبه نمایند و در این زمینه مردم هم باید مشارکت داشته باشند.

50 درصد نیروهای دولتی کارهای تکراری دارند

باقری اصل اعلام کرد: باید قوانین متناقض را از سر راه حکمرانی فضای مجازی برداریم. نمی گردد قانونی بگذاریم که قانون دیگری را نقض کند.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات توضیح داد: 50 درصد خدمات دولت از جنس مجوز دهی و اعتبارسنجی است این فرآیندها تکراری است و 50 درصد نیروهای دولت می توانند جاهای دیگر مشغول به کار شوند.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران گفت: همه می دانند ابزارهای جدید فناورانه می آیند و جایگزین قبلی می شوند اما چند نفر آموزش و مهارت های لازم را دارند تا قانون های فناوری را بنویسند؟ فناوری سریع می آید و پذیرش آن در جامعه سریع انجام می گردد و طبق آن هم انتظارها افزایش می یابد.

وی تأکید کرد: باید فضا را برای مشارکت مردم باز گذاشت، نباید انتظار داشت دولت آخرین تجارب را درزمینهٔ فضای مجازی را خودش به تنهایی کسب کند.

فرجود گفت: در شهر تهران مدیریت ترافیک دیگر از عهده نیروی انسانی برنمی آید بنابراین باید از ابزارهای جدید استفاده گردد. اگرچه با روی کار آمدن آن ها یکسری مشاغل حذف می گردد اما راه حلهایی نیز وجود دارد که با توانمندسازی افراد می توانیم از آن ها در بخش های دیگر استفاده کنیم.

شفافیت رکن اصلی مشارکت

باقری اصل درباره راه حل مشارکت در فضای مجازی گفت: رکن اصلی مشارکت پذیری شفافیت است. به عنوان مثال باید شفاف به مردم گفته گردد که مالیاتی که می دهند در کجا هزینه می گردد. شفافیت قوای نظارتی را تقویت می نماید و 84 میلیون نفر ناظر مسئولان می شوند.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اضافه نمود: شفافیت ما را نسبت به خطاها مطلع و جهت را اصلاح می نماید و گاهی به تصورات شخصی کارمندان دولت اثر می گذارند و آن ها هم متوجه می شوند باید خود را اصلاح نمایند.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات درباره دستاوردهای سال های اخیر نیز گفت: شش رشته دانشگاهی در مقاطع مختلف راه اندازی شد یکی از آن ها علوم داده است. می خواستیم دولت را مجاب کنیم تا فارغ التحصیلان این رشته ها را استخدام کند اما دولت دست خود را بسته است.

وی توضیح داد: ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات یکی از اقدامات خوب است که ماهیانه 100 میلیون تراکنش با 730 سرویس دارد.

اختیار داده از دستگاه ها سلب گردد

باقری اصل تأکید کرد: اختیار داده باید از دستگاه ها سلب گردد زیرا داده برای نظام و مردم است با استفاده از داده ها می توانیم در زمینه های مختلف پیش بینی انجام دهیم.

فرجود در سرانجام گفت: درزمینهٔ هوشمندسازی، همه سازمان ها در یک نقطه نیستند بعضی ها جلوتر بعضی عقب تر حرکت نموده اند. باید قوانین در این زمینه نوشته گردد و راه برای حرکت آن ها باز گردد و در این زمینه به یاری دولت و بخش خصوصی با یکدیگر نیازمند هستیم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "اتصال 40 سرویس برای ارائه خدمات شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتصال 40 سرویس برای ارائه خدمات شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید