اقدام تازه مجلس علیه زنگنه کلید خورد

به گزارش وبلاگ ملیسا، علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، از ارائه طرح تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت در دوران هشت ساله مدیریت بیژن زنگنه در مجلس اطلاع داد.

اقدام تازه مجلس علیه زنگنه کلید خورد

به گزارش مهر، وی در این باره، گفت: صنعت هیدروکربوری در دنیا از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و صندلی جمهوری اسلامی ایران در این عرصه با در اختیار داشتن صندلی نخست تجمیعی منابع نفت و گاز و بعلاوه ظرفیت های بزرگ سرمایه انسانی متخصص در بخش های مختلف این صنعت بسیار ویژه است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: با توجه به ناکارآمدی ها و اهمال های مدیریتی تاسف برانگیز در وزارت نفت که منجر به خسارات جبران ناپذیر فراوان به اقتصاد کشور شده، طرح تحقیق و تفحص از این مجموعه تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: در این طرح تحقیق و تفحص در پی این هستیم تا پاسخی برای 15 سوال و ابهام در مدیریت زنگنه در وزارت نفت پیدا کنیم.

محور های این تحقیق و تفحص به توضیح زیر است:

1- دلیل اهمال، قصور و ترک فعل در توسعه بعضی میادین مشترک با عدم النفع و خسارت فراوان چند ده میلیارد دلاری (چند صد هزار میلیارد تومانی) چیست؟

2- دلایل عدم توفیق در دیپلماسی انرژی و عدم پیگیری و عقد قرارداد های نفتی و گازی در عرصه بین الملل و منطقه با توجه به خسارات فراوان مالی و پولی برای کشور چه بوده است؟

3- دلیل شتابزدگی در واگذاری بلاوجه بسته های نفتی EPD و EPC و عدم رعایت اولویت توسعه میادین مشترک نفتی و گازی و لحاظ صلاح و صرفه کشور با توجه به تکلیف قوانین بالا دستی چیست؟

4- اجرای طرح های پتروشیمی فاقد زنجیره لازم و تخصیص خوراک به طرح های غیراولویت دار در منطقه ها فاقد سند توسعه و آمایش سرزمین با چه توجیهی انجام می پذیرد؟

5- دلیل حذف سهمیه بندی سوخت و حذف کارت سوخت و وارد آوردن خسارات فراوان مالی و پولی به نظام مالی کشور چه بوده است؟

6- دلیل پافشاری بر شیوه نامه دستوری O&M و عدم التزام به شرایط آن و فلج سازی فراوری بر چه مبنایی صورت می گیرد؟

7- دستاورد های طرح های پژوهشی با هزینه های گزاف چه بوده و تشکیل شتابزده پارک های نوآوری و شکوفایی و تعجیل در واگذاری ها به روش BOO با چه هدفی دنبال می گردد؟

8- دلایل اهمال و عدم اهتمام در صدور خدمات فنی و مهندسی در عرصه بین الملل و منطقه چیست؟

9- دلیل تغییرات ساختاری در سازمان وزارت نفت بدون مطالعه و پشتوانه علمی چه توجیهی دارد؟

10- بکارگیری و استخدام نیرو در وزارتخانه بر چه مبنایی اجرا شده است؟

11- دلیل حذف شتابزده و غیر کارشناسی و بدون مطالعه چندین هزار سمت در وزارت نفت با توجه به آینده روشن صنعت نفت و گاز در فراوری صیانتی حداکثری و احتیاج مبرم به وجود نیرو های متخصص و تکنسین چه بوده است؟

12- علی رغم گذشت 8 سال از وزارت جناب زنگنه و در راستای کاهش خام فروشی چرا هیچ گونه ظرفیت پالایشی تازه احداث نشده است؟

13- با توجه به سپری شدن روز های پایانی عمر دولت تدبیر و امید دلیل انعقاد شتابزده قرارداد های نفتی و گازی چیست؟

14- با توجه به فرسوده بودن تاسیسات نفتی و گازی دلیل متوقف شدن پروژه های مربوطه در منطقه ها نفت خیز جنوب و فلات قاره چه بوده است؟

15- نحوه و چگونگی عملکرد در صندوق بازنشستگی صنعت نفت کشور شفاف گردد.

منبع: فرارو

به "اقدام تازه مجلس علیه زنگنه کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدام تازه مجلس علیه زنگنه کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید