اگر می خواهید پشه نیشتان نزند از این رنگها لباس انتخاب کنید

به گزارش وبلاگ ملیسا، مطالعات نو دانشمندان دانشگاه واشنگتن نشان می دهد که پشه ها به سمت رنگ هایی خاص جذب می شوند و از بعضی رنگ ها دوری می نمایند.

اگر می خواهید پشه نیشتان نزند از این رنگها لباس انتخاب کنید

به گزارش اوبلاگ ملیسا و به نقل از دیلی میل، براساس این مطالعات پشه ها به سمت رنگ های قرمز، نارنجی، سیاه و فیروزه ای جذب می شوند و از رنگ هایی مثل سبز، بنفش، آبی و سفید دوری می نمایند.

محققان بر این باورند که این موضوع به شرح نحوه یافتن میزبان به وسیله پشه ها یاری می نماید زیرا پوست انسان بدون در نظر گرفتن رنگدانه ها، از خود سیگنال های قرمز-نارنجی ساطع می نماید.

جفری ریفل(Jeffrey Riffell) استاد زیست شناسی دانشگاه واشنگتن و نویسنده این مقاله، می گوید: به نظر می رسد پشه ها برای یافتن آنچه در اطراف آن ها قرار گرفته است از حس بویایی استفاده می نمایند. زمانی که آنها ترکیبات خاصی مانند دی اکسید کربن تنفس ما را استشمام می نمایند، این رایحه چشم آنها را تحریک می نماید تا رنگ ها و الگوهای خاص بصری را که به میزبان مورد نظر آنها ارتباط دارند، اسکن نموده و به سمت آن حرکت نمایند.

این یافته ها نشان می دهد که چگونه حس بویایی پشه بر نحوه واکنش آنها به نشانه های بصری اثر می گذارد.

به گفته محققان، دانستن اینکه چه رنگ هایی پشه های گرسنه را جذب می نماید می تواند به طراحی بهتر مواد دفع نماینده پشه، تله ها و روش های دیگر برای دور کردن این حشرات یاری کند.

ریفل می گوید: سوالی که همواره از من می پرسند این است که چه کاری انجام دهم تا پشه ها من را نیش نزنند. من همواره می گفتم سه نشانه اصلی وجود دارد که پشه ها را جذب می نماید: نفس شما، عرق شما و دمای پوست.

در این مطالعه ما به نشانه چهارم رسیدیم و آن رنگ قرمز است که نه تنها در لباس شما یافت می گردد بلکه در پوست همه افراد دیده می گردد. رنگ پوست اهمیت خاصی ندارد.

محققان در آزمایش های خود، رفتار پشه های زرد ماده موسوم به آئدس(Aedes aegypti) را در برابر نشانه های بصری و بویایی گوناگون آنالیز کردند.

مشابه همه پشه ها، در آئدس ها نیز تنها گونه ماده از خون تغذیه می نماید و نیش آن باعث ایجاد تب دنگی، تب زرد و زیکا می گردد.

محققان پشه ها را به صورت منفرد با اسپری بوهای خاص و نمایش الگوهای بصری آزمایش کردند.

بدون وجود محرک های بویایی پشه ها نقطه قرار گرفته در پایین محفظه را بدون توجه به رنگ آن، نادیده می گرفتند اما پس از افزودن گاز دی اکسید کربن به درون محفظه به سمت نقطه قرمز، نارنجی، سیاه یا فیروزه ای جذب شدند در حالی که نقطه سبز، آبی یا بنفش را همچنان نادیده گرفتند. تحقیقات قبلی نشان داده که گاز دی اکسید کربن فعالیت پشه های ماده را افزایش می دهد.

انسان ها طول موج های مختلف نور را به عنوان رنگ های متمایز می بینند. محققان نمی دانند که آیا پشه ها رنگ ها را مثل ما درک می نمایند یا خیر اما بیشتر رنگ هایی که پشه ها پس از استشمام دی اکسید کربن ترجیح دادند در طیف طول موج های بلند قرار داشتند.

پوست انسان نیز فارغ از رنگی که دارد سیگنالی با طول موج بلند قرمز-نارنجی ساطع می نماید. زمانی که تیم ریفل محرک را با دست یک محقق جایگزین کردند پشه ها همچنان به سمت آن پرواز کردند. استفاده از فیلترهایی برای حذف سیگنال هایی با طول موج بلند یا پوشیدن دستکش سبز رنگ باعث عدم جذب پشه ها شد.

این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

منبع: خبرآنلاین

به "اگر می خواهید پشه نیشتان نزند از این رنگها لباس انتخاب کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر می خواهید پشه نیشتان نزند از این رنگها لباس انتخاب کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید