بازدید شبانه از ارگ تاریخی بم ممکن شده است

به گزارش وبلاگ ملیسا، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، بازدید شبانه از ارگ تاریخی بم ممکن شده است.

بازدید شبانه از ارگ تاریخی بم ممکن شده است

محمد مهدی فداکار، استاندار کرمان در آیین بهره برداری از پروژه نورپردازی ارگ قدیم بم اضافه نمود: بازدید شبانه از ارگ تاریخی بم برای اولین بار با افتتاح پروژه نورپردازی این بنای تاریخی ممکن شده است.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از مجموعه تاریخی ارگ قدیم بم که در زلزله سال 82 آسیب جدی دیده بود نیز بازسازی شده، گفت: این بنای تاریخی با وجود انجام پروژه های بازسازی آماده بازدید گردشگران است.

وی از گردشگران نوروزی برای بازدید از ارگ قدیم و شهر جهانی بم دعوت و توضیح داد: بعلاوه زیرساختهای لازم برای استقبال از گردشگران و مسافران نوروزی در تمام منطقه ها و شهرستان های استان کرمان آماده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز گفت: ارگ تاریخی بم با اجرای پروژه نورپردازی برای نخستین مرتبه بعد از وقوع زلزله دلخراش دی 82 در شب نیز زنده شد.

فریدون فعالی اضافه نمود: فاز نخست نورپردازی ارگ تاریخی بم با اعتبار یک میلیارد و 800 میلیون تومان شرایط را برای بازدید بیشتر و بهتر مسافران در شب از این ارگ زیبا مهیا نموده است.

وی گفت: از 9 پروژه در ارگ تاریخی بم که فضاهایی برای بازدید از این بنای تاریخی را ایجاد نموده، رونمایی و پرده برداری شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اضافه نمود: در طول یک سال حدود 20 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی و بازسازی این بنای تاریخی پیش بینی و هزینه شد که فضاهای بیشتری را برای بازدید از این مکان تاریخی مهیا کردیم.

وی گفت: موزه باستان شناسی در محل اصطبل ارگ تاریخی طراحی و اجرا شد و بعلاوه اصطبل بازسازی و باززنده سازی کاربری به آن ارائه شد.

فعالی اضافه نمود: برای هر مکان تاریخی قبل از بازسازی کاربری تعریف و سپس بازسازی می گردد.

وی اعلام کرد: گردشگرانی که به استان کرمان بخصوص به شهرستان بم برای بازدید جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی سفر می نمایند، سال جاری ارگ بم را متفاوت تر از سالهای قبل خواهند دید و برای آنها مجذوب کننده تر خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: برای اولین بار امکان بازدید از ارگ قدیم بم در شب فراهم شده و بعلاوه اجرای برنامه های دیگری از جمله پروژه نور و صدا نیز در این بنای تاریخی در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اقامت گردشگران در ارگ تاریخی بم در دستور کار قرار گرفته است و با احیای بعضی از منازل در این بنای تاریخی، امکان اسکان در ارگ فراهم می گردد.

فعالی مطرح نمود: نورپردازی ارگ قدیم در فاز دوم تکمیل خواهد شد و برای این کار اعتبار سه میلیارد تومانی پیش بینی شده است.

او می گوید کار بازسازی این بنای تاریخی با رعایت تمام اصول فنی و معماری اجرا شده و نوروز 1403 امکاناتی در ارگ تاریخی بم مهیا می گردد تا شرایط جدیدتری برای بازدید گردشگران فراهم گردد.

وی در مورد تکمیل ارگ تاریخی بم نیز گفت: تا به امروز 90 درصد از ارگ تاریخی بم که در زلزله 82 تخریب شده بود با اصول فنی و رعایت ضوابط و استحکام بخشی که اجرا شده بود، احیا شده است.

وی گفت: قبل از وقوع زلزله سال 82 در بم فضاهایی در ارگ تاریخی وجود داشت که کاربری نداشت و بازسازیی روی آنها صورت نگرفته بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: به وسیله تیم کارشناسی برای فضاهایی که قبل از زلزله کاربری نداشته اند هم برنامه داریم تا آنها را هم به چرخه حیات برگردانیم.

فعالی اضافه نمود: طی یک سال گذشته حدود 20 میلیارد تومان برای بازسازی و بازسازی این بنای تاریخی اعتبار در نظر گرفته شده که هر ساله مبلغی به وسیله وزارت میراث فرهنگی برای بازسازی اختصاص داده می گردد.

منبع: همگردی

به "بازدید شبانه از ارگ تاریخی بم ممکن شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید شبانه از ارگ تاریخی بم ممکن شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید