خبرنگاران افزایش 129 درصدی تسهیلات کشاورزی در خراسان جنوبی

به گزارش وبلاگ ملیسا، بیرجند - خبرنگاران - تسهیلات پرداختی (سرمایه گذاری و سرمایه در گردش) بخش کشاورزی در استان خراسان جنوبی از هزار و 358 میلیارد ریال در سال 1392 به سه هزار و 110 میلیارد ریال معادل 129 درصد در سال جاری افزایش یافته است.

خبرنگاران افزایش 129 درصدی تسهیلات کشاورزی در خراسان جنوبی

به گزارش وبلاگ ملیسا استان خراسان جنوبی با وجود اینکه در منطقه کویری واقع شده، در بخش کشاورزی از ظرفیت های مناسبی برخوردار است که در صورت توجه و حمایت، می تواند موجب نگهداشت جمعیت در منطقه، تامین بخشی از نیاز غذایی منطقه و اشتغال پایدار شود.

در زمینه اهمیت وافر این موضوع همین بس که 41 درصد جمعیت استان خراسان جنوبی ساکن روستاها و 33 درصد جمعیت شاغل استان هم در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

بر همین اساس رشد و توسعه همه جانبه روستاها، همواره یکی از محورهای اساسی و دغدغه های اصلی جهاد کشاورزی استان بوده و هست.

در این راستا هر سال اعتباراتی از محل بودجه سنواتی و در قالب اعتبارات عمرانی و تسهیلات بانکی به این سازمان ابلاغ می شود که برای توسعه پایدار بخش کشاورزی با اولویت برنامه ها و اقدامات اجرایی در روستاها هزینه می شود.

ضمن اینکه توجه به موقعیت استراتژیک روستاها، جمعیت ساکن و غیر ساکن روستاها، درصد توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی روستاها، پتانسیل روستا در زیربخش های مختلف بخش کشاورزی و سایر همواره از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر مشخص اولویت های اجرایی این نهاد مردم مدار بوده است.

پرداخت تسهیلات اعطایی در بخش کشاورزی از جمله توسعه مکاهماسیون کشاورزی، آب و خاک، گلخانه، دامپروری، صنایع تبدیلی و تکمیلی، شیلات و آبزیان و سایر در دولت تدبیر و امید سبب شد اندازه ایجاد و تثبیت اشتغال از محل این تسهیلات از چهار هزار و 526 نفر در سال 92 به 11 هزار و 870 نفر در سال 99 افزایش یابد.

وزیر جهاد کشاورزی مهر سال 99 در سفر به خراسان جنوبی گفت: مقرر شد تا سرانجام دولت 450 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره در اختیار متقاضیان طرح های مختلف بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی قرار گیرد که تا به امروز 100 میلیارد تخصیص یافته است.

کاظم خاوازی اضافه کرد: این تسهیلات در بخش گلخانه 200 میلیارد تومان، طرح های صنایع تبدیلی و تکمیلی 100 میلیارد تومان، گیاهان دارویی 50 میلیارد تومان و دام و طیور 100 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: سال 99 از محل منابع مختلف 380 میلیارد و 297 میلیون تومان تسهیلات در بخش کشاورزی استان پرداخت شد که نسبت به سال قبل آن 237 درصد رشد داشته است.

مهدی فرجامی فرد اضافه کرد: این تسهیلات از محل 12 ردیف تسهیلاتی به متقاضیان و کشاورزان استان پرداخت شده در حالی که مجموع تسهیلاتی پرداختی سال 98، 160 میلیارد تومان بوده است.

وی بیان نمود: سال گذشته 12 هزار و 357 پرونده برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی و منجر به پرداخت تسهیلات شد در حالیکه مجموع پرونده های معرفی شده بیش از این تعداد است.

مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اعلام اینکه اندازه تسهیلات پرداختی به متقاضیان احداث گلخانه 732 درصد افزایش دارد گفت: سال گذشته 102 میلیارد و 424 میلیون تومان تسهیلات در این حوزه پرداخت شده در حالی که مجموع تسهیلات سال ماقبل 14 میلیارد تومان بوده است.

وی شرح داد: در تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری سهم بخش کشاورزی 45 درصد بود در حالی که حدود 75 درصد تسهیلات استان در این حوزه به ویژه دام پرداخت شده است.

فرجامی فرد گفت: پارسال هم در زمینه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری عدد کمی یعنی 55 میلیارد تومان به صندوق کارآفرینی امید اختصاص یافت و تسهیلات اختصاصی به لحاظ تورم موجود در کشور بیشتر تکمیلی بوده است.

وی اضافه کرد: صندوق توسعه ملی مجوز داد تا 40 درصد تسهیلات اشتغال پایدار برای طرح هایی که تا 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما به دلیل تورم طرح کامل نشده است، اختصاص یابد.

مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی شرح داد: برای امسال هم 400 میلیارد تومان تسهیلات در استان پیش بینی شده است که چند روز گذشته 50 میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه مکاهماسیون کشاورزی به استان ابلاغ شد.

افزایش سطح زیرکشت محصولات باغی

بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی سطح زیرکشت باغی استان (به غیر از زعفران) در سال 92 معادل 59 هزار و 788 هکتار بود که این اندازه در سال 99 به 71 هزار و 381 هکتار رسیده است.

همچنین سطح زیرکشت بارور باغی از 48 هزار و 648 هکتار در سال 92 به 56 هزار و 524 هکتار افزایش یافته و شاهد ارتقای میانگین تولید در بخش باغبانی از 2 هزار و 100 کیلوگرم در هکتار به 2 هزار و 671 کیلوگرم در هکتار هستیم.

در این مدت سطح زیرکشت زعفران از 47.6 هکتار به 80 هکتار و سطح زیرکشت افزایش اما سطح زیرکشت محصولات زراعی از 84 هزار و 120 هکتار به 72 هزار و 710 هکتار کاهش یافت زیرا افزایش عملکرد در واحد سطح یکی از اولویت های این سازمان بود که منجر شد علیرغم کاهش سطح زیرکشت اما اندازه تولیدات این بخش از 420.8 هزار تن به 669.5 هزار تن افزایش یابد.

از طرفی ارتقای میانگین تولید در بخش زراعت از پنج هزار و 2 کیلوگرم در هکتار به 9 هزار و 207 کیلوگرم در هکتار هم رقم قابل توجهی است که با برنامه ریزی صحیح و کارشناسی در خراسان جنوبی محقق شده است.

افزایش بهره وری مصرف آب در کشاورزی

بنابر آمار رسمی حدود 90 درصد طرح های آبیاری نوین استان خراسان جنوبی در سال های اخیر اجرا شده است به گونه ای که سال 95 یک هزار و 525 هکتار، سال 96 حدود هفت هزار و 29 هکتار و سال 97، هفت هزار و 47 هکتار از اراضی کشاورزی استان مجهز به سامانه آبیاری نوین شد.

این رشد جهشی در سال گذشته و امسال هم تداوم داشته و از سال 93 تا به امروز بیش از 336 میلیارد و 164 میلیون تومان اعتبار برای اجرای سامانه های آبیاری نوین در استان خراسان جنوبی تصویب شد که 192 میلیارد و 459 میلیون تومان تخصیص داده شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: افزایش بهره وری آب کشاورزی از اهداف مهم وزارت جهاد است که در این زمینه طی سال های اخیر با بهره گیری از روش های نوین آبیاری در استان 114 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.

غلامرضا قوسی اضافه کرد: راندمان آبیاری از 40.06 درصد در سال 92 به 48.35 درصد افزایش و اجرای سیستم های آبیاری نوین از 363.65 هکتار در این مدت به چهار هزار و 500 هکتار افزایش یافته است.

وی گفت: تا به امروز با احتساب پروژه های در دست اجرا حدود 36 هزار هکتار از اراضی استان به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده است که یک سوم اراضی مستعد را شامل می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مطالعات 20 هزار هکتار از اراضی استان هم اجرا شده و آماده اجرا است گفت: سال گذشته سه هزار و 700 هکتار آبیاری نوین در استان اجرا شده و هشت هزار و 500 هکتار هم در دست اجرا است.

وی مجموع اراضی آبی این استان را 141 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: امکان اجرای سامانه های نوین آبیاری در بیش از 80 درصد این اراضی وجود دارد و در مابقی به دلیل نبود کیفیت آب، خاک یا سایر موارد، امکان اجرا وجود ندارد.

قوسی بیان نمود: تأمین امنیت و سلامت غذایی و نیل به خودکفایی در محصولات اساسی و راهبردی با انجام اقداماتی نظیر توسعه کشاورزی حفاظتی، توسعه کشت نشائی، به نژادی و به زراعی، تولید و تأمین و به کارگیری ارقام مقاوم، خوداتکایی در تولید بذر و نهال و توسعه کشت محصولات سالم و ارگانیک از دیگر اهداف وزارت جهاد و سازمان در سال های اخیر بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در این رابطه عملکرد محصول گندم در استان از 2 هزار و 362 کیلوگرم در هکتار به سه هزار و 544 کیلوگرم در هکتار و محصول جو از 2 هزار و 676 کیلوگرم در هکتار به سه هزار و 250 کیلوگرم افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین اندازه خرید تضمینی گندم از کشاورزان از چهار هزار و 465 تن به 20 هزار و 43 تن، اندازه خرید توافقی زعفران از کشاورزان از هزار کیلوگرم به سه هزار و 200 کیلو و خرید توافقی زرشک که ابتدای دولت تدبیر و امید صفر بود سال گذشته به 800 کیلوگرم رسیده است.

قوسی با اشاره به افزایش تولیدات دام و طیور در دولت تدبیر و امید گفت: تولید شیر از 108 هزار و 820 تن در ابتدای دولت تدبیر و امید اکنون به 127 هزار و 270 تن، تولید گوشت سفید(مرغ) از 49 هزار و 307 تن به 58 هزار و 300 تن، تولید تخم مرغ از 10 هزار و 928 تن به 21 هزار تن و تولید گوشت سفید (ماهی) از 905 تن به هزار و 479 تن افزایش یافته است.

توسعه فعالیت های شیلات و آبزیان

وی از توسعه فعالیت های شیلات و آبزیان در استان خبر داد و گفت: تولید ماهیان گرمابی از 555 تن در ابتدای فعالیت دولت به هزار و 436 تن و ماهیان زینتی از 830 قطعه به هزار و 200 قطعه در حال حاضر افزایش یافته اما اندازه تولید ماهیان سردآبی اندازهی با کاهش روبرو شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نام کرد: در این بازه زمانی 747 استخر دو منظوره با ظرفیت فعال هزار و 190 تن تولید ماهیان سرد آبی و گرم آبی در استان تجهیز شده است.

وی حمایت و توسعه صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و صندوق های خرد زنان روستایی و عشایری را از دیگر اهداف و برنامه های سازمان جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید برشمرد.

وی اضافه کرد: تعداد اعضای حقیقی و حقوقی صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی از 70 هزار و 366 نفر در ابتدای دولت به 87 هزار و 837 نفر و سرمایه ثبتی از 390 میلیارد ریال به بیش از 809 میلیارد ریال در حال حاضر رسیده است.

قوسی ادامه داد: همچنین تعداد صندوق های اعتباری خرد زنان روستایی و عشایری استان از 89 مورد در ابتدای دولت تدبیر و امید اکنون به 230 مورد افزایش یافته که رقم قابل توجهی است.

وی بیان نمود: ردیابی، شناسایی و کنترل عوامل خسارت زای گیاهی قرنطینه ای از 18 هزار هکتار در سال 92 به 55 هزار هکتار در سال 99 رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزایش ضریب مکاهماسیون بخش کشاورزی از 0.90 درصد به 2.11 درصد، افزایش جذب مواد خام از 10 هزار تن به 92 هزار تن و کاهش ضایعات از یکهزار تن به 35 هزار تن از دیگر اقدامات مهمی است که در دولت تدبیر و امید محقق شده است.

وی با اشاره به اهم استعدادها و مزیت های کشاورزی استان یادآور شد: خراسان جنوبی رتبه نخست تعداد شرکت های سهامی زراعی، رتبه نخست تعداد قنوات، رتبه اول کشور در تولید زرشک، رتبه اول در تولید عناب، رتبه دوم کشور در تولید زعفران و رتبه چهارم کشور در تولید پنبه را به خود اختصاص داده است.

قوسی ادامه داد: همچنین دارا بودن رتبه پنجم کشور در تولید پسته و گل نرگس، رتبه هشتم در تولید انار و بادام، داشتن 20 درصد جمعیت شتر و وجود چرخه کامل تولید گوشت مرغ در استان از دیگر مزیت های بخش کشاورزی محسوب می شود.

احیا و بازسازی بیش از 4 هزار رشته قنات

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم از احیا و بازسازی چهار هزار و 140 رشته قنات در استان خبر داد و گفت: استان خراسان جنوبی دارای رتبه دوم تعداد قنوات در سطح ایران و جهان است.

محمدحسن غلامی اضافه کرد: اگر چه قنوات این استان در اثر حفر و استخراج بی رویه آب از چاه های عمیق و نیمه عمیق و حوادث غیر مترقبه نظیر سیل، زلزله و مهمتر از همه خشکسالی های طولانی مدت دچار خسارت های فراوانی شده ولی با این وصف هم اکنون بیش از 6 هزار و 525 رشته قنات در این استان با آبدهی میانه هر رشته حدود 1.5 لیتر در ثانیه جریان دارد.

وی با بیان اینکه این قنوات حدود 25 درصد آب مورد نیاز کشاورزی و شرب استان را تامین می کند گفت: سال گذشته 200 رشته قنات در استان احیا و بازسازی شد که برای این منظور 25 میلیارد و 157 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و استانی به استان اختصاص یافته بود.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران افزایش 129 درصدی تسهیلات کشاورزی در خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران افزایش 129 درصدی تسهیلات کشاورزی در خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید