سمرقند، شهر همواره جاودان

به گزارش وبلاگ ملیسا، سمرقند یکی از پر بیننده ترین شهرهای قرار گرفته در جاده ابریشم و به نوعی سیلیکان ولی قرون وسطی است.

سمرقند، شهر همواره جاودان

تیمور، کشورگشای ترک- مغول و بعدها پسر عظیم وی، اولوغ بیک همه علما و فلاسفه زمان را در اینجا جمع کردند.

این شهر، چهارراه فرهنگ های مختلف و دانش و مذهب و تجارت بود. گذشت زمان این میراث فرهنگی را همیشه مورد تهدید قرار داده اما آب و هوای قاره ای تهدید اصلی بوده است، از اینرو کار بازسازی هرگز متوقف نشده است.

سی و پنج سال طول کشید تا تیمور سمرقند را به یک مرکز افسانه ای تبدیل کند. از سال 1370 هنرمندان و معمارها از سراسر امپراتوری به اینجا آمدند تا به این کار بپردازند. امروز هم جذابیت سمرقند با هنر دست متخصصان حفظ می گردد.

هر سال یک گروه 90 نفره از تعمیرکاران ماهر ساختمانی برای بازسازی آثار ناریخی سمرقند کار می نمایند. این تیم پانزده روز برای بازسازی این دیوار با سه هزار کاشی کار نموده اند و بازدهی خوبی داشته اند، تا خاتمه امسال آنها پنج دیوار دیگر را تعمیر می نمایند. همه چیز باید شبیه زمان قدیم باشد حتی رنگ با فرمول قدیمی ساخته می شوند.

دولت خاکیموف، تعمیرکار ساختمانی روس می گوید: کار سخت و دقیقی است زیرا باید مطمئن شویم هر تکه از نظر رنگ و طرح و مقدار سرجای خودش قرار بگیرد. سپس، آن را بر روی یک بدنه ثابت می کنیم و بعد در مکان نهایی قرار می دهیم.

وی می افزاید: وقتی در سال 1981 اینجا آغاز به کارکردم همه چیز شرایط بدی داشت. طبقه دوم دیگر وجود نداشت. نمای ساختمان از بین رفته بود. در طی این سالها همه چیز به شکل گذشته بازسازی شد.

بازسازی های اجرا شده، جاذبه شهر را با نمای قدیمی ونمادهای معنی دار حکاکی شده بنا ها زنده نگهداشته است.

سه مدرسه در میدان ریگستان یکی از برترین نمونه های هنر معماری اسلامی در زمانی است که سمرقند مرکز تجارتی محسوب می شد.

نوشته های روی دیوار قوائد و آداب زندگی را می آموزند. به گفته فیض الدین فخریدینوف ، تاریخدان، نقاشی هایی که از برخی گیاهان با شاخه هایی بدون خاتمه و برگ های سبز دیده می گردد، نشانه باغ بهشت هستند و کنده کاری های مارپیچ هم نمود زندگی ابدی می باشند.

وی می گوید که شکل های هندسی روی دیوار فقط شکل های منظم تزیینی نیستند. با نگاه دقیق تر می توان دید که نام محمد نوشته شده است.

موزاییک هایی با نقش ببر بر دیوار مدرسه شیردار یک معمای واقعی هستند. آنها ممنوعیت تصویر جاندران در ساختمانهای مذهبی را به سؤال می کشند و نماد جستجوی انسان برای دانش و روشنایی خداوند هستند.

مرقد امام بخاری یک نمونه معماری اسلامی است که در 25 کیلومتری شهر سمرقند ساخته شده و یکی از اماکن زیارتی مسلمانان است.

این یادبود در سال 1998 بر روی مقبره ای ساخته شده که در قرن شانزدهم بنا شده بود.

امام بخاری عمرش را به سفر و نوشتن دومین کتاب مهم مسلمانان گذراند.

به گفته یک امام سمرقند، کتاب بخاری شامل 600 هزار حدیث است و گفته ها و اعمال حضرت محمد را در خود دارد.

امروز سمرقند سومین شهر ازبکستان است و خیال ندارد از گذشته خود جدا گردد.در سال 2001 یونسکو این شهر را به فهرست میراث فرهنگی دنیا اضافه نمود و آن را شهر برخورد فرهنگ ها نامید.

منبع: یورونیوز

به "سمرقند، شهر همواره جاودان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سمرقند، شهر همواره جاودان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید