ضرورت آنالیز و برطرف مسائل کتابفروشان و ناشران شهرستانی، تجلیل از ایبنا، کتابفروشان و ناشران فعال اردبیل

به گزارش وبلاگ ملیسا، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در اردبیل، روز گذشته، طی مراسمی، به مناسبت هفته کتاب، در سالن شهیدان هنرمندان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل، از خبرنگاران، ناشران و کتابفروشان فعال این شهر تجلیل شد.

ضرورت آنالیز و برطرف مسائل کتابفروشان و ناشران شهرستانی، تجلیل از ایبنا، کتابفروشان و ناشران فعال اردبیل

یاسر محمدپور، معاون فرهنگی ارشاد اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: قرار بر این بود که در مراسم بهتری پذیرای خانواده عظیم کتاب باشیم اما به سبب شرایط و محدودیت های موجود، ناچار به حضور نمایندگان فعال این حوزه ها بسنده کردیم. از جمله:

عزیز احدی، که از سال 86 انتشارات محقق اردبیلی را دایر و تا کنون بیش از 800 عنوان کتاب منتشر نموده و یک دوره به عنوان ناشر نمونه کشوری شناخته شده است.

مهران محمدی، مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی اردبیل که از سال 95 مجوز نشر ارشاد را دارد. در سال 98، 72 عنوان کتاب دریافت نموده که پس از گذر از سه مرحله آنالیز در شوراهای واحد علمی و تخصصی و کسب نمره کیفی لازم، راهی بازار نشر شده و این فرایند همچنان ادامه می یابد.

کاظم یاوریان، مدیر انتشارات یاوریان و مسئول کتابفروشی خیام اردبیل نیز فعالیت خود را از سال 77 شروع نموده و با یاری اساتید برجسته دانشگاهی در زمینه های تخصصی فنی مهندسی، پزشکی و زبان های خارجه در بخش فراوری و نشر فعالیت داشته است. وی همچنین در بخش عرضه و فروش کتابِ همین حوزه ها فعال بوده و به تازگی وارد بخش عمومی نیز شده است.

حجت اعلایی، مسئول نمایشگاه کتاب شریعتی نیز از سال 72 کتابفروشی را به عنوان شغل اصلی انتخاب نموده و امروز با موجودی 60 هزار عنوان کتاب عمومی و دانشگاهی، کامل ترین مجموعه و ارزنده ترین سایت شمال غرب کشور محسوب می گردد.

علیرضا حسن زاده، مدیر انتشارات خط هشت و مسئول غرفه های شهری قرارگاه حضرت فاطمه زهرا (س) و پاتوق کتاب، علاوه بر اجرای طرح تعویض کاغذ باطله با کتاب، از سال 93 در حوزه نشر توانسته 185 عنوان را وارد بازار نشر کند که 116 عنوان آنها د رحوزه دفاع مقدس بوده است.

حمیدرضا پرنیا، نیز از سال 65 در معیت غلام فتاحی، در کتابفروشی بهروز (به تأسیس 1340)، مشغول بوده و از سال 91 که وی به رحمت خدا رفت به خواست و اجازه خانواده فتاحی در همان محل به کار خود ادامه داده است تا چراغ یکی از قدیمی ترین کتابفروشی های اردبیل را روشن نگاه دارد.

عبدالله بحرالعلومی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، پس از شنیدن مسائل و مسائل حوزه نشر و کتابفروشی، از جمله تعطیلی های پی در پی، نبود تسهیلات با درصد کمتر، بازار کتاب های افست و.... گفت: شاید بعضی مسائل چنان که باید روشن نیست و اطلاعات آنها باید آنالیز، مطالعه و به روزرسانی گردد تا بتوان آنها را پیگیری کرد؛ اما بعضی موارد نیز وابسته و مربوط به سیاست های کلان کشوری است که امید می رود با تعاملات بیشتر بگردد تغییری در فرایند فعلی ایجاد کرد.

وی اضافه نمود: در جریان تعطیلی های سراسری و شرایط قرنطینه عمومی، مسئله روشن است که کتابفروشی ها با حداقل تجمع فعالیت دارند و اتفاقا در همین دوران، مردم بیشتر نیازمند کتاب هستند؛ بر این اساس نامه ای به فرمانداری و استانداری نوشته شده تا تمهیدی در نظر گرفته گردد که کتابفروشان فعال بتوانند در این دوره به ارائه خدمات خود ادامه دهند.

بحرالعلومی لزوم برگزاری جلسه ای اختصاصی را برای رسیدگی بیشتر به مسائل این صنوف ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد با بهبود شرایط موجود، این ارتباط فرهنگی بیشتر و موارد مطروحه برطرف گردد.

بنا به این گزارش، در این رویداد، علاوه بر ناشران و کتابفروشان فعال اردبیل، از وبلاگ ملیسا نیز به دلیل کوشش مجدانه در نشر اخبار و گزارش های مبسوط، از جمله موضوعات مربوط به چاپ، نشر و توزیع کتاب در شهرستان، همچنین معرفی نویسندگان استانی و آثار آنها، تجلیل شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "ضرورت آنالیز و برطرف مسائل کتابفروشان و ناشران شهرستانی، تجلیل از ایبنا، کتابفروشان و ناشران فعال اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت آنالیز و برطرف مسائل کتابفروشان و ناشران شهرستانی، تجلیل از ایبنا، کتابفروشان و ناشران فعال اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید