قطع ارتباط مدیریت شهری تهران با مجلس

به گزارش وبلاگ ملیسا، خبرنگاران : رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر هیچ ارتباطی میان مدیریت شهری تهران و مجلس وجود ندارد.

قطع ارتباط مدیریت شهری تهران با مجلس

به گزارش وبلاگ ملیسا به نقل از اقتصاد آنلاین: محمد سالاری در پاسخ به پرسشی درباره آخرین شرایط اصلاح قانون ماده 100 شهرداری ها گفت: درباره قانون فعلی ماده 100 و تبصره های ذیل آن مجموعه ارزیابی هایی در شوراهای شهر کشور به ویژه در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، سازمان شهرداری و دهیاری های وزارت کشور، قوه قضاییه به ویژه دیوان عدالت اداری انجام شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که این قانون و تبصره هایش پیشگیرانه نیست.

او ادامه داد: علی رغم عملیاتی شدن قانون طی چند دهه، تخلفات در کشور کاهش نیافته، به ویژه در کلان شهرهایی مثل تهران همچنان شاهد افزایش تخلف هستیم. قانون فعلی به گمان من بیشتر برای بعد از تخلف نوشته شده، یعنی تخلف را پذیرفته و گفته اگر تخلفی صورت گرفت به چه نحوی و با چه فرمولی از آن عوارض بگیرند یا در چه موردی نسبت به قلع، جمع آوری و اعاده به حالت اول کمیسیون ها رأی دهند.

سالاری با بیان اینکه در حوزه تخلفات ساختمانی باید قوانین ملاک عمل پیشگیرانه و بازدارنده باشد، افزود: مبتنی بر این مفروضات در ستادی با حضور وزیر کشور، نماینده رئیس کل دادگستری استان تهران، نماینده نیروی انتظامی شهر تهران، نماینده رئیس نظام مهندسی استان تهران و نماینده شهردار تهران به این نتیجه رسیدیم که باید یک لایحه یا پیش نویس نوشته و به دولت ارائه گردد، دولت نیز آن را تصویب کند و به مجلس برای تغییر قانون ماده 100شهرداری ها با رویکرد پیشگیرانه بفرستد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه اساسا مجموعه تدابیری باید اندیشیده گردد تا فعل تخلف صورت نگیرد، گفت: لذا کسانی که در فرایند بروز تخلف ذینفع هستند و یا دخالت و مسئولیت دارند همگی در دادن خسارت تخریب ملک یا جرائم باید سهیم باشند. از طرف دیگر شهرداری ها ضابط قضایی بشوند که بتوانند در صورت مشاهده تخلف وارد عمل شده و جلوی پیشروی آن را بگیرند.

او ادامه داد: این موضوع در یکی دو سال گذشته در کمیسیون زیربنایی دولت چندین با مطرح شد و بعد از مدتی متوقف شد و دوباره کمیسیون کلان شهرهای دولت آن را احیا کرد. یکی دو جلسه نیز ما هم حضور پیدا کردیم. ما یکسری نظرات متفاوت با وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور داریم اما در مجموع لایحه بسیار پخته و کارشناسی شده ای است. فرایند آن خیلی طولانی شده اما در حال نتیجه دادن است.

سالاری با بیان اینکه متاسفانه مجلس شورای اسلامی در حال تدوین طرحی برای قانون ماده 100 است،تاکید نمود: به نظر می رسد دوستان مجلس باید با توجه به اختیار نظارتی که دارند در کمیسیون های زیربنایی دولت مشارکت نموده و دیدگاه های خود را طرح نمایند تا این لایحه کامل و جامع گردد. چندین سال بر روی این لایحه کار شده است. اینکه دولت سالها بر روی این لایحه کار کند و مجلس به تازگی طرحی تدوین کند با رویکرد کارشناسی فاصله دارد.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: تقاضای من از نمایندگان مجلس یازدهم به ویژه فراکسیون مدیریت شهری که سابقه حضور در شوراها و شهرداری های کشور دارند این است که بعد از استقرار در مجلس و حالا که به موضوعات اشراف پیدا کردند در جلسات یا کارگروه های مشترک گفتگو و هم افزایی انجام دهند.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر رابطه اعضای شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی عملا قطع شده، گفت: هیچگونه ارتباط با رویکرد کارشناسی، تعامل معنادار و موثری که در تصمیم گیری ها اثر بگذارد، وجود ندارد و صرفا آقای حناچی و آقای هاشمی با رئیس مجلس و هیئت رئیسه شورا با هیئت رئیسه مجلس جلسه داشتند.

سالاری گفت: بعد از گذشت 7 ماه از مجلس یازدهم انتظار این بود که کارگروه های بین نهاد مدیریت شهری تهران و نمایندگان تهران که در سال های گذشته ایجاد شده بود مدام تشکیل جلسه بدهند. اما در این دوره کارگروه های کارشناسی که می تواند تاثیرات قابل توجهی در هم افزایی و تصمیم گیری بهتر در موضوعات مرتبط با شهرها و به ویژ شهر تهران داشته باشد، تعطیل شده است.

منبع: اقتصادنیوز

به "قطع ارتباط مدیریت شهری تهران با مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطع ارتباط مدیریت شهری تهران با مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید