10 غذای نو با نخود سبز و طرز تهیه آن

به گزارش وبلاگ ملیسا، نخود سبز یا نخود فرنگی، یکی از مقوی ترین انواع حبوبات است که می توان با آن انواع غذاها، سوپ ها و سالادهای نو و خوشمزه را طبخ کرد.

10 غذای نو با نخود سبز و طرز تهیه آن

نخود سبز، گیاهی از دسته حبوبات است که دانه های آن در غلافی کیسه مانند قرار گرفته اند. کیسه های این گیاه از گل به عمل می آیند و به همین خاطر، نوعی میوه هستند؛ اما دانه های نخود سبز در دسته گیاهان طبقه بندی می شوند. نخود فرنگی از گذشته مانند بسیاری از سبزیجات دیگر برای آشپزی به کار می رفت. این گیاه غالبا در فصول سرد سال از آغاز زمستان تا اوایل تابستان کشت می گردد.

نخود از معدود حبوباتی است که هم به صورت پخته و هم خام مصرف می گردد. جالب است بدانید که تنها 5 درصد از نخود در سراسر دنیا به صورت خام فروخته می شوند و باقی آن ها یخ زده یا کنسرو شده هستند. نخود یخ زده، طعم خود را حفظ می نماید و حاوی سدیم کمتری است و به همین خاطر ترجیح داده می گردد.

نخود سبز، کم چرب، شیرین مزه و برای متابولیسم پروتئین ها، چربی ها، و کربوهیدرات ها بسیار مهم هستند. این گیاه منبع غنی آمینو اسیدهای ضروری، سیستئین و لیسین، ویتامین B، ویتامین E، ویتامین K، منگنز، فیبر رژیمی، ویتامین B، مس، فسفر و اسید فولیک، منیزیم، آهن، پتاسیم و کلوئین هستند.

از فواید این گیاه سبز می توان به کنترل وزن، جلوگیری از پوکی استخوان، جلوگیری از ورم مفاصل و آلزایمر، پیشگیری از سرطان معده، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سیستم گوارشی، کاهش اختلالات معده و گوارشی، پیشگیری از بیماری های قلبی، تنظیم قند خون، بهبود هضم، جلوگیری از چین و چروک و سلامت روان اشاره نمود. پس سعی کنید نخود سبز را بیشتر در برنامه غذایی خود بگنجانید.

نخود سبز معمولا به عنوان مخلفات کنار غذا شناخته می گردد؛ اما می توان از آن برای طبخ انواع غذاها از جمله سوپ های دودی، کاچوری (kachori) تند و پنکیک های خارق العاده استفاده کرد. پس با وبلاگ ملیسا همراه باشید و 10 دستور پخت برتر نخود سبز را یاد بگیرید.

انواع غذا با نخود سبز:

  • سوپ نخود سبز با بادام و سوسیس گوشت
  • ریزوتوی ریسی اِ بیسی
  • کاچوری نخود سبز
  • نخود سبز، نعنا و پنیر ریکوتا
  • چاشنی نخود سبز و گشنیز
  • نخود سبز کره ای و زنجبیلی
  • پنکیک های نخود سبز
  • ماهی هالیبوت یا لوزی ماهی به همراه نخود سبزهای خامه ای، بیکن گوشت و پیازچه
  • پنله و فریتدا
  • نوکی نخود سبز و بیکن گوشت

1. سوپ نخود سبز با بادام و سوسیس گوشت

سوپ نخود سبز، یک غذای بسیار ساده و مقوی است که می تواند به عنوان یک غذای گیاهی سرو گردد. شما می توانید از آب سبزیجات برای طبخ این غذا بهره ببرید و به جای سوسیس گوشت و بادام، در آن بادام های تفت داده شده با نمک و پاپریکای دودی بریزید.

مواد لازم:

روغن زیتون، سیب قرمز شیرین خردشده، کلم بروکلی، کدوی تابستانی، نخود سبز یخ زده، کلم پیچ خردشده، آب سبزیجات یا آب مرغ، نمک و برگ های جعفری تازه. شما برای طبخ کرامبل (crumble) به سوسیس گوشت، روغن زیتون، پاپریکای دودی و بادام نیاز دارید.

طرز تهیه:

روغن زیتون را در یک ماهیتابه یا ظرف کاسرول بریزید و روی شعله میانه گاز قرار دهید تا روغن داغ گردد. سیب ها را در آن بریزید و برای 2 دقیقه تفت دهید. سپس بروکلی را به سیب ها اضافه کنید و برای 2 تا 4 دقیقه تفت دهید تا نرم شوند. کدو، نخود سبز و کلم پیچ را در ماهیتابه بریزید و برای 4 دقیقه دیگر تفت دهید تا نخودها یخزدایی شوند و کلم پیچ، آب بیندازد.

آب مرغ داغ را در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید تا به جوش بیفتد. سپس درب ماهیتابه را بگذارید و آن قدر بپزید تا سیب و بروکلی نرم شوند. مایه سوپ را در یک غذاساز یا مخلوط کن بریزید و میکس کنید تا یک پوره یک دست حاصل گردد. سپس آن را مزه کنید و به آن نمک و فلفل سیاه بزنید.

برای طبخ کرامبل، سوسیس ها را در ماهیتابه روی شعله میانه گاز با روغن زیتون سرخ کنید. سپس پاپریکای دودی و بادام ها را به آن ها بیفزایید و آن ها را آن قدر تفت دهید تا بادام ها کاملا تست شوند. سوپ را با کرامبل سوسیس و جعفری تزئین نموده و سرو کنید.

2. ریزوتوی ریسی و بیسی

ریسی و بیسی (Risi e bisi)، یک غذای کلاسیک ایتالیایی است که به صورت سنتی در جشن سنت مارک خورده می گردد. برای تهیه این سوپ سعی کنید از نخود سبزهای تازه و باکیفیت ترین پنیر پارمیسان موجود بهره ببرید.

مواد لازم:

نخودسبز تازه داخل غلاف، پیاز، آب جوش، روغن زیتون، کره، نمک، فلفل سیاه، دنبه، برنج، جعفری و نعنای تازه خردشده و پنیر پارمیسان.

طرز تهیه:

نخود سبزها را از غلاف دربیاورید. سپس غلاف ها را به همراه یک نصفه پیاز در آب جوش بریزید و آن را برای یک دقیقه بجوشانید تا مایه ریزوتوی شما آماده گردد. سپس آن را از روی گاز بردارید. پیازهای خردشده را در روغن و کره بیندازید و روی حرارت ملایم گاز، کمی آن ها را تفت دهید تا نرم شوند. سپس دنبه را در آن بریزید و برای چند دقیقه دیگر تفت دهید. این ترکیب را با نمک و فلفل مزه دار کنید.

برنج را در مخلوط پیاز بریزید و برای 2 دقیقه هم بزنید تا تمام دانه های برنج به مواد آغشته شوند. میزان کافی از مایه آماده شده را در برنج بریزید. این میزان به سرعت بخار می گردد. شعله گاز را کم کنید و بخش دیگری از مایه را در آن بریزید و برنج را آرام آرام بپزید تا تمام آب را به خود جذب کند.

در انتهای پخت، نخودها، نعنا و جعفری را در برنج بریزید و آن را مزه کنید تا اگر به نمک بیشتری نیاز بود، به آن اضافه کنید. مواد خوراک خود را بچشید تا متوجه شوید که چه زمانی آماده هستند. ریسی و بیسی، برخلاف دیگر ریزوتوها باید شبیه به یک سوپ غلیظ باشد. شعله گاز را خاموش کنید. پنیر پارمیسان، کره، نعنا و جعفری را در ریزوتو بریزید.

درب ماهیتابه را بگذارید و آن را به مدت چند دقیقه رها کنید. سپس آن را سرو کنید.

3. کاچوری نخود سبز

کاچوری، یک اسنک لذیذ سرخ شده تند است که اصالت آن به شبه جزیره هند برمی گردد. کاچوری ها در دوران گذشته از محبوبیت بالایی در هند برخوردار بودند و قدیمی تر از سمبوسه ها هستند.

شما می توانید کاچوری خوشمزه پرادویه نخود سبز (Pea kachori) را از قبل در خانه درست کنید و آن ها را در فریزر بگذارید. سپس در زمان سرو، آن ها را سرخ کنید و از طعم آن در کنار خانواده و دوستان لذت ببرید.

مواد لازم:

مواد داخل کاچوری، زنجبیل خردشده، فلفل سبز چیلی خردشده، نخودسبز یخ زده، روغن کانولا، دانه خردل، پودر دارچین، ادویه گرام ماسالا، زردچوبه، نمک و پودر چیلی هستند. برای خمیر کاچوری نیز به آرد ساده سفید، نمک، روغن کانولا و آب داغ نیاز دارید.

طرز تهیه:

فر را در دمای 180 درجه سانتی گراد یا 350 درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم گردد. زنجبیل و فلفل چیلی را در یک غذاساز بریزید و میکس کنید تا یک خمیر به دست بیاید. آن را کنار بگذارید. سپس نخود سبزها را میکس کنید و کنار بگذارید.

دانه های خردل را روی شعله میانه گاز در یک ماهیتابه کمی تفت دهید و وقتی به ترق تروق کردن افتادند، خمیر زنجبیل و چیلی را به آن ها بیفزایید و برای چند دقیقه آن ها را تفت دهید. سپس نخود سبزها را به آن ها اضافه کنید و برای 5 دقیقه دیگر تفت دهید. ادویه گرام ماسالا، زردچوبه، نمک و پودر چیلی را در ماهیتابه بریزید و برای 2 دقیقه بپزید تا هیچ رطوبتی وجود نداشته باشد، اما نخودها کماکان سبز باشند. مواد داخل ماهیتابه را در یک کاسه بریزید و کنار بگذارید.

برای درست کردن خمیر، آرد، روغن و نمک را در یک کاسه بریزید و ورز دهید. سپس میزانی آب به آن اضافه کنید و ورز دهید تا یک خمیر سفت به دست بیاید. دستانتان را به روغن آغشته کنید و خمیر را به شکل یک گلوله بزرگ دربیاورید.

از خمیر به مقدار یک مارشمالو بردارید. گلوله خمیری را در یک کاسه آرد بغلتانید و آن را به شکل یک دایره دربیاورید.یک قاشق از مخلوط نخود سبز را در وسط دایره های خمیری بریزید و آن را رول کنید. سپس آن ها را در یک سینی مخصوص فر چرب شده بچینید و برای 20 تا 30 دقیقه در فربپزید تا طلایی قهوه ای شوند.

4. نخود سبز، نعنا و پنیر ریکوتا

چه کسی ترکیب نخود سبز و نعنا را در فصل تابستان دوست ندارد؟ شما می توانید با افزودن خرده نان و پنیر ریکوتا، یک غذای لذیذتر و فوق العاده تر خلق کنید که بدون شک همه را به خود علاقه مند خواهد نمود.

مواد لازم:

جعفری، خرده نان تست شده، لوبیا قرمز، آب لیموی تازه، روغن زیتون فرآوری نشده، نخود سبز تازه، برگ نعنا، جوانه گیاه نخود سبز، پنیر ریکوتا، نمک و فلفل سیاه.

طرز تهیه:

جعفری ساطوری خردشده را با خرده نان های تست شده در یک هاون بکوبید. سپس لوبیا قرمز را در آب جوش و نمک بیندازید تا کمی بپزند. آن ها را آبکش کنید، اما آب آن را نگه دارید. نخود قرمزها را روی یک منقل کباب کنید. آن ها را در یک بشقاب بریزید و به آن ها روغن زیتون، آب لیمو، نمک و فلفل سیاه بزنید.

در همان قابلمه آب لوبیا قرمزها، نخود سبزها را بپزید و آبکش کنید. در یک کاسه، نعنا و جوانه نخود سبز را مخلوط کنید. سپس لوبیا قرمزها و نخودسبزها را به سالاد اضافه کنید. پنیر ریکوتا را روی سالاد قرار دهید و آن را با آب لیمو و روغن زیتون مزه دار کنید. کار خود را با پاشیدن مخلوط جعفری و خرده نان روی سالاد به اتمام برسانید.

5. چاشنی نخود سبز و گشنیز

چاشنی نخود سبز و گشنیز (Green pea and coriander spread) را می توان از یک روز جلوتر درست کرد و در یک ظرف شیشه ای دردار در یخچال نگهداری کرد. شما می توانید این چاشنی را به مدت 2 تا 3 روز در یخچال نگه دارید. اگر کره بادام در دسترستان نبود، از ارده یا خمیر کنجد بهره ببرید.

مواد لازم:

نخود سبز تازه یا یخ زده، گشنیز، کره بادام، سیر رنده شده، سس تاباسکو، نمک و فلفل سیاه.

طرز تهیه:

نخود سبزها را بخارپز کنید تا نرم شوند. سپس آن ها را در دمای اتاق خنک کنید. نخود سبزها، کره بادام، گشنیز، سیر، سس تاباسکو، نمک و فلفل سیاه را در یک غذاساز بریزید و میکس کنید تا یک مخلوط پوره ای شکل به دست بیاید. اگر احساس کردید که مخلوط شما غلیظ است و در غذاساز میکس نمی گردد، کمی آب به آن اضافه کنید.

چاشنی را امتحان کنید و در صورت نیاز به آن، نمک و فلفل بیشتری بزنید. چاشنی گشنیز و نخود سبز را روی نان های برشته بمالید و سرو کنید.

6. نخود سبز کره ای و زنجبیلی

نخود سبز کره ای و زنجبیلی (Buttery gingery peas)، یک غذای پرادویه و سیرنماینده است که کافی است فقط یک بار آن را امتحان کنید تا عاشق آن شوید. این غذا را معمولا به همراه گوشت بره کبابی یا پنیر و نان پراتای هندی سرو می نمایند.

مواد لازم:

کره، نخود سبز یخ زده، زنجبیل، فلفل سبز چیلی، نمک، ادویه گرام ماسالا، آب لیمو و قاچ های لیمو برای سرو.

طرز تهیه:

میزانی از کره را در یک ماهیتابه روی حرارت ملایم آب کنید و نخود سبزها را در آن بریزید. سپس شعله را زیاد کنید و اجازه دهید تا برای یک دقیقه نخودها، کره را به خود جذب نمایند. نخود سبزها را از روی حرارت بردارید. نخود سبزها را در یک کاسه بریزید و کنار بگذارید.

ماهیتابه را دوباره روی گاز قرار دهید و بقیه کره، زنجبیل و فلفل چیلی را در آن بریزید. پس از چند دقیقه، پودر چیلی و نمک را به آن ها بیفزایید. سپس نخود سببزها و ادویه گرام ماسالا را در ماهیتابه بریزید. گاز را خاموش کنید و آب لیمو را روی نخود سبزها بریزید. این غذای لذیذ را با قاچ لیمو و کمی کره بیشتر سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید.

7. پنکیک های نخود سبز

پنکیک های نخود سبز با آن چیزی که از یک پنکیک توقع دارید، فرق می نمایند و می توان آن ها را با انواع مواد غذایی سرو کرد. برای صبحانه، پنکیک های نخود سبز را با تخم مرغ هم زده و روغن زیتون فرآوری نشده امتحان کنید.

مواد لازم:

نخود سبز یخ زده، کره، آرد ذرت، تخم مرغ، نمک، فلفل سیاه و روغن زیتون.

طرز تهیه:

نخود سبزها را برای چند دقیقه در آب جوش و نمک بپزید تا کمی نرم شوند. سپس آن ها را آبکش کنید. کره را در یک ماهیتابه بریزید و آن را روی شعله میانه گاز آب کنید. سپس آن را از روی حرارت بردارید. نخود سبزها را در غذاساز بریزید و با آرد ذرت، زرده تخم مرغ، کره آب شده، نمک و فلفل سیاه میکس کنید تا یک پوره نسبتا نرم حاصل گردد. سپس پوره را در یک کاسه بریزید.

سفیده های تخم مرغ را با همزن برقی در یک کاسه مجزا هم بزنید تا پف نمایند. سپس آن را به آرامی در مخلوط نخود سبز بریزید. روغن را با میزانی کره در یک ماهیتابه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا داغ شوند. سپس از مخلوط نخود سبز در ماهیتابه بریزید و پنکیک های خود را سرخ کنید تا دو طرف آن ها طلایی گردد. پنکیک ها را در فر قرار دهید تا گرم بمانند.

شما می توانید این پنکیک ها را یک ساعت قبل از سرو آماده کنید یا آن ها را در فر به دمای 200 درجه سانتی گراد یا 400 درجه فارنهایت برای 3 دقیقه گرم کنید.

8. ماهی هالیبوت یا لوزی ماهی به همراه نخود سبزهای خامه ای، بیکن گوشت و پیازچه

ماهی هالیبوت یا لوزی ماهی (Halibut) در اقیانوس اطلس شمالی و اقیانوس آرام شمالی زندگی می نماید و گوشت آن ها بسیار خوش خوراک است. این ماهی دارای گوشتی سفید، فوق العاده خوشمزه و بدون خار است. ماهی هالیبوت از ماهیان مهم تجاری محسوب می گردد. شما می توانید این ماهی های خوشمزه را با نخود سبزهای خامه ای ترکیب کنید تا یک غذای بی نهایت لذیذ به دست بیاورید.

مواد لازم:

برای نخود سبزهای خامه ای به نخود سبز یخ زده یا تازه، کره بدون نمک، پیاز، بیکن دودی، آب سبزیجات، خامه پرچرب، نمک و فلفل سیاه، پیازچه خردشده و جوانه نخود سبز یا کاهوی بیبی جم (gem lettuce) نیاز دارید. فیله ماهی، روغن زیتون فرآوری نشده، نمک، فلفل سیاه و لیمو نیز از دیگر مواد تشکیل دهنده این غذا هستند.

طرز تهیه:

نخود سبزها و کره را در یک قابلمه آب جوش و نمک بریزید و برای 5 تا 6 دقیقه بپزید تا کمی نرم شوند. سپس آن ها را آبکش کنید. در همین حین، میزانی کره را در یک ماهیتابه آب کنید و پیاز و بیکن را در آن تفت دهید. سپس آب سبزیجات را در ماهیتابه بریزید و بجوشانید تا میزان آن به یک سوم تقلیل پیدا کند.

خامه و فلفل سیاه تازه سابیده شده را در ماهیتابه بریزید و باز بجوشانید تا میزان آن نصف گردد. نخود سبزها، پیازچه و جوانه نخود سبز یا کاهوها را به بقیه مواد بیفزایید و آن ها را بجوشانید تا سس غلیظ گردد. بقیه کره را به سس اضافه کنید و در صورت نیاز، نمک و فلفل سیاه به آن بزنید. سس را کنار بگذارید و آن را گرم نگه دارید.

در همین حین، روغن زیتون را در یک ماهیتابه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا گرم گردد. سپس ماهی های مزه دارشده با نمک و فلفل سیاه را برای 5 دقیقه در روغن سرخ کنید. ماهی ها را زیر و رو نموده و 4 دقیقه دیگر بپزید. برای سرو، فیله های ماهی را در بشقاب بچینید و روی آن ها روغن زیتون بریزید. یک قاچ لیمو در کنار ماهی بگذارید. سس نخود سبز خامه ای، بیکن گوشت و پیازچه را در ظرفی جداگانه بریزید و به همراه ماهی سرو کنید. البته شما می توانید ماهی ها را روی سس نخود سبز بریزید و به سر میز بیاورید.

9. پنله و فریتدا

پنله و فریتدا (Panelle e frittedda)، یک نوع خاگینه نخود سبز متعلق به شهر سیسیل ایتالیا است که به عنوان یک غذای بدون گلوتن شناخته می گردد. این غذا را معمولا با سبزجات شیرین تابستانی مانند نخود سبز، باقالی و کنگرفرنگی سرو می نمایند.

مواد لازم:

برای تهیه پنله به آرد نخود، آب، نمک، فلفل سیاه، جعفری خردشده و روغن زیتون نیاز دارید. فریتدا نیز از کنگر فرنگی، لیمو، روغن زیتون فرآوری نشده، پیازچه ساطوری شده، آب یا سرکه سفید، باقالی، نخود سبز، جعفری خردشده و برگ رازیانه.

طرز تهیه:

کنگرفرنگی را پس از شستن و خرد کردن به آب لیمو آغشته کنید. سپس آن ها را در آب سرد و آب لیمو غوطه ور کنید. برای طبخ پنله، آرد نخود را با آب در یک ماهیتابه هم بزنید تا یک خمیر نرم به دست بیاید. سپس آن را با نمک و فلفل مزه دار کنید. ماهیتابه را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا به آرامی به جوش بیفتد. در این حین، آرد و آب را مدام هم بزنید و برای 8 تا 10 دقیقه بپزید تا خمیر غلیظ گردد. سپس جعفری را در آن بریزید.

مخلوط غلیظ آردی را در یک سینی با کاغذ روغنی چرب شده پهن کنید و اجازه دهید تا برای چند ساعت خنک گردد. به سراغ تهیه فریتدا بروید. پیازچه ها را در روغن روی شعله میانه گاز سرخ کنید تا نرم شوند. سپس کنگرفرنگی ها را همچنین آب یا سرکه در آن ها بریزید. درب ماهیتابه را بگذارید و برای 5 دقیقه آن ها را روی شعله ملایم گاز بپزید.

سپس نخود سبز، باقالی و بقیه آب یا سرکه را در ماهیتابه بریزید. درب ماهیتابه را بگذارید و برای 10 دقیقه بپزید تا سبزیجات نرم شوند. جعفری و رازیانه را به آن ها اضافه کنید. طعم فریتدا را بچشید و در صورت نیاز به آن نمک و فلفل بیشتر بزنید.

فریتدا را از روی گاز بردارید و اجازه دهید تا طعم مواد به خورد هم برود. خمیر نخود را به صورت مربعی یا لوزی برش بزنید. سپس آن ها را در روغن زیتون سرخ کنید تا دو طرف آن ها طلایی گردد. پنله را با فریتدا و یک نصفه لیمو سرو کنید.

10. نوکی نخود سبز و بیکن گوشت

نوکی یا نیوکی، یک نوع غذای خمیری نسبتا حجیم است که از موادی مانند آرد سمولینا، آرد معمولی گندم، تخم مرغ، پنیر، سیب زمینی، پودر نان یا مواد مشابه تشکیل می گردد. این غذا اصالتا ایتالیایی است و مانند هر غذای ایتالیایی دیگر در هر منطقه ای از کشور به اشکال مختلف طبخ می گردد.

نوکی نخود سبز و بیکن گوشت (Pea and bacon gnocchi)، یک غذای کلاسیک بریتانیایی است که در واقع از یک غذای ایتالیایی الهام گرفته شده است.کاهوهای شیرین بیبی جم، طعم منحصربه فردی به این غذا اعطا می نمایند.

مواد لازم:

نخود سبز پخته و له شده، سیب زمینی، آرد، تخم مرغ هم زده و نمک. برای سرو نیز به بیکن دودی، نخود سبز تازه پخته و کاهوی بیبی جم خردشده نیاز دارید.

طرز تهیه:

فر را در دمای 180 درجه سانتی گراد یا 350 درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم گردد. پوست سیب زمینی ها را به روغن آغشته کنید و برای 45 دقیقه در فر بپزید. سپس گوشت آن ها را دربیاورید و پوره کنید. نخود سبزها را در یک غذاساز بریزید و میکس کنید. سپس سیب زمینی ها، آرد، تخم مرغ و به مقدار سرانگشت نمک را به آن ها بیفزایید و مخلوط کنید.

مخلوط نخود سبز را با دستانتان به شکل بیضی های کوچک دربیاورید تا نوکی ها شکل بگیرند. سپس نوکی ها را در یک قابلمه آب جوش و نمک بیندازید و به محض اینکه به روی سطح آب آمدند، آن ها را از قابلمه دربیاورید. بیکن های گوشت را در ماهیتابه به همراه نوکی ها تفت دهید تا قهوه ای شوند. سپس نخود سبزها و کاهوهای خردشده را در آن ها بریزید و بپزید. نوکی نخود سبز و بیکن گوشت را پس از چند دقیقه سرو کنید.

منبع: کجارو / theguardian.com

به "10 غذای نو با نخود سبز و طرز تهیه آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 غذای نو با نخود سبز و طرز تهیه آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید