نتایج تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه فردا اعلام می شود، افزایش 175 درصدی تولید خودروی کامل نسبت به سال گذشته

به گزارش وبلاگ ملیسا، مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت گفت: نتایج تخصیص خودرو از طریق سامانه تخصیص یکپارچه خودرو، ساعت 9 صبح فردا، 10 خردادماه، اعلام خواهد شد.

نتایج تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه فردا اعلام می شود، افزایش 175 درصدی تولید خودروی کامل نسبت به سال گذشته

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ ملیسا، عبدالله توکلی لاهیجانی؛ مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت، امروز در نشستی خبری با موضوع نخستین دوره تخصیص خودرو از طریق سامانه یکپارچه گفت: پیرو مفاد نامه ریاست جمهوری در خصوص شفاف سازی عرضه خودرو، سامانه عرضه یکپارچه تخصیص خودرو آغاز به کار کرد و بر این اساس ظرف یک هفته و در سامانه مذکور از تاریخ 27 اردیبهشت تا 3 خرداد نسبت به ثبت نام متقاضیان خرید خودرو تحت نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اقدام و امروز نیز مراسم قرعه کشی انجام شد.

وی افزود: در این سامانه چهار میلیون و 157 هزار و سیصد و پنجاه و دو نفر متقاضی خرید خودرو ثبت نام کردند که از این تعداد سه میلیون و 878 هزار و سیصد و یک نفر در طرح عادی و 297 هزار و 51 نفر نیز در طرح حمایت از خانواده و جوانی ثبت نام کردند.

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت ادامه داد:مجموع ظرفیت در نظر گرفته شده در خودرو های عرضه شده از طریق خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای این دوره 176 هزار و 911 دستگاه بود که در قالب 115 طرح فروش متنوع شامل فروش فوری، فروش فوق العاده، طرح جوانی جمعیت، فروش های کمتر از یک سال و مشارکت در تولید ارائه شد که پس از اعلام قرعه کشی، فرآیند فروش از طریق خودروسازان انجام خواهد شد.

توکلی لاهیجانی افزود: نتایج تخصیص خودرو فردا از طریق خودروسازان و از سامانه تخصیص یکپارچه خودرو در ساعت 9 صبح اعلام خواهد شد.

وی در خصوص فرایند اجرای تعهدات از سوی خودروسازان و تحویل به موقع خودرو ها توضیح داد: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تحت نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان واقع شده است و سازوکار اجرای درست نظارت در اختیار سازمان های ناظر است؛ بنابراین اگر فروش بیشتر از توان تولید خودروسازان انجام شود و تعهدات به موقع انجام نگیرد، این موضوع تحت نظر سازمان حمایت قرار می گیرد.

توکلی لاهیجانی در خصوص دستیابی به اهداف کمی تولید خودرو در سال 1401 توضیح داد: دو فرآیند مشخص در این زمینه تعریف شده که یکی از مبتنی برافزایش تولید مستقیم از طریق خودروسازان است که به صورت 100 درصدی در دو خودروساز بزرگ دنبال می شود و فرایند صعودی تولید کامل آغازشده و از ابتدای امسال تا سوم خردادماه، نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید خودروی کامل 175 درصد افزایش یافته است.

وی تأکید کرد: از ابتدای امسال تا سوم خردادماه، 83 هزار و 586 خودروی کامل تولید شد درحالی که در مدت مشابه سال گذشته این میزان 30 هزار 355 دستگاه بود.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت ادامه داد: هم زمان تولید خودرو ناقص متوقف شده و اکنون در هر خودروساز بزرگ کشور عبور مستقیم یعنی تولید خودرو کامل بالای 90 درصد است.

توکلی لاهیجانی افزود: آمار خودرو های موجود در کف پارکینگ خودروسازان اکنون به 54 هزار دستگاه رسیده است درحالی که در مدت مشابه سال گذشته این رقم 139 هزار و 541 خودرو بود که کاهش 61 درصدی را نشان می دهد.

وی توضیح داد: این آمار حکایت از یک راهبرد تعریف شده در صنعت خودروسازی کشور دارد که آن هم مبتنی برافزایش تولید است که یک راهکار اصلی برای پاسخگویی مناسب به نیاز خودرویی موردتقاضا در کشور دارد.

توکلی لاهیجانی توضیح داد: هم زمان با راهبرد افزایش تولید، ساماندهی عرضه نیز موردتوجه وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده به عنوان نمونه در آخرین عرضه یکی از خودروسازان بزرگ کشور برای حدود 50 هزار دستگاه خودرو بیش از 11.5 میلیون نفر متقاضی ثبت نام کرده بود که با راه اندازی سامانه یکپارچه تخصیص، برای 100 هزار دستگاه خودرو عرضه شده از سوی همین خودروساز، علاوه بر طرح های متنوع فروش در نظر گرفته شده برای محصولات موجود، تنها حدود 3 میلیون و شش صد هزار نفر متقاضی در طرح عادی ثبت نام کرده اند.

وی ادامه داد: این بدان مفهوم است که امکان دسترسی مصرف کننده به خودروی مورد تقاضای خود نسبت به گذشته، تنها در همین مورد خاص 8 برابر شده است.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت تأکید کرد: این دو راهبرد اصلی یعنی افزایش تولید و ساماندهی فرایند عرضه، ما را به حذف قرعه کشی در ماه های آینده امیدوار می کند.

توکلی لاهیجانی در خصوص برخی علل افزایش دلالی و افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد گفت: تبدیل خودرو به یک کالای سرمایه ای عمده از علل عمده این موضوع است، اما درهرصورت میزان عرضه پایین و انباشت تقاضا که در این سال ها در حوزه خودرو اتفاق افتاده به افزایش قیمت ها دامن زده است.

وی توضیح داد: هر دو خودروساز بزرگ کشور زیرساخت های تولیدی بیش از 800 تا 900 هزار دستگاه خودرو را دارند و در صورت محقق نشدن این آمار، هزینه های سربار خودروساز افزایش می یابد و روی قیمت تمام شده تأثیر گذار خواهد بود؛ همچنین ظرفیت و تقاضای موجود در بازار داخلی خودرو و حتی امکان موجود برای بازار های صادراتی محصولات تولیدی، موجب می شود که به این صنعت به عنوان یکی از محرک های اقتصادی کشور نگاه کنیم.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت توضیح داد: بنابراین رسیدن به هدف یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو و حتی بیشتر از آن و 50 درصد بالاتر از آمار تولید سال گذشته، هدف دور از دسترسی برای امسال نیست و برای 1404 نیز هدف گذاری برای رسیدن به عدد 3 میلیون می تواند صنعت خودروسازی را به تیراژ اقتصادی تولید و مزیت های اقتصادی ناشی از آن برساند.

توکلی لاهیجانی افزود: مسائل صنایع خودروسازی در کشور های فعال در این حوزه وجود دارد، بااین حال اولویت عموم کشور های درحال توسعه در صنعت خودرو به عنوان محرک اقتصادی، افزایش تولید است و هدف گذاری اجرا شده بر همین مبنا است.

وی در خصوص دروه آینده برگزاری قرعه کشی خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، گفت: با توجه به فرایند موجود و برنامه افزایش تولید 50 درصدی که تحقق آن ضامن عرضه پایدار در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو است و امیدواریم پایان همین ماه عرضه بعدی را خواهیم داشت.

افزایش 30 درصدی تحویل خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت تأکید کرد: اکنون میزان عرضه خودرو به بازار و فرایند تحویل خودرو ها به مشتریان نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است.

توکلی لاهیجانی گفت: گام بعدی در صنعت خودرو پس از قدم نخست در افزایش تولید، اقدام در خصوص تغییر در نوع محصولات و سکو های نو است، این اتفاق می تواند به افزایش کیفیت و رقابت پذیری محصولات منجر شود.

وی توضیح داد: یک برنامه پوست اندازی در حوزه پلتفرمی صنعت خودرو دنبال می شود و نقشه راهی برای آن طراحی شده است که در همین باره افزایش تیراژ روی سکو های نو مورد نظر است که دارای همه استاندارد های مرتبط باشند.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت ادامه داد: همچنین توسعه سکو های به روز موجود همچون محصولات تارا و شاهین و توسعه خانواده محصولات مبتنی بر این سکو ها در دستور کار است و محصولات نو در ماه های آینده رونمایی خواهند شد.

توکلی لاهیجانی گفت: امسال که مزین به نام تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین است، توجه ویژه ای به حلقه اصلی ارزش آفرین در صنعت خودرو خواهیم داشت و طراحی و عرضه محصولات نو با نشان بومی موردنظر خواهد بود و بار اصلی افزایش تولید روی سکو های نو است که خودروسازان آن ها را توسعه خواهند داد.

وی در پایان تأکید کرد: در خصوص محصولات CKD نیز مبنا افزایش عمق ساخت داخل هم زمان با تولید و عرضه آن ها است و به تعبیری برنامه های توسعه پلتفرم این محصولات همگرا با قطعات و سیستم هایی که افزایش ساخت داخل را در اولویت قرار دهد و اینکه محصولی CKD صرف بدون ساخت داخل باشد، موردقبول نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نتایج تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه فردا اعلام می شود، افزایش 175 درصدی تولید خودروی کامل نسبت به سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه فردا اعلام می شود، افزایش 175 درصدی تولید خودروی کامل نسبت به سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید