8 راه چاره ساده برای درمان خانگی یبوست بچه ها

به گزارش وبلاگ ملیسا، یبوست در بچه ها همیشه یکی از دغدغه های والدین است که می توان آن را با چند روش خانگی ساده درمان کرد.

8 راه چاره ساده برای درمان خانگی یبوست بچه ها

به نقل از onlymyhealth. معمولاً یبوست در نوزادان و بچه ها کم سن و سال نادیده گرفته می گردد؛ در بیشتر موارد یبوست کودک کوتاه مدت است و با درمان برطرف می گردد و برای نوزادان، شیر مادر می تواند یبوست را درمان کند. این بیماری در بچه های که از شیر مادر تغذیه می نمایند نادر است و بیشتر در نوزادی رخ می دهد که از شیر خشک تغذیه می نماید.

در این گزارش 8 درمان خانگی برای یبوست در بچه ها معرفی می گردد که عبارتند از:

1- استفاده از غذای سرشار از فیبر

مادر باید غذا های پر فیبر مانند غلات سبوس دار را در رژیم غذایی کودک قرار دهد و از آن در کنار بسیاری از چربی های سالم وغذا های آبکی برای یاری به عملکرد خوب دستگاه گوارش نوزاد و کودک استفاده کند. همچنین باید سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، هویج، کلم و نخود نیز به رژیم غذایی کودک اضافه گردد.

2- ایجاد تغییر در رژیم غذایی

این تغییرات ممکن است به درمان یبوست یاری کند، اما باید مبتنی بر سن و رژیم غذایی کودک باشد؛ به گونه ای که می توان سیب بدون پوست، کلم بروکلی، غلات سبوس دار، هلو، ماکارونی و بلغور جو دوسر و حبوباتی مانند لوبیا، عدس و نخود را به رژیم غذایی اضافه نمود.

3- مصرف شیر به روش مناسب

از آنجا که مصرف زیاد شیر منجر به یبوست در بچه ها می گردد، بهتر است علاوه بر شیر مایعات دیگری نیز به آن ها داده گردد تا آب کافی برای آن ها فراهم گردد، کما اینکه استفاده از شیر پرچرب شیر باید محدود باشد.

4- میوه ها و آب میوه ها

اگر کودک بیش از شش ماه دارد و دچار یبوست است می توانید مقداری آب میوه یا آب به او بدهید؛ برای بچه ها بالای شش ماه امکان افزودن آب میوه های تازه مانند سیب، توت، گلابی و پرتقال وجود دارد.

5- نوشیدن آب

نوشیدن آب باعث برطرف یبوست در بچه ها می گردد، به گونه ای که کودک باید مرتباً مقدار زیادی آب دریافت کند و اگر کودک دوست ندارد آب بنوشد، می توان مواد غذایی غنی از آب مانند هندوانه، توت، فلفل دلمه ای، گلابی، انبه، مرکبات، خیار، انگور و ... را به او خوراند.

6- تمرینات ورزشی

حرکت می تواند روده های کودک را دقیقاً مانند یک بزرگسال تحریک کند، مادر باید در طول روز تمرینات سبک برای کودک انجام دهد تا فرایند هضم را تسریع کند. اگر کودک راه نمی رود، پا های او را می توان به آرامی حرکت داد و حرکت دوچرخه سواری را تقلید کند.

7- ماساژ دادن

ماساژ معده کودک با هر روغنی می تواند به برطرف یبوست یاری کند. با استفاده از نوک انگشتان حرکتی دورانی در جهت عقربه های ساعت را روی شکم کودک انجام دهید.

8- دوش آب گرم

دوش آب گرم می تواند عضلات معده کودک را شل کند، از خستگی او جلوگیری نموده و همچنین ناراحتی ناشی از یبوست را برطرف کند.

منبع: همگردی

به "8 راه چاره ساده برای درمان خانگی یبوست بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 راه چاره ساده برای درمان خانگی یبوست بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید