دهن کجی به قانون و اتلاف بودجه نتیجه دخالت نابه جای وزارت ارشاد ، فعالان اقتصادی آگهی روزنامه ها را دنبال نمی کنند خبرنگاران

به گزارش وبلاگ ملیسا، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه الزام انتشار آگهی مزایدات و مناقصات دولتی در روزنامه ها کاری بی فایده است، گفت: کمتر فعال اقتصادی این آگهی ها را از طریق نشریات و روزنامه ها دنبال می کند.

دهن کجی به قانون و اتلاف بودجه نتیجه دخالت نابه جای وزارت ارشاد ، فعالان اقتصادی آگهی روزنامه ها را دنبال نمی کنند خبرنگاران

گروه اقتصادی وبلاگ ملیسا، هفته های گذشته بود که هیئت دولت در راستای اجرای ماده 50 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، الزام دستگاه های دولتی برای انتشار آگهی های مزایدات و مناقصات در روزنامه های کثیرالانتشار را لغو کرد و اجازه داد این آگهی ها با هدف توسعه دولت الکترونیک و صرفه جویی بودجه ای، در یک سامانه هوشمند به نام تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) به شکل رایگان منتشر شود.

اما این مصوبه مهم بیشتر از 2روز نتوانست دوام بیاورد و با دخالت های نا به جای وزارت ارشاد و به بهانه حمایت از صنعت نشر و روزنامه به شکل یک شبه و ناگهانی توسط هیئت دولت لغو شد.

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در همین زمینه طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور گفته بود: این مصوبه زنگ خطر نهایی برای مطبوعات کشور بوده و نگرانی جدی و گسترده ای در میان اصحاب مطبوعات و رسانه ایجاد کرده است.

منافع شخصی یک صنف در تعارض با توسعه دولت الکترونیک

این در حالی است کشورهای توسعه یافته در راستای جلوگیری از فساد و کاهش بروکراسی اداری مزایدات و مناقصات، توسعه دولت الکترونیک را تجویز و به آن اهتمام ورزیده اند. رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری در همین باره گفته بود که انجام مناقصات و انتشار فراخوان آن ها بر بستر سامانه ستاد و حذف رویه های سنتی و موازی می تواند از وقوع فساد و رانت در این زمینه جلوگیری کند.

وی تاکید داشت، دولت الکترونیک در آینده بسیاری از مشاغل مثل ممیزان اقتصادیاتی تغییر به وجود خواهد آورد. البته این مسئله به معنای بیکاری این افراد نیست، بلکه آن ها با ارتقای مهارت های خود و کسب اطلاعات جدید می توانند در فرآیند الکترونیک امور نیز شغل خود را حفظ نمایند.

ممکن است با هوشمند شدن خدمات دولتی مثل الکترونیکی شدن دفترچه بیمه یا مجازی شدن امور اقتصادیاتی به مذاق برخی اصناف خوش نیاید اما واضح است که در کشاکش تعارض منافع یک قشر و صنف خاص با مصلحت عموم کدام یک لازم است در اولویت قرار بگیرد.

فعالان اقتصادی آگهی روزنامه ها را دنبال نمی نمایند

مجیدرضا حریری؛ رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی وبلاگ ملیسا با بیان اینکه مقاومت در برابر انتشار آگهی مزایدات و مناقصات دولتی در سامانه تدارکات الکترونیک تلاش بی فایده ای است، اعلام کرد: در حال حاضر کمتر فعال اقتصادی وجود دارد که مزایدات و مناقصات دولتی را به وسیله نشریات و روزنامه ها پیگیری کند.

وی با بیان اینکه در گذشته و قبل از ایجاد زیرساخت های دولت الکترونیک در کشور، تنها راه اطلاع یافتن از آگهی مزایدات و مناقصات دولتی به وسیله نشریات مکتوب میسر بود، خاطر نشان کرد: امروزه با وجود ابزارهای مدرن و پیشرفته الکترونیکی همچون سامانه تدارکات الکترونیک دولت می توان این اطلاع رسانی ها را با بهترین وسعت انتشار و به نحو احسن انجام داد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه الزام انتشار این آگهی ها در روزنامه های کثیر الانتشار فقط یک بهانه برای رفع تکلیف از فراخوان مزایدات و مناقصات دولتی است، اعلام کرد: در صورتی که این آگهی ها اینترنتی منتشر شود، متقاضیان، به راحتی می توانند با یک کلیک و جست و جوی ساده به آگهی های مورد نظر خود دست پیدا کند.

وزیر ارشاد به جای فرافکنی برای حمایت از روزنامه ها برنامه مدون بدهد

حریری با بیان اینکه مزیت دیگر انتشار آگهی به شکل الکترونیک ایجاد شفافیت و کاهش فساد در فرایند خرید و فروش اموال دولتی است، خاطر نشان کرد: اگر نشریات مکتوب با مسائل اقتصادی دست و پنجه نرم می نمایند، دولت باید از آنها حمایت مادی و معنوی کند. برای مثال دولت می تواند پرداخت یارانه کاغذ را در دستور کار خود قرار دهد و نه اینکه فشار آن را به بخش خصوصی وارد نمایند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین اظهار داشت: برنده مناقصات و مزایدات ملزم هستند هزینه آگهی را پرداخت نمایند و این افراد را عمدتا بخش خصوصی تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه دخالت وزیر ارشاد و پافشاری وی برای انتشار آگهی در روزنامه ها کاملا غیر موجه و نامربوط به حیطه وظایف ایشان است، گفت: ایشان بهتر است به شکل شفاف و صادقانه سیاست های پیش روی وزراتخانه خود را برای حمایت از صنف روزنامه نگاران اعلام کند اما ایجاد اخلال در فرایند فراخوان مناقصات و مزایدات راه چاره حمایت از روزنامه ها نیست.

دهن کجی به قانون و اتلاف بودجه نتیجه مقاومت وزارت ارشاد در برابر سامانه ستاد

قانون نیز به الکترونیکی شدن این فرآیند تاکید کرده است. بند (ج) ماده 67 قانون برنامه ششم توسعه دولت الکترونیک و عرضه خدمات الکترونیکی و نیز اصالت بخشیدن به اسناد الکترونیکی را متذکر شده است. همچنین ماده 50 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و ماده 9 قانون برنامه ششم توسعه تلویحاً استفاده از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت(ستاد) را برای فراخوان(آگهی) و سپس انجام تمام تشریفات مزایده ای و مناقصه ای و معاملات مرتبط با آن مورد تأکید قرار داده است.

به گفته محمدعلی قشقایی کارشناس اقتصاد دیجیتال، طبق آمار سالانه حدود 70 هزار مناقصه و مزایده در کشور انجام می شود و هزینه هر آگهی بسته به اندازه متن و مکان درج، حدوداً بین 6 تا 8 میلیون تومان است، بنابراین علاوه بر معضل هزینه تولید انبوه کاغذ، قطع درختان و تخریب محیط زیست، رویه کنونی درج آگهی دستگاه های دولتی در روزنامه ها، سالانه حدود 500 میلیارد تومان به بودجه کشور هزینه تحمیل می کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دهن کجی به قانون و اتلاف بودجه نتیجه دخالت نابه جای وزارت ارشاد ، فعالان اقتصادی آگهی روزنامه ها را دنبال نمی کنند خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهن کجی به قانون و اتلاف بودجه نتیجه دخالت نابه جای وزارت ارشاد ، فعالان اقتصادی آگهی روزنامه ها را دنبال نمی کنند خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید