روزه بی سحری ممنوع!

به گزارش وبلاگ ملیسا، فواید فراوان و گوناگون روزه که یکی از ارکان عبادی دین مبین اسلام است، برهیچ کس پوشیده نیست. از آنجایی که رعایت نکات پزشکی و تغذیه ای در ماه مبارک رمضان می تواند در حفظ سلامت و فعالیت مناسب بدنی فرد روزه دار موثرتر باشد، در این مقاله سعی شده که ابتدا توصیه های همگانی تغذیه ای برای عموم مردم و سپس توصیه های

روزه بی سحری ممنوع!

نویسنده: دکتر سلطانعلی محبوب -رضا ستاری وند

توصیه های تغذیه ای در ماه مبارک رمضان

فواید فراوان و گوناگون روزه که یکی از ارکان عبادی دین مبین اسلام است، برهیچ کس پوشیده نیست. از آنجایی که رعایت نکات پزشکی و تغذیه ای در ماه مبارک رمضان می تواند در حفظ سلامت و فعالیت مناسب بدنی فرد روزه دار موثرتر باشد، در این مقاله سعی شده که ابتدا توصیه های همگانی تغذیه ای برای عموم مردم و سپس توصیه های اختصاصی برای افراد مبتلا به بیماری های مختلف ارائه گردد: پرخوری در افطار وسحری هر دو مضر است و اشتها را در طول روز کاهش نمی دهد، بلکه برخلاف عقاید عوام، پرخوری در وعده سحری با افزایش انسولین خون موجب بروز سریع تر گرسنگی در روز خواهد شد.

توصیه های همگانی:

1-به جای شیرینی های تهیه شده با شکر سفید، افطار را با یک قند طبیعی از جمله خرما، کشمش و عسل شروع کنید. به این ترتیب اشتهای شما کنترل شده و احتیاج بدن به مواد قندی ساده پس از گرسنگی طولانی تامین می گردد. البته در مصرف این نوع قندها اعتدال را از قلم نیاندازید.

2-افطار را با صرف غذای سبک نظیر سوپ و آش (رقیق و بدون سیر و پیاز سرخ کرده) شروع کنید و شام را ساعاتی بعد میل نمایید. مصرف همزمان افطار و شام و وارد کردن یکباره مواد غذایی حجیم و متنوع به دستگاه گوارش، مطلوب نبوده و می تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد.

3-به جای آب سرد، از آب گرم بهره ببرید. خوردن چای شیرین کم رنگ، شیر گرم، فرنی یا شیر برنج و هلیم کم روغن در افطار مناسب است و توصیه می گردد که صرف مایعات با فاصله (1/5-2)ساعت بعد از غذا صورت گیرد.

4-نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای، دیورتیک هستند وکاهش ناگهانی آنها موجب سردرد و کج خلقی می گردد، لذا بهتر است چند هفته قبل از رمضان صرف این نوشیدنی ها را به تدریج کاهش دهید.

5-پرخوری در افطار وسحری هر دو مضر است و اشتها را در طول روز کاهش نمی دهد، بلکه برخلاف عقاید عوام، پرخوری در وعده سحری با افزایش انسولین خون موجب بروز سریع تر گرسنگی در روز خواهد شد.

6-خوردن سحری سبک برای افراد نرمال، به ویژه افراد چاق و خوردن سحری متعادل از نظر دریافت کالری، مواد مغذی و پروتئین برای گروه های به اصطلاح در معرض خطر توصیه می گردد. مصرف متعادل غذاهای دیرهضم از جمله حبوبات و غذاهای چرب با توجه به تخلیه دیرتر معده، گرسنگی روزانه را کاهش می دهد.

7-مصرف زیاد سبزیجات از جمله بادمجان، فلفل، غذاهای پر ادویه و شور و هم غذاهایی چون کله پاچه و سیرابی می تواند منجر به تشنگی زیاد در طول روز گردد.

8-کسانی که با توجه به نوع کار و فعالیت روزانه خود بیشتر عرق می کنند، باید نمک مصرفی خود را در افطار و سحری افزایش دهند و کسانی که از طرف پزشکان محدودیت مصرف نمک دارند، در ماه رمضان هم باید آن را رعایت کنند.

9-از نظر تغذیه ای، روزه بی سحری به خصوص برای نوجوان در حال رشد و افراد ضعیف مانند سالمندان توصیه نمی گردد. از طرف دیگر روزه داری طولانی مدت و بدون سحری می تواند در ایجاد بودی بد دهان، سردرد عضلانی، سستی و بی حالی بیش از حد موثر باشد.

10-افراد چاق باید الگوی غذایی تجویز شده به وسیله مشاور تغذیه را در ماه رمضان هم رعایت کنند. مصرف غذاهای چاق کننده به ویژه غذاهای غنی شده از شکر و قندهای ساده، غذاهای سرخ کردنی و بعلاوه خواب زیاد در طی روز می تواند موجب افزایش وزن حتی در ماه رمضان گردد.

توصیه های ویژه برای افراد لاغر

1-افراد لاغر بهتر است در افطار، شام و سحری همراه با یک و یا دو میان وعده، از گروه های مختلف غذایی استفاده کنند و برای جبران کمبود ویتامین ها، مواد مغذی و هم جلوگیری از کاهش بیشتر اشتها، از مکلمل های ویتامینی استفاده کنند.

2-از آنجایی که افراد لاغر اکثراً مستعد کم خونی هستند، لذا توصیه می گردد از مصرف آب و چای زیاد در افطار و قبل از وعده غذایی پرهیز کنند و تا (2)ساعت بعد از غذا چای ننوشند.

3-افراد لاغر می توانند از مواد قندی و هم غذای پرچرب بعد از افطار و شام استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: آداب خوردن سحری

توصیه های ویژه برای بیماران کم خون

1-در کسانی که سطح شاخص های خونی آن ها در مرز پایین محدوده طبیعی می باشد، کاهش دریافت مواد مغذی در ماه رمضان ممکن است مقدار این شاخص ها را باز هم کاهش دهد، لذا باید به کیفیت غذای مصرفی خود در این ماه مبارک توجه بیشتری کنند.

2-برای این افراد افزایش مصرف مواد غذایی غنی از آهن و پروتئین ها به ویژه پروتئین هایی از نوع هم (اولویت گوشت قرمز به پروتئین گیاهی) توصیه می گردد. بعلاوه مصرف میوه های خشک به خصوص زرد آلو و تمشک و مصرف آجیل خام (مانند پسته و بادام)مفید است.

3-این افراد باید از مصرف چای تا (2)ساعت بعد از غذا به ویژه پس از مصرف مواد غذایی غنی از آهن پرهیز کنند.

توصیه های ویژه برای بیماران کلیوی (سنگ ساز)

1-این بیماران باید در طول روزه داری از انجام فعالیت فیزیکی سنگین و قرار گرفتن در معرض تعریف، خودداری کنند و در طول شب برای رقیق کردن ادرار و شستشوی کلیه ها مایعات فراوان بنوشند.

2-حتی الامکان حجم غذای دریافتی را کمتر کرده و به خصوص در مواقع سحری، غذای سبک و آب زیاد بنوشند.

3-از مصرف غذاهای حاوی املاح سنگ ساز خود داری کنند.

این نوع غذاها عبارتند از:

الف-نوشابه های گازدار

ب-غذاهایی با منشا حیوانی که به دلیل دارا بودن فسفات زیاد، دفع کلسیم از ادرار را افزایش می دهند.

ج-غذاهای حاوی اگزالات از قبیل کاکائو، چای پررنگ، آجیل و سبزیجاتی مانند، اسفناج، کلم، ریواس، گوجه فرنگی، کدو و ...

توصیه ویژه به بیماران قلبی-عروقی

1-این بیماران باید از مصرف غذای سنگین در افطار خودداری کنند و رژیم پایین آورنده فشار خون تجویز شده به وسیله مشاور تغذیه را رعایت کنند.

2-عدم استفاده از غذاهای نفخ آور و پرهیز از استرس برای این بیماران توصیه می گردد.

از جمله غذاهای نفخ آور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف-حبوبات (البته برای جلوگیری از اثرات نفخ اور، می توان آنها را چند ساعت قبل خیسانده و دوباره آب آن را تعویض نمود.)

ب-مصرف شیر در افرادی که مدت زمان طولانی شیر مصرف نکرده باشند.

ج-سوربیتول (شیرین کننده کم کالری)

د-عادات بد غذایی از جمله مصرف آب سرد بعد از غذا، با عجله غذاخوردن و خوب نجویدن

3-این افراد برای تنظیم مقدار داروی مورد احتیاج خود با مشورت پزشک می توانند از داروهای با اثر دراز مدت استفاده کنند و مصرف داروهای دیورتیک را کاهش دهند. در هر حال، روزه می تواند به کاهش فشار خون یاری کند.

توصیه های ویژه به بیماران دیابتی

1-این افراد باید رژیم غذایی دیابتی را در افطار و سحری رعایت کرده و از مصرف غذاهای شیرین در ماه رمضان پرهیز کنند.

2-پرخوری در افطار و سحری برای بیماران دیابتی مضر است و قند خون آنها را افزایش می دهد.

3-روزه داری فرصت ایده آلی برای بیماران چاق است تا وزن خود را کم کنند.

نتیجه گیری

تمرین (30)روز روزه داری نه تنها در ابعاد معنوی، بلکه در ابعاد پزشکی-بهداشتی هم یک فرصت طلایی برای هر انسان کمال جو و با ایمان است که بدن را از سموم و چربی های انباشته شده طی یازده ماه سال پاکسازی کنند و بعد از این دوره هم با پرخوری و یا بدخوری بدن خود را محل تجمع سموم نکنند.

منبع:دنیای سلامت تعداد 48

منبع: راسخون

به "روزه بی سحری ممنوع!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزه بی سحری ممنوع!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید