شرایط بازار مسکن در اولین روز بعد از تعطیلات

به گزارش وبلاگ ملیسا، بازار مسکن شهر تهران مطابق پیش بینی ها در اولین روز پس از تعطیلات عید سال 1401 کساد است و بنا به گفته مشاوران املاک، تحرک محسوسی دیده نمی گردد. قیمت ها نیز در مقایسه با اسفندماه تغییر چندانی نکرده و حتی در بعضی منطقه ها با کاهش روبرو شده است.

شرایط بازار مسکن در اولین روز بعد از تعطیلات

به گزارش ایسنا، سرانجام تعطیلات نوروزی معمولا با افزایش نسبی معاملات مسکن همراه می گردد، اما سال جاری به علت انتظارات کاهشی ناشی از مذاکرات هسته ای و ورود به ماه مبارک رمضان، پیش بینی می گردد که رکود این بازار ادامه پیدا کند.

آگهی های ملکی کماکان پر است از واحد های خالی بزرگ متراژ که روی دست فروشندگان مانده است. از آن طرف کمبود واحد های کوچک متناسب با قدرت خرید متقاضیان مصرفی به وضوح دیده می گردد. مشاوران املاک از ادامه کاهش قیمت در برخی منطقه ها شمالی مرکز خبر می دهند.

با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان از امروز پیش بینی می گردد که شرایط رکود بازار مسکن ادامه یابد. البته این بازار از اواسط سال گذشته به علت سایه افکندن مذاکرات هسته ای دچار انتظارات کاهشی شده و این اوضاع کماکان حکم فرماست.

آنالیز ها نشان می دهد تمایل به فروش ملک در تهران بخصوص نیمه شمالی افزایش یافته و دو منطقه پرمعامله شهر تهران یعنی منطقه ها 5 و 4 هم از این قاعده مستثنی نیستند. سطح قیمتی در منطقه 5 بین 35 تا 45 میلیون تومان در هر متر مربع می رسد و در منطقه 4 از متری 22 تومان آغاز می گردد و تا 35 میلیون تومان متغیر است. البته این بازه قیمتی بیشتر مربوط به منطقه تهرانپارس شرقی است و نرخ ها در منطقه های مثل سوهانک، شمس آباد، پاسداران، شیان و لویزان که در منطقه 4 قرار دارند به مراتب بیش از این رقم ها است.

تا دلتان بخواهد آپارتمان بزرگ از نوع لوکس و نیمه لوکس روی دست مالکان مانده است، مالکانی که حالا با وقوع رکود در بازار، استراتژی مالی خود را تغییر داده اند.

دیگر بازده سرمایه حتی در نرخ سود بانکی هم مجذوب نماینده تر از خواب سرمایه در بازار مسکن شده است به طور مثال اگر یک آپارتمان 10 میلیارد تومانی به فروش برسد و همین مبلغ در بانک سپرده گذاری گردد سود ماهیانه آن با نرخ 18 درصد به حدود 153 میلیون تومان می رسد. تازه این در شرایطی است که بانک ها نرخ مصوب را رعایت نمایند؛ چرا که برخی کارشناسان با استناد به احتمال کسری بودجه دولت انتظار سود های بانکی بالای 22 درصد را دارند.

تورم بازار مسکن شهر تهران در بهمن ماه 1400 به کمترین اندازه خود از دی ماه 1396 تا کنون رسیده است. از آذرماه 1396 تحت تاثیر عوامل سیاسی، رشد نقدینگی و هجوم سرمایه ها به بازار های غیرمولد فرایند رونق نسبی معاملات و رشد قیمت مسکن آغاز شد و دی ماه 1396 تورم سالیانه بازار مسکن در شهر تهران به 16.7 درصد رسید. این رشد پس از آن رخ داد که اندازه افزایش قیمت مسکن در ماه های قبل از آن معمولا کمتر از 10 درصد بود.

از دی ماه 1396 به بعد فرایند صعودی قیمت مسکن آغاز شد و آبان ماه 1399 با رشد سالیانه 118 درصد به بالاترین اندازه افزایش قیمت در بازه زمانی 34 ماهه رسید. پس از آن فرایند افزایش سالیانه قیمت نزولی شد تا اینکه در بهمن 1400 به 16.4 درصد رسید. این کمترین اندازه رشد قیمت از دی ماه 1396 تا کنون بوده است.

منبع: فرارو

به "شرایط بازار مسکن در اولین روز بعد از تعطیلات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط بازار مسکن در اولین روز بعد از تعطیلات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید